New Zealand Post i Fonterra uruchomiły elektryczne ciężarówki, aby pomóc w osiągnięciu celów w zakresie emisji dwutlenku węgla dla swoich flot.
Ciężarówka NZ Post jest zasilana wodorowym ogniwem paliwowym, a cysterna do mleka Fonterra, nazywana Milk-E, jest zasilana bateriami.
Dyrektor generalny NZ Post, David Walsh, powiedział, że ciężarówka będzie kluczowym elementem planów firm dotyczących neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku.
„To oznacza początek ekscytującej nowej fazy w transporcie ciężarowym w Nowej Zelandii” – powiedział Walsh.
Czytaj więcej:
* Fonterra testuje pierwszą elektryczną cysternę na mleko na nadchodzący sezon mleczny
* Isuzu i Honda przetestują ciężarówki napędzane wodorem na drogach publicznych
* Coraz więcej ciężarówek o zerowej emisji wjeżdża na drogi Nowej Zelandii
Powiedział, że Nowa Zelandia jest dopiero trzecim krajem, który otrzymał ciężarówkę, po Korei, gdzie została wyprodukowana, i Szwajcarii.
Powiedział, że ciężarówka może przejechać 400 km na jednym ładowaniu i oczekuje się, że będzie w drodze we wrześniu, początkowo na krótszych trasach z Auckland i Hamilton.
Walsh powiedział, że stacje paliw mają zostać otwarte na początku przyszłego roku, co umożliwi ciężarówkom podróżowanie po całym kraju.
Sekretarz ds. Energii i Zasobów Megan Woods powiedziała, że ciężarówki były dowodem Rządowy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu To biega.
„Bez samochodów takich jak te nie będziemy w stanie osiągnąć naszych celów w zakresie emisji dwutlenku węgla do 2050 r.” – powiedział Woods.
Powiedziała, że rząd zapłacił Hyundai New Zealand 500 000 dolarów za sprowadzenie do kraju pięciu napędzanych wodorem ciężarówek Xcient FCEV, z których jedna została zakupiona przez NZ Post.
Szacuje się, że pojazdy Hyundai Xcients FCEV wyeliminują rocznie 170 ton emisji dwutlenku węgla.
W Morrinsville firma Fonterra przeprowadziła testy ze swoim pierwszym elektrycznym cysterną do mleka.
Po naładowaniu ciężarówka może przejechać około 140 kilometrów, a jej akumulator można wymienić w mniej niż dwie minuty.
Dyrektor operacyjny Fonterra, Fraser Winray, powiedział, że w 100% elektryczny cysterna do mleka była częścią ruchu firmy w kierunku bardziej ekologicznej energii.
„Uważamy, że przejście na elektryfikację jest bardzo ważne, ponieważ z pewnością pomaga w usuwaniu węgla, ale także pomaga obniżyć koszty, ponieważ jazda na napędzie elektrycznym jest zdecydowanie tańsza” – powiedział Winray.
„W całej spółdzielni nasze zespoły nieustannie sprawdzają, jak zmniejszyć emisje, od farmy po nasze zakłady i całą naszą sieć transportową.
„To początek podróży, w której ostatecznie będziemy jeździć większością rzeczy z wykorzystaniem paliw odnawialnych” – powiedział.
Milk-E był częścią dwuletniego testu, w którym Fonterra testuje zasięg cysterny, czas załadunku, konserwację, zdolność do odbioru mleka, efektywność kosztową, a także komfort i bezpieczeństwo kierowcy.
Będzie on działał w systemie wymiany baterii, który można wykonać w mniej niż 10 minut, z czasem ładowania baterii do trzech godzin.
Trasa jest częścią wspólnego projektu rządu, Fonterry i Urzędu ds. Efektywności Energetycznej i Poszanowania Energii.
Cysterna jest wielkością zbliżoną do wersji z silnikiem Diesla, o pojemności około 26 ton mleka.
„Roczne ogólnokrajowe emisje ze zbierania mleka Fonterra szacuje się na około 126 000 ton dwutlenku węgla” – powiedziała.
Oczekiwano, że cysterna będzie gotowa do drogi w przyszłym miesiącu i będzie działać w rejonie Waitua w Waikato.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”