Toru Hanai/Bloomberg
Samochody Tesla Inc na parkingu po przybyciu do portu w Jokohamie w Japonii.
Oczekuje się, że Tesla zgłosi rekordowe kwartalne dostawy na początku stycznia, ale to może nie wystarczyć, aby zadowolić inwestorów, ponieważ lider samochodów elektrycznych zmaga się z inflacją, rosnącymi stopami procentowymi, ograniczoną produkcją w Chinach i obawami o słabnący popyt.
Aby pozbyć się zapasów, Tesla zaoferowała rzadką zniżkę w wysokości 7500 USD (11 800 USD) klientom z USA, którzy przyjęli dostawę nowego Modelu 3 lub model Y pod koniec roku wraz z 10 000 mil (16 093 km) bezpłatnego doładowania. Ustawa o redukcji inflacji (IRA) przywróci do 7500 USD federalnych ulg podatkowych na niektóre pojazdy elektryczne od 1 stycznia.
Dostawy są jednym z najpilniej obserwowanych wskaźników przez inwestorów, którzy chcą sprawdzić, czy Tesla może utrzymać swój szybki wzrost. Według 16 ankietowanych analityków globalne dostawy w czwartym kwartale mogły osiągnąć 420 760 pojazdów Bloomberg. To oszacowanie, które nie obejmuje niektórych z najnowszych prognoz analityków, bije rekordową liczbę 343 830 pojazdów dostarczonych w trzecim kwartale.
Tesla jest dominującym na świecie sprzedawcą pojazdów elektrycznych i ma dobrą pozycję, aby skorzystać z niektórych ulg podatkowych IRA na produkcję ogniw akumulatorowych i lokalnie montowanych pojazdów elektrycznych. Ale aby osiągnąć swój cel, jakim jest zwiększenie dostaw o 50 procent rocznie przez kilka lat – cel, który Tesla ostrzegł, że nieznacznie spadnie w 2022 r. – Tesla prawdopodobnie będzie musiała pójść na kompromis, jeśli chodzi o marże brutto. Tesla obniżyła ceny w całym swoim asortymencie w Chinach i ma skrócić czas w swojej fabryce w Szanghaju.
Czytaj więcej:
* Samochody elektryczne, Elon i droga benzyna: 10 najlepszych historii motoryzacyjnych 2022 r.
* Tesla bije rekord, sprzedając o 87 procent więcej samochodów w 2021 roku
* Tesla osiąga rekordowe zyski pomimo braków części i opóźnień
* Fortuna Elona Muska gwałtownie spada, gdy Tesla zostaje ukarany za odmowę dostaw
Inwestorzy są sceptyczni. Tesla spadła w tym roku o 65 procent do czwartkowego zamknięcia, ponad trzykrotnie w porównaniu z 19-procentowym spadkiem S&P 500.
W kwietniu dyrektor generalny Elon Musk powiedział, że Tesla wyprodukuje ponad 1,5 miliona samochodów w 2022 roku. Firma wyprodukowała 929 910 samochodów w ciągu pierwszych trzech kwartałów, więc aby osiągnąć ten cel, musiałaby wyprodukować ponad 570 000 samochodów. W trzecim kwartale produkcja przewyższyła dostawy o ponad 22 000 pojazdów, co stanowi lukę, która może się utrzymać w tym kwartale, ponieważ samochody nadal się przecinają, gdy zbliżamy się do końca roku.
Ben Callow, analityk Roberta W. Bairda, obniżył swoje szacunki dotyczące dostaw w czwartym kwartale i 2023 r. w notatce w tym tygodniu, „aby uwzględnić zgłoszone spowolnienie produkcji i słabe otoczenie makroekonomiczne”. Kallo, który ma wyższą ocenę w akcje Teslispodziewa się, że producent samochodów zgłosi 378 262 dostaw w tym kwartale.
„Jestem zaniepokojony ogólnym otoczeniem gospodarczym” – powiedział Callow. telewizji Bloomberga Czwartek. „Czy ludzie mają pieniądze, by zapłacić 60 000 dolarów za samochody? To też niepokoi rynek”.
Zdecydowaną większość sprzedaży stanowią SUV-y Tesli Model 3 i Model Y. Firma będzie sprzedawać samochody do północy w sylwestra i będzie raportować łączne globalne dostawy i produkcję w ciągu trzech dni od końca kwartału.
Firma z siedzibą w Austin w Teksasie ma długą historię napraw na koniec kwartału, gdy pracownicy Tesli z całej firmy pomagają dostarczać samochody klientom. Podczas niedawnego wezwania do zarobków dyrektor finansowy Zachary Kirkhorn powiedział, że jedna trzecia wszystkich dostaw w ostatnim kwartale miała miejsce w ostatnich dwóch tygodniach trzeciego kwartału.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”