Ruch pasażerski nie powrócił do poziomu sprzed pandemii w 2021 r.
Jak wynika z rocznego raportu statystycznego publikowanego przez Urząd Kontroli Kolei (UTK), w 2021 r. na polskich kolejach podróżowało łącznie 245,1 mln pasażerów.
Według UTK oznacza to wzrost o 35,7 mln lub 17% całkowitej liczby pasażerów w 2020 r., ale 73% liczby pasażerów przewiezionych w 2019 r., najbardziej ruchliwym okresie 12 miesięcy w ciągu ostatnich 10 lat.
Łącznie w październiku 2021 r. podróżowało 27 mln pasażerów, ponad dwukrotnie więcej niż na początku roku, co UTK przypisała studentom powracającym na zajęcia stacjonarne po roku nauki na odległość podczas pandemii Covid-19.
Dane o sprzedaży biletów pokazują, że pasażerowie coraz częściej kupują bilety online – mówi UTK. Kanały internetowe odpowiadały za 27,9% sprzedaży biletów w 2021 roku, w porównaniu z 18,2% rok wcześniej. Zakupy w kasach biletowych stanowiły 35,1% sprzedaży w 2021 r., co oznacza spadek o 4,2 punktu procentowego rok do roku, podczas gdy odsetek pasażerów kupujących bilety koleją wzrósł z 17,6% w 2020 r. do 21,5% w 2021 r.
Sektor transportu towarowego odnotował silny wzrost w 2021 r., przy czym zarówno tonaż, jak i przepustowość przekroczyły poziomy sprzed pandemii.
Operatorzy cargo przewieźli 243,6 mln ton w 2021 r., co oznacza wzrost o ponad 20 mln ton w 2020 r. i ponad 7 mln ton w porównaniu z rokiem 2019.
Transport intermodalny wyniósł 26,5 mln ton w 2021 r., co oznacza wzrost o 2,7 mln ton lub 11,6% z 23,8 mln ton w 2020 r.
Udział całkowitego tonażu ładunków wyniósł 10,9% w 2021 r., w porównaniu z 10,7% w 2020 r. i 8,3% w 2019 r.
„Statystycznie rok 2021 jest lepszy niż trudny rok 2020” – mówi prezes UTK dr Ignacy Kora. „To pozytywna tendencja, zwłaszcza że w ubiegłym roku transport kolejowy nie osiągnął lepszych wyników niż 2020 we wszystkich krajach europejskich”.
„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”