Konsumenci z Nowej Zelandii mają nadzieję, że Commerce Commission nakaże supermarketom zaprzestanie zniżek dostępnych tylko dla posiadaczy kart lojalnościowych i będzie wymagać dokładniejszego monitorowania cen detalicznych i marż supermarketów.
We wtorek Komitet Handlu opublikuje raport końcowy z badania rynku dla sektora spożywczego o wartości 22 miliardów dolarów. W swoim projekcie sprawozdania stwierdzono, że brak konkurencji kosztuje konsumentów.
John Duffy, dyrektor naczelny New Zealand Consumers, powiedział, że opublikowanie ostatecznego badania rynku zapewnia „możliwość jednej na pokolenie”, aby zmienić sektor.
„Walczymy o bardzo potrzebne zmiany w wysoce skoncentrowanym przemyśle supermarketów w Nowej Zelandii”.
Czytaj więcej:
* Dziesięć rzeczy, o których mówiono nam, że są złe w nowozelandzkich supermarketach
* Watchdog bada mroczną sztukę „prywatnych” supermarketów
* Konsument z Nowej Zelandii proponuje 10 szybkich działań, aby poradzić sobie z „nieuczciwością” w supermarketach
Projekt raportu sugerował szereg potencjalnych zmian, w tym opcję podziału niektórych graczy, jeśli to konieczne.
„Mając tylko dwóch głównych graczy, wyraźny brak konkurencji przyczynia się do wyższych cen i wyższych niż dopuszczalne marże zysku” – powiedział Duffy.
Przedstawiony przez Consumer NZ jako część badania, podkreślił, co jego zdaniem należy zrobić, aby zreformować branżę.
Duffy powiedziała, że wymieniła 10 kluczowych rzeczy, które można zrobić w ciągu najbliższego roku.
Chcesz obowiązkowy kodeks postępowania i wyznaczenie komisarza supermarketu.
Duffy powiedział, że istnieje potrzeba negocjacji zbiorowych w imieniu dostawców, oprócz wymagania od supermarketów dostarczania innym detalistom artykułów spożywczych po konkurencyjnych cenach hurtowych i zapobiegania składaniu przez supermarkety restrykcyjnych zobowiązań dotyczących użytkowania gruntów.
Chciał również standardu informacji konsumenckich o ofertach cenowych i promocjach w supermarketach, aby zakazać supermarketów oferujących zniżki cenowe tylko posiadaczom kart lojalnościowych, monitorować ceny detaliczne i marże zysku oraz zwiększyć kary nałożone na ustawę o uczciwym handlu za wprowadzające w błąd ceny.
Duffy powiedział, że wprowadzenie obowiązkowej ceny jednostkowej, która umożliwiła konsumentom szybkie porównywanie produktów o różnych rozmiarach i markach w celu określenia, które oferty mają najlepszą wartość, było kluczowe.
Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów wprowadziła już obowiązkowe ceny jednostkowe dla sprzedawców detalicznych żywności o powierzchni ponad 1000 metrów kwadratowych sprzedających minimalny asortyment artykułów spożywczych i sprzedawców internetowych sprzedających minimalny asortyment artykułów spożywczych.
Obowiązkowe ceny jednostkowe umożliwiły konsumentom szybkie porównywanie produktów o różnych rozmiarach i różnych markach w celu określenia, który produkt oferuje najlepszą wartość.
Miała również dobrowolną ustawę o żywności i produktach spożywczych, która reguluje pewne zachowania detalistów spożywczych i hurtowników w kontaktach z dostawcami.
Aldi, Coles, Woolworths i Metcash Food and Grocery są sygnatariuszami.
„Mamy nadzieję, że jutro zobaczymy pozytywne i znaczące zalecenia dotyczące zmian od Komitetu Handlu” – powiedział Duffy.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”