W ciągu ostatniego roku krajobraz biznesowy stał się o wiele bardziej niestabilny z powodu przedłużającej się niepewności i zamieszania w podejściu do reagowania na pandemię, wyzwań związanych z wprowadzaniem szczepionek i pojawiających się wariantów wirusa — oraz skutków ubocznych w postaci innych rodzajów ryzyka.
Przedsiębiorstwa musiały radzić sobie z podwójnym kryzysem gospodarczym i zdrowotnym, który wymusił nowe protokoły zaangażowania pracowników i klientów, pracę zdalną na bezprecedensową skalę, reorganizację łańcuchów dostaw oraz liczne bankructwa, konsolidacje i kreatywne partnerstwa. W związku z tymi wydarzeniami i długoterminową perspektywą ryzyka firmy zastanawiają się, jak przygotować się na to, co może je czekać w przyszłości. Najważniejsze jest dla nich przetrwanie i budowanie zaplecza. I to nie tylko w odniesieniu do trwającej pandemii i ich pozycji konkurencyjnej, ale także do niedawnych ataków cybernetycznych, katastrofalnych zjawisk klimatycznych i niepokojów społecznych, które wymagają zmian w miejscu pracy i społeczności.
Chociaż wiele firm wprowadziło innowacje i dostosowało się do szybko zmieniających się okoliczności — przejmując w tym procesie udział w rynku — nie wszystkie to zrobiły. Nie wszystkie też skorzystają z oczekiwanego ożywienia gospodarczego.
Przedsiębiorstwa muszą być gotowe na nieuporządkowane zmiany w tym niestabilnym okresie ożywienia. Będą też musiały wzmocnić i stale weryfikować swoje strategie ograniczania ryzyka, aby zwiększyć odporność na przyszłe wstrząsy.
Przemysł stoi w obliczu zakłóceń z każdej strony. Liderzy muszą uważnie obserwować trzy kluczowe czynniki ryzyka:
- polityczny;
- technologiczny;
- społeczny.
Czynnik polityczny
Firmy muszą być świadome różnych pakietów stymulacyjnych i tego, jak mogą one być ukierunkowane na poszczególne sektory lub rodzaje działalności, a także dostępności kredytów. Małe i średnie przedsiębiorstwa, walczące o przetrwanie podczas pandemii, mogą również odczuć, że cykl naprawczy nie jest łaskawy. W samych Stanach Zjednoczonych 43% mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw zostało zamkniętych w okresie od stycznia do kwietnia — a wiele innych nadal stoi w obliczu możliwości trwałego zamknięcia.
Wiele rządów również coraz częściej skłania się ku protekcjonizmowi, aby stworzyć bardziej samowystarczalną gospodarkę. Częściowo w odpowiedzi na pandemię COVID-19, podczas której zamknięcia granic, blokady i ograniczenia eksportu zdławiły rozbudowane łańcuchy dostaw, firmy muszą uważać na zmiany w polityce krajowej, które koncentrują się na bezpieczeństwie narodowym i samowystarczalności. Taka polityka może utrudnić dostępu do zagranicznych inwestycji, a także do przyszłych możliwości fuzji i przejęć.
Czynniki technologiczny
Czynniki technologiczne również przyspieszają i zakłócają krajobraz biznesowy. Pandemia wywołała niezauważalną rewolucję technologiczną zarówno dla dużych, jak i małych firm. Szybka digitalizacja z dnia na dzień zmieniła interakcje społeczne i zawodowe. Handel elektroniczny, wirtualne konferencje, gry i transmisje strumieniowe odnotowały bezprecedensowy wzrost. Szacuje się, że w 2023 roku światowe wykorzystanie Internetu wzrośnie o 30%, a e-handel o 20%.
Są też takie branże, które na pandemii zyskały. Jedną z nich jest z pewnością hazard online. Kasyna już wcześniej potrafiły zainteresować duże grupy odbiorców, oferując bonus bez depozytu kasyno, natomiast globalne zamknięcie, spowodowało, że ludzie uciekali się do różnych sposobów spędzania wolnego czasu, w tym właśnie do kasyn online.
Szybka cyfryzacja zwiększyła również wykładniczo narażenie firm na zagrożenia cybernetyczne i stworzyła bardziej złożone i potencjalnie mniej bezpieczne sieci. W raporcie Global Risks Report 2021 podkreślono, że niepowodzenie działań w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego jest jednym z głównych krótkoterminowych zagrożeń. W 2020 r. byliśmy świadkami nasilających się ataków cybernetycznych na agencje rządowe i firmy na całym świecie — wiele z nich wykorzystało kryzys COVID-19 do infiltracji sieci. W skali globalnej wielkość ataków podwoiła się od drugiej połowy 2019 roku do pierwszej połowy 2020 roku.
Ta monumentalna zmiana może stwarzać potencjalne katastrofalne zagrożenia w dłuższym horyzoncie czasowym. Pochopny pęd w kierunku automatyzacji, w odpowiedzi na potrzebę wydajności i ograniczenia pracy na miejscu, może narazić przedsiębiorstwa na nieprzewidziane ryzyko finansowe i etyczne — szczególnie w przypadku bardziej aktywistycznych społecznie konsumentów i siły roboczej zaniepokojonej utratą pracy i skłonnej do przeniesienia swoich zasobów gdzie indziej.
Czynnik społeczny
Czynniki społeczne również wywierają rzeczywistą presję na przemysł. Przedsiębiorstwa stoją w obliczu wzmożonej kontroli społecznej swoich praktyk, szczególnie w odniesieniu do aspektów środowiskowych, społecznych i związanych z zarządzaniem w zakresie wyników działalności gospodarczej (ESG) oraz zmian klimatycznych. Te priorytetowe obawy zostały ponownie odzwierciedlone w tegorocznym Raporcie o ryzyku, w którym ryzyko środowiskowe dominuje w kwadrancie krajobrazu ryzyka o wysokim prawdopodobieństwie wystąpienia i wysokim wpływie.
Bardziej niż kiedykolwiek konsumenci, pracownicy i inwestorzy oczekują, że firmy będą odzwierciedlać ich wartości. Stało się to oczywiste w miarę ujawniania się długoterminowych skutków zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych pandemii, a także w reakcji na globalne ruchy na rzecz sprawiedliwości społecznej, takie jak Black Lives Matter (BLM). Na przykład zeszłego lata, w szczytowym momencie protestów BLM, tysiące firm zaprzestało reklamowania się na platformach mediów społecznościowych. Pojawiają się zagrożenia dla przychodów i reputacji, a ostatecznie dla wartości długoterminowej, związane z różnorodnością pracowników, bezpieczeństwem zatrudnienia i sprawiedliwą płacą, outsourcingiem i kontraktowaniem oraz działaniami w dziedzinie klimatu.
Przekształcenia w zakresie miejsca pracy i zdrowia
Pandemia zmieniła potrzeby i wymagania pracowników oraz miejsc pracy — zarówno w biurach firmowych, jak i domowych, zakładach produkcyjnych, sklepach, szpitalach, centrach dystrybucji czy transporcie. Większe doświadczenie w zakresie pracy zdalnej i elastycznych godzin pracy zmienia oczekiwania co do tego, jak, kiedy i gdzie pracownicy będą pracować. Stawia to pod znakiem zapytania sposób, w jaki firmy utrzymują kulturę firmy, kreatywność, tożsamość i motywację swoich pracowników.
Ma to również poważne konsekwencje dla zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników oraz dla całego społeczeństwa. Firmy mogą odczuć spadek produktywności i muszą uważniej zarządzać bezpieczeństwem i ochroną pracowników. Było to z pewnością prawdą w pierwszych dniach pandemii, kiedy to badania wykazały, że 55% pracowników było mniej produktywnych i zaangażowanych z powodu pracy zdalnej.
Pracując zdalnie, wiele osób podchodzi lekceważąco do swoich obowiązków, a dystraktory i rozrywka na wyciągnięcie ręki spowodowały, że pracownicy często odwiedzają różne strony, na których mogą się relaksować. Marki działające w branży hazardowej oferując kasyno bonus bez depozytu, jeszcze bardziej zachęcają gracza do wzięcia udziału w zabawie, jednocześnie sprawiając, że nie jest on się w stanie skupić, w związku z czym efektywność firmy spada.
Na szerszym poziomie społecznym trwający globalny kryzys zdrowia psychicznego, zaostrzony przez pandemię i związane z nią blokady, przyniósł zdumiewające skutki. Utrata wykształcenia, zmiana warunków pracy, utrata zatrudnienia, izolacja i spowolnienie gospodarcze sprawiły, że wszystkie grupy wiekowe są narażone na wyższe wskaźniki depresji, lęku, PTSD i utraty produktywności. Koszty pogorszenia zdrowia psychicznego mogą wzrosnąć do 1,6 biliona dolarów w ciągu najbliższych 10 lat w samych Stanach Zjednoczonych.
Reagowanie na globalne zagrożenia
Oprócz wyzwań związanych ze zdrowiem publicznym związanych z obecnym kryzysem, rządy, agencje międzynarodowe i firmy zmagały się w wielu wymiarach z reakcją na to globalne zagrożenie. Wszystkie organizacje mogą się wiele nauczyć na podstawie wniosków z minionego roku. Jednak, zamiast przygotowywać się na ostatni kryzys, powinny one dążyć do wyciągnięcia wniosków, które można wykorzystać w odniesieniu do szeregu złożonych, pojawiających się zagrożeń.
Rozważmy, co udało się osiągnąć, gdy sektor prywatny i publiczny połączyły siły podczas kryzysu.
- Szybki i bezprecedensowy rozwój i dystrybucja wielu szczepionek;
- Zmiana przeznaczenia łańcuchów dostaw i procesów produkcyjnych w celu opracowania środków ochrony indywidualnej i sprzętu medycznego;
- Możliwość przestawienia się na pracę zdalną i nowe sposoby pracy w nawet najbardziej regulowanych branżach.
Ta zdolność do działania w jednym celu musi zostać zinstytucjonalizowana — dążenie do krajowej i globalnej odporności jest większe niż jakakolwiek pojedyncza organizacja i jakiekolwiek pojedyncze ryzyko.
Niezbędna jest ściślejsza współpraca całego społeczeństwa — sektora publicznego i prywatnego, społeczności i organizacji pozarządowych. Będzie się to wiązało z opracowaniem programów stymulujących, które będą zachęcały do podejmowania wysiłków na rzecz zrównoważonej odbudowy, obejmujących projekty z zakresu zielonej infrastruktury i czystej energii. Będzie to wymagało partnerstwa między sektorem publicznym i prywatnym w celu podniesienia kwalifikacji pracowników dla eksplodującej gospodarki cyfrowej. Powinno to również wymagać stworzenia nowych mechanizmów ubezpieczeniowych od pandemii i nowych zagrożeń, które mogłyby pomóc w ustabilizowaniu firm podczas przedłużających się kryzysów.
Poniżej w tabeli znajdują się największe kryzysy, z jakimi w ostatnich latach mierzył się cały świat:
Kryzys | Lata |
Kryzys średniowiecznej gospodarki | 1347-1351 |
Bankructwa Hiszpanii | XVI-XVII w. |
Tulipanomania | 1636-1637 |
Kryzys gospodarczy | 1857 |
Wielki kryzys gospodarczy | 1929-1932 |
Kryzys naftowy | 1973 |
Kryzys finansowy | 2007-2009 |
Podsumowanie
Aby zbudować i utrzymać odporność, ważne jest, aby przedsiębiorstwa zwracały uwagę na wydarzenia o potencjalnie dużym wpływie w perspektywie krótkoterminowej i długoterminowe, aby być przygotowanym na skuteczne, kreatywne i wspólne reagowanie.
Jest to niezbędne dla przedsiębiorstw i społeczności globalnej, aby w zrównoważony sposób radzić sobie z przyszłymi zagrożeniami i możliwościami, wzmocnić swoją odporność na przyszłe wstrząsy i dążyć do długoterminowego dobrobytu.
„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.