Ostrzeżenie graficzne: Obrazy i wideo w tej historii mogą niektórym przeszkadzać.
Dwa historyczne samoloty wojskowe zderzyły się i spadły na ziemię w kuli ognia podczas pokazu lotniczego w USA, zabijając sześć osób.
Urzędnicy National Transportation badają przyczynę kolizji w sobotę (niedziela NZT) w Dallas w Teksasie. Wypadek miał miejsce trzy lata po katastrofie bombowca z czasów II wojny światowej w Connecticut, w którym zginęło siedem osób.
Ekipy ratunkowe pospieszyły na miejsce zdarzenia na lotnisku Dulles Executive, około 16 kilometrów od centrum miasta. Materiał filmowy z miejsca zdarzenia pokazał wrak rozbitych samolotów na trawiastym terenie na lotnisku.
Kolizja lotnicza podczas pokazu lotniczego skrzydeł nad Dallas zabiła sześć osób, sędzia hrabstwa Dallas Clay Jenkins napisał w niedzielę na Twitterze, powołując się na lekarza sądowego. Powiedział, że władze nadal pracują nad identyfikacją ofiar. Nie było jasne, czy na ziemi były ranne, czy zgony. Dallas Fire Rescue powiedział Dallas Morning News, że nie było tam żadnych doniesień o obrażeniach.
Czytaj więcej:
* Skarbnica ukrytych historycznych samolotów, w tym rzadkiego komara z czasów II wojny światowej, aby ujrzeć światło
* Zabytkowy bombowiec rozbija się podczas próby lądowania na lotnisku w USA; niektórzy martwi
* 95-letni weterynarz dowodzenia bombowcem zostaje zabrany na przejażdżkę jedynym na świecie pojazdem z granatnikiem MK1.
Anthony Montoya widział zderzenie dwóch samolotów.
„Po prostu tam stałem. Byłem w szoku i całkowitym niedowierzaniu” – powiedział Montoya, 27 lat, który uczestniczył w pokazie lotniczym z przyjacielem. „Wszyscy dyszeli. Wszyscy wybuchali płaczem. Wszyscy byli w szoku.”
Urzędnicy nie określili, ile osób znajdowało się w każdym samolocie, ale Hank Coates, prezes firmy, która dała pokaz lotniczy, powiedział, że jeden z samolotów, bombowiec B-17 Flying Fortress, miał zwykle załogę od czterech do pięciu osób. Drugi samolot, myśliwiec P-63 Kingcobra, ma jednego pilota.
Coates z Memorial Air Force, do którego należą również samoloty, powiedział, że na pokładzie nie było płacących pasażerów. Powiedział, że samoloty są obsługiwane przez doskonale wyszkolonych ochotników, często emerytowanych pilotów.
Burmistrz Dallas, Eric Johnson, powiedział, że kontrolę nad miejscem przejęła Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu, wspierana przez lokalną policję i straż pożarną. Urzędnicy powiedzieli, że Federalna Administracja Lotnictwa przeprowadzi dochodzenie.
„Filmy są bolesne” – powiedział Johnson na Twitterze.
FAA poinformowała w oświadczeniu, że oba samoloty zderzyły się i rozbiły około godziny 13.20 (niedzieli NZT o 8 rano).
Victoria Yeager, wdowa po Chucku Yeager, słynnym pilocie testowym Sił Powietrznych, również była w programie. Nie widziała kolizji, ale widziała płonący wrak.
„Rozbił się” – powiedział 64-letni Yeager, który mieszka w Fort Worth.
„Mieliśmy tylko nadzieję, że wszyscy wyjdą, ale wiedzieliśmy, że nie” – powiedziała o tych na pokładzie.
B-17, kamień węgielny Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych podczas II wojny światowej, to potężny czterosilnikowy bombowiec używany podczas dziennych nalotów na Niemcy. Kingcobra, amerykański samolot bojowy, był w czasie wojny używany głównie przez wojska radzieckie. Według Boeinga większość B-17 została zezłomowana pod koniec II wojny światowej i tylko kilka przetrwało do dziś, często pojawiając się w muzeach i na pokazach lotniczych.
Kilka filmów opublikowanych w mediach społecznościowych pokazało, że myśliwiec najwyraźniej leci w kierunku bombowca, powodując, że szybko rozbija się o ziemię i zapala dużą kulę ognia i dymu.
„To było naprawdę okropne” – powiedziała 37-letnia widz Aubrey Ann Young z Leander w Teksasie. Jej dzieci były w hangarze z ojcem, kiedy to się stało. „Wciąż próbuję to zrozumieć”.
Kobieta obok Younga płacze i krzyczy w filmie, który Young wrzucił na jej stronę na Facebooku.
Bezpieczeństwo pokazów lotniczych – zwłaszcza starszych samolotów wojskowych – jest problemem od lat. W 2011 roku 11 osób zginęło w Reno w stanie Nevada, kiedy P-51 Mustang wpadł na gapiów. W 2019 roku bombowiec rozbił się w Hartford w stanie Connecticut, zabijając siedem osób.
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu powiedziała wtedy, że zbadała 21 wypadków od 1982 roku z udziałem bombowców z czasów II wojny światowej, w których zginęły 23 osoby.
Wings Over Dallas zapowiadało się jako „premierowy pokaz lotniczy w Ameryce z okresu II wojny światowej”, według strony internetowej ogłaszającej to wydarzenie. Pokaz zaplanowano na 11-13 listopada, w weekend Dnia Weteranów, a goście mieli zobaczyć ponad 40 samolotów z czasów II wojny światowej.
Harmonogram lotów w sobotę po południu obejmował „Bomber Show” i „Fighter Escort”, które obejmowały B-17 i P-63.
Arthur Alan Walk jest prawnikiem lotniczym w Filadelfii, który od 12 lat bierze udział w pokazach lotniczych. Po obejrzeniu filmu z pokazu lotniczego i wysłuchaniu manewrów opisanych jako „bombowce w paradzie”, Walke powiedział agencji Associated Press w niedzielę, że pilot P-63 naruszył podstawową zasadę formowania lotu.
„Jego brzuch uniósł się do kapitana”, powiedział Walk. „To uniemożliwia mu mierzenie odległości i pozycji. Ryzyko kolizji jest bardzo wysokie, gdy nie możesz zobaczyć, kim powinieneś być w formacji, a tego rodzaju łączenie jest niedozwolone.”
Dodał: „Nikogo nie obwiniam iw największym możliwym stopniu, pokazy lotnicze, piloci i samoloty, którymi bezpiecznie latają. Pokazy lotnicze są jedną z największych imprez widowiskowych w Ameryce i rzadko zdarza się, aby taka tragedia się wydarzyła. „
Chodzenie w miejscu, w którym odbywają się pokazy lotnicze, wymaga intensywnego treningu i dyscypliny, powiedział Wolk. Kwalifikacje pilota P-63 do pokazów lotniczych nie są znane.
„Obrońca popkultury. Pytanie o pustelnika w komedii. Alkoholista. Internetowy ewangelista”.