NASA zamierza wystrzelić rakietę w nowiu księżyca w sobotę po naprawie

NASA zamierza wystrzelić rakietę w nowiu księżyca w sobotę po naprawie

CAPE CANAVERAL, Floryda (AFP) – NASA wycelowała w wystrzelenie nowej rakiety księżycowej w sobotę, po naprawieniu wycieku paliwa i naprawieniu złego czujnika silnika, który udaremnił pierwszą próbę.

Inauguracyjny lot rakiety o długości 322 stóp (98 metrów) – najpotężniejszej rakiety, jaką NASA kiedykolwiek zbudowała – został opóźniony w poniedziałkowym odliczaniu. Zegary Centrum Kosmicznego Kennedy’ego zaczęły się ponownie pojawiać, gdy menedżerowie wyrazili zaufanie do ich planu, a prognostycy przedstawili korzystne szanse na pogodę.

Nad rakietą znajduje się kapsuła załogi z trzema manekinami testowymi, które będą latać wokół Księżyca i wracać w ciągu sześciu tygodni – pierwsza taka próba NASA od czasu programu Apollo 50 lat temu. NASA chce pozbyć się statku kosmicznego przed podłączeniem astronautów do następnego lotu zaplanowanego za dwa lata.

Administrator NASA Bill Nelson powiedział, że jest bardziej pewny siebie, podejmując drugą próbę startu, biorąc pod uwagę wszystkich inżynierów nauczonych podczas pierwszej próby.

Podobnie jak astronauta Jessica Meir, która znajduje się na krótkiej liście NASA dla jednej z pierwszych załóg księżycowych.

„Wszyscy jesteśmy tym podekscytowani, ale najważniejsze jest, aby iść, kiedy będziemy gotowi i zrobić to dobrze, ponieważ kolejne misje będą miały ludzi na pokładzie. Może ja, może moi przyjaciele” – powiedział Meir The Associated Press. w piątek.

Inżynierowie odpowiedzialni za rakietę SLS nalegali w czwartek wieczorem, że cztery główne silniki rakiety są w porządku i że uszkodzony czujnik temperatury spowodował, że jeden z nich wyglądał, jakby w poniedziałek był zbyt ciepły. Silniki muszą odpowiadać -420 stopni Fahrenheita (minus 250 stopni Celsjusza) do ciekłego paliwa wodorowego podczas startu, w przeciwnym razie mogą ulec uszkodzeniu i wyłączyć się podczas lotu.

„Bez wątpienia przekonaliśmy się, że w naszych silnikach płynie wysokiej jakości ciekły wodór” – powiedział John Honeycutt, kierownik programu rakietowego.

READ  Niezwykle masywna i potężna eksplozja supernowej w kosmosie odkryta przez naukowców

Gdy w sobotę rano rozpocznie się tankowanie, zespół startowy przeprowadzi kolejny test silnika — tym razem na początku odliczania. Honeycutt powiedział dziennikarzom, że nawet jeśli podejrzany czujnik wskazuje, że jeden silnik jest zbyt ciepły, można polegać na innych czujnikach, aby upewnić się, że wszystko działa poprawnie i zatrzymać odliczanie, jeśli wystąpi problem.

miniatura wideo na youtube

NASA nie była w stanie przeprowadzić tego typu testu silnika podczas ćwiczeń na początku tego roku z powodu wycieku paliwa. Więcej paliwa wyciekło w poniedziałek. Technicy znaleźli luźne połączenia i dokręcili je.

Ustawienie temperatury silnika zwiększa ryzyko lotu, podobnie jak inny problem, który pojawił się w poniedziałek: pęknięcia w piankowej izolacji rakiety. Jeśli jakieś kawałki pianki oderwą się podczas startu, mogą wpaść na wzmocniony pas i go uszkodzić. Inżynierowie uważają, że taka możliwość jest niewielka i zaakceptowali to niewielkie dodatkowe ryzyko.

„To bardzo złożona maszyna i system. Miliony części” – powiedział szef NASA Nelson w wywiadzie dla Associated Press. W rzeczywistości istnieje ryzyko. Ale czy te zagrożenia są do zaakceptowania? Pozostawiam to ekspertom. Moją rolą jest przypomnienie im, że nie wykorzystujesz żadnych niedopuszczalnych okazji.

Lot testowy o wartości 4,1 miliarda dolarów jest pierwszym krokiem NASA w wysłaniu astronautów na Księżyc w 2024 roku i wylądowaniu ich na powierzchni w 2025 roku. Ostatni raz astronauci chodzili po Księżycu w 1972 roku.

___

Departament Zdrowia i Nauki Associated Press otrzymuje wsparcie od Wydziału Edukacji Naukowej Instytutu Medycznego Howarda Hughesa. AP ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszystkie treści.

Phoebe Newman

"Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *