„Spotkanie” hrabiego Stanisława Kostki Bodocki

„Spotkanie” hrabiego Stanisława Kostki Bodocki

Warszawa, Polska– Zobaczyłem go, gdy tylko wszedłem do Białej Sali Pałacu Vilanov. Po drugiej stronie pokoju pewien siebie dżentelmen ubrany niedbale w białą koszulę, aksamitną kamizelkę, skórzane spodnie i niebieskie sari, siedział na koniu o miłej twarzy i otwartym, przystępnym sposobie bycia. Miał talent, którego nie mogłam zignorować. Więc podszedłem do niego.

Uwielbiam takie chwile, ponieważ mężczyzna, którego miałem spotkać, został przedstawiony na płótnie o wymiarach 9 stóp, 11 5/8 cala na 7 stóp, 1 3/4 cala – portret hrabiego Stanisława Kostki Potockiego, a nie mężczyzna samego siebie. . Dla mnie jest to uosobienie wielkiej sztuki przedstawiania: poczuj się, jakbyś zobaczył istotę kogoś, kogo nigdy nie spotkałeś i, w większości przypadków, prawdopodobnie nigdy nie poznasz.

Portret konny Stanisława Kostki Potockiego, 1781, Jacques-Louis David. olej na płótnie; 9 stóp, 11 5/8 cala na 7 stóp, 1 3/4 cala. Zbiory Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, Polska. (Indyjski Agnisca)

Podocki (1755–1821), polityk, kolekcjoner, mecenas sztuki i krytyk literacki, mieszkał w Polsce w okresie oświecenia. Poczuł odpowiedzialność za publiczne otwarcie Domu Pałacu w Wilanowie, niegdyś będącego własnością słynnego polskiego króla-wojownika Jana III Sobieskiego (1629-1696).

Gdyby nie ten człowiek, być może nie udałoby mi się zobaczyć w pałacu portretu Potockiego. Przekształcając Pałac w Wilanowie w pierwsze w Polsce muzeum sztuki, które zostało otwarte w 1805 r., Bodocki udostępnił publicznie swoją kolekcję bezpłatnie.

– Botocki był politykiem bardzo oddanym, który walczył o jakąkolwiek możliwość zachowania dziedzictwa w czasach prohibicji – powiedziała kuratorka Marta Kolapek. (Kolapek pracuje w Dziale Sztuki Muzeum Pałacu Króla Jana III w Vilanova.)

Podocki utrzymywał historię Polski przy życiu dzięki swojej kolekcji sztuki. Kiedy w 1781 r. malowano Dawida Potockiego, Warszawa była stolicą Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Ale po 1795 Warszawa przeszła wiele zmian. W 1795 r. miasto weszło w skład Księstwa Warszawskiego (Polska napoleońska). Następnie od 1815 r. (po Kongresie Wiedeńskim) Warszawą rządziło Imperium Rosyjskie.

Francuskie arcydzieło

Francuski malarz neoklasycystyczny Jacques-Louis Dawid (1748-1825) namalował ten wspaniały portret Potockiego w 1781 roku. Jest to jedyny obraz artysty w Polsce i wspaniały przykład twórczości artysty, zanim zdefiniował swój monumentalny styl neoklasyczny.

READ  Polska niespodzianka na Bekhov Schs Open. Mecz wygrały „dwa” wieczory

Po zdobyciu przez artystę prestiżowej Prix de Rome (roczne stypendium do Akademii Francuskiej w Rzymie) David poznał Botockiego we Włoszech. Katalog zbiorów wilanowskich z 1834 r. podaje, że portret został „zaczerpnięty ze szkicu wykonanego w grzywie. [horse arena] Wykonane w Neapolu i wystawione na Wystawie Sztuk Pięknych w Paryżu w 1781 roku, uważane jest za jedno z najlepszych dzieł Davida.

David był znany ze swoich obrazów w stylu neoklasycystycznym, które wystrzegały się przepychu i frywolności wcześniejszego stylu rokoko (późnego baroku) na rzecz obrazów wyrażających ideały i harmonię starożytnej sztuki rzymskiej.

Rubens
Studium do portretu jeździeckiego George’a Villiersa, księcia Buckingham, 1621 autorstwa Petera Paula Rubensa. olej na desce; 18 3/8 cala na 20 3/8 cala Muzeum Sztuki Kimball, Fort Worth, Teksas. (domena publiczna)

Jego portret Botockiego odzwierciedla dynamiczny styl flamandzkiego malarza baroku Petera Paula Rubensa (1577-1640), który malował elegancko malowane obrazy pełne koloru, ruchu i zmysłowości. Portret Davida Botockiego jest bliski kompozycji użytej przez Rubensa w jego portrecie George’a Villiersa, księcia Buckingham.

Dawid namalował ten portret z poczuciem dramatyzmu: kiedy Botocki zdejmuje kapelusz, jego koń wydaje się kłaniać. Ale przyjrzyj się bliżej; Podążaj za wzrokiem konia, a zobaczysz, że jest on wystraszony przez szczekającego psa. Ogólnie rzecz biorąc, pies reprezentuje lojalność, a przedstawiony tu pies reprezentuje szlachetny status Podokki. David podpisał datę i swoje imię na obroży psa.

Portret hrabiego Stanisława Kostki Potockiego autorstwa Jacques-Louis David jest stale eksponowany w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w Warszawie. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź Wilanów-Palac.pl

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *