Należąca do GroupM firma Finecast, specjalizująca się w telewizji adresowalnej, oficjalnie wystartowała w Polsce.
Maciej Olenderczyk, który będzie szefem, kilka miesięcy temu pracował w Wavemaker, koordynując regionalne kampanie telewizyjne i offline oraz w Spark Foundry (Publicis), która zajmowała się rynkiem multiscreen. Polska jest 15. rynkiem, na którym rozpoczęła działalność Finecast, pozostałe to Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Australia, Hiszpania i Indie.
Finecast specjalizuje się w technologiach reklamowych, które pomagają planować wysoce ukierunkowane kampanie wideo. Definicja telewizji adresowalnej przyjęta przez GroupM oddaje świat usług i aplikacji VOD dostępnych na ekranie telewizora podłączonego do Internetu, wraz z tradycyjną telewizją linearną. Dwa główne elementy tej definicji dotyczą emisji reklam na ekranie telewizora oraz w kontekście profesjonalnej, wysokiej jakości treści telewizyjnych lub VOD. Zapewniając marketerom precyzyjne dotarcie do określonej grupy odbiorców, Finecast łączy w sobie siłę tradycyjnej telewizji z możliwościami targetowania znanymi jedynie z Internetu.
Olenderczyk powiedział o uruchomieniu: „Biorąc pod uwagę skalę rozwoju rynku VOD i telewizji podłączonej w Polsce oraz pierwsze możliwości realizacji precyzyjnie targetowanych kampanii w telewizji linearnej, GroupM zdecydował, że nadszedł odpowiedni czas na polski start Finecast. . Biorąc pod uwagę żywotność telewizorów sieciowych, poważne starania niektórych nadawców o unowocześnienie oferty biznesowej oraz duże zainteresowanie marketerów ofertą telewizji adresowalnej, widzę tu dla nas bardzo obiecujące możliwości rozwoju.
Ideą Finecast jest integracja stacji telewizyjnych i serwisów OTT/VOD w jeden system do planowania, tworzenia i zakupu kampanii. Dla reklamodawcy polega to na wygodzie zakupu kampanii na różnych kanałach wideo (od telewizji linearnej po aplikacje OTT na telewizory) w jednym miejscu oraz możliwości korzystania z danych standardowych i danych 1st od dostawców zewnętrznych.
Olenderczyk dodał: „Współpracujemy z dostawcami danych, dzięki którym możemy tworzyć bardziej szczegółowe profile rodzin według zmiennych geograficznych, demograficznych czy behawioralnych. Na przykład reklamodawcy, którzy chcą skupić się na odwiedzających Poznań, samotne kobiety z miast powyżej 500 tys. mieszkańców czy właścicieli czworonogów Właściciele, a jednocześnie udział w kampanii na ekranie telewizora, będą dla nas świetnym partnerem do prowadzenia takiej komunikacji.
GroupM testuje technologię Finecast od kilku miesięcy. Jako pierwsza grupa medialna w Polsce realizuje kampanie z wykorzystaniem oferty telewizji adresowalnej Grupy TVN. Wyniki testów wykazały efektywność kosztową tego narzędzia, zarówno w kampaniach ściśle targetowanych geograficznie, jak i w kampaniach dywersyfikujących komunikaty kierowane do innych segmentów klientów danego marketera.
Olenderczyk podsumował: „Wierzymy, że inni nadawcy i operatorzy płatnej telewizji wdrożą dynamiczne wstawianie reklam, co niewątpliwie zwiększy rynek telewizji adresowalnej w Polsce. Jednak już teraz widzimy duże możliwości rozwoju usług i aplikacji dostępnych na ekranie telewizory sieciowe, czyli świat telewizji podłączonej. Ostatnie dane z badania Video Track Wavemaker pokazują, że blisko połowa polskich internautów korzysta z aplikacji na telewizorach, a smart TV co pół roku zyskuje kosztem małych ekranów w dziedzinie przeglądanie profesjonalnych treści wideo.
Prognoza GroupM, która nie uwzględnia jeszcze przychodów z reklam Netflix czy Disney+, które uruchamiają pakiety reklamowe w Polsce, zakłada, że marketerzy wydadzą w tym roku około 230 mln zł (49 mln euro) na reklamę wideo wokół profesjonalnych treści w telewizji. Ekrany.