Gry wideo z biegiem lat zyskały rozgłos z powodu ich rzekomego wpływu na dzieci, od problemów ze zdrowiem psychicznym i problemami społecznymi po utratę ćwiczeń. Jednak nowe, duże badanie amerykańskie opublikowane w JAMA Network Open sugeruje, że popularna rozrywka może również wiązać się z korzyściami poznawczymi.
Główny autor Bader Al-Shaarani, profesor nadzwyczajny psychiatrii na Uniwersytecie Vermont, powiedział AFP, że ten temat pociąga go naturalnie jako pasjonat z doświadczeniem w neuroobrazowaniu.
Wcześniejsze badania koncentrowały się na szkodliwych skutkach i łączyły gry z depresją i zwiększoną agresją.
Sharani powiedziała, że badania te były ograniczone przez stosunkowo niewielką liczbę uczestników, szczególnie tych, które dotyczyły obrazowania mózgu.
W ramach nowych badań Charani i współpracownicy przeanalizowali dane z dużego, trwającego badania Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), finansowanego przez National Institutes of Health.
Przeanalizowali odpowiedzi ankietowe, wyniki testów poznawczych i obrazy mózgu prawie 2000 dzieci w wieku od 9 do 10 lat, podzielonych na dwie grupy: te, które nigdy nie grały w gry, oraz te, które grały przez trzy lub więcej godzin dziennie.
Wybrano ten próg, ponieważ przekracza on wytyczne Amerykańskiej Akademii Pediatrii dotyczące czasu oglądania przez godzinę lub dwie w grach wideo dla starszych dzieci.
Impulsy i pamięć
Każda grupa była oceniana w dwóch zadaniach.
Pierwszym z nich jest zobaczenie strzałek skierowanych w lewo lub w prawo, a dzieci są proszone o naciśnięcie w lewo lub w prawo tak szybko, jak to możliwe.
Poproszono ich również, aby nie naciskali niczego, jeśli zobaczą sygnał „stop”, aby zmierzyć, jak dobrze mogą kontrolować swoje impulsy.
W drugim zadaniu pokazano im twarze ludzi, a następnie zapytano, czy w teście ich pamięci roboczej, powidok pokazany później pasuje.
Po zastosowaniu metod statystycznych do kontrolowania zmiennych, które mogą wypaczyć wyniki, takich jak dochód rodziców, IQ i objawy zdrowia psychicznego, zespół odkrył, że gracze w gry wideo lepiej radzą sobie z obydwoma zadaniami.
Podczas wykonywania zadań mózgi dzieci zostały zeskanowane za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Mózgi odtwarzaczy wideo wykazywały większą aktywność w obszarach związanych z uwagą i pamięcią.
W swoim artykule autorzy podsumowują: „Wyniki wskazują na intrygującą możliwość, że gry wideo mogą zapewnić doświadczenie treningu poznawczego z wymiernymi efektami neuropoznawczymi”.
W tej chwili nie można stwierdzić, czy lepsza wydajność poznawcza prowadzi do większej liczby gier, czy też wynika z tego, powiedział Shaarani.
Zespół ma nadzieję uzyskać jaśniejszą odpowiedź w miarę kontynuowania badań i ponownie przyjrzeć się tym samym dzieciom w starszym wieku.
Pomoże to również wykluczyć inne potencjalne czynniki w zabawie, takie jak środowisko domowe dzieci, ćwiczenia i jakość snu.
Przyszłe badania mogą również skorzystać z wiedzy, w jakie gry grają dzieci – chociaż 10-latkowie wolą gry akcji, takie jak Fortnite lub Assassin’s Creed.
„Oczywiście nadmierne korzystanie z czasu przed ekranem jest szkodliwe dla zdrowia psychicznego i ogólnej aktywności fizycznej” – powiedziała Charani.
Powiedział jednak, że wyniki pokazały, że gry wideo mogą być lepszym wykorzystaniem czasu na ekranie niż oglądanie filmów na YouTube, które nie mają zauważalnych efektów poznawczych.