Crystal Yardley/takie rzeczy
Odległe wstrząsy Waikato Regional Airport Limited odnotowało duże zyski netto w ciągu sześciu miesięcy do grudnia 2022 r. i powinno płacić więcej swoim akcjonariuszom, mówi Ewan Wilson z Rady Miasta Hamilton.
Operator lotniska Hamilton musi zacząć wypłacać większe dywidendy radzie miasta, ponieważ walczy o zbilansowanie ksiąg.
To apel od Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego Ewana Wilsona – postaci branży lotniczej.
Wspieramy tę organizację od 20 lat. Teraz potrzebujemy trochę pomocy. Może mieć postać pliku [much bigger] Dywidenda.”
Mówi również, że otwarcie udziałów na lotnisku dla prywatnych interesów może być częścią rozwiązania.
Czytaj więcej:
Opóźnienia w realizacji projektów i cięcia w wydatkach, ponieważ Rada Miasta Hamilton próbuje zaoszczędzić 6 milionów dolarów
* Ostra debata, gdy pracownicy Rady Miejskiej nakazali szukać kolejnych 6 milionów dolarów cięć
* Hamilton jest „w dobrej pozycji”, aby przetrwać zbliżającą się recesję i skutki burz
Właścicielami Waikato Regional Airport Limited (WRAL) są obecnie Hamilton (50%) i cztery samorządy lokalne.
Wilson uważa jednak, że zastrzyk zewnętrznego finansowania mógłby pomóc uwolnić pieniądze na dywidendę i oznaczać, że firma nie została poszkodowana pod względem operacyjnym.
„Nie będę przeciwny prywatyzacji niektórych aspektów akcjonariatu”.
Jego uwagi pojawiły się w związku z czwartkowym posiedzeniem komisji.
Podążyli za Wilsonem na początku tego miesiąca, prowadząc do żądania od pracowników znalezienia 6 milionów dolarów oszczędności na lata 2023-24, aby zmniejszyć deficyt operacyjny do 11 milionów dolarów. Członkowie Rady mają rozważyć raport na temat opcji w przyszłym tygodniu.
Dokumenty z czwartkowego spotkania pokazują, że WRAL – który obejmuje lotnisko i inne operacje – odnotował aż 17,7 miliona dolarów zysku netto w ciągu sześciu miesięcy do grudnia 2022 roku. To w porównaniu z zaledwie 1,4 miliona dolarów w tym samym okresie rok wcześniej. Nastąpiło to po znacznych zyskach ze sprzedaży gruntów i niezrealizowanych zyskach w wycenie aktywów.
Całkowite aktywa wzrosły do punktu, w którym 50% udziałów Hamiltona jest obecnie teoretycznie warte prawie 115 milionów dolarów, po początkowej inwestycji kilka dekad temu wynoszącej około 7 milionów dolarów.
Ale ostatnia dywidenda – jedna z nielicznych w ostatnich latach – dostarczyła Hamiltonowi zaledwie 250 000 $.
Wilson powiedział, że zadaniem konsultantów nie było sugerowanie dokładnej wielkości tegorocznych zarobków, aby pomóc zrównoważyć księgi w latach 2023-24, ani sugerować wielkość przyszłych zarobków.
Powiedział jednak, że w oparciu o obecne wyniki WRAL „mam wysokie oczekiwania co do znaczących zysków w ostatnim roku podatkowym”, które są „znacznie wyższe” niż w ostatnim roku podatkowym wynoszącym 250 000 USD.
Podczas przesłuchania Wilsona na temat potencjalnego wzrostu dywidendy, Scott Kendall, dyrektor generalny ds. finansów i biznesu WRAL, powiedział na spotkaniu, że „nasze umysły nie zwróciły się ku temu”.
Wilson pochwalił sposób, w jaki firma działała, ale porównał stosunkowo skromne zyski z płatnością „pół miliarda dolarów”, którą Rada Auckland otrzymała z kontraktu na lotnisko w tym mieście, oraz niedawną wypłatą dywidendy w wysokości prawie 6 milionów dolarów od lotniska Queenstown. , który w 75% należy do gminy.
Rada Auckland chciała sprzedać swój udział.
W Hamilton radna Maxine Van Oosten powiedziała, że udział w lotnisku to coś, co powinno być „w naszych księgach przez bardzo długi czas”. Przewodnicząca Komisji Finansów i Nadzoru powiedziała, że nie chce badać żadnej sprzedaży.
Wilson twierdziła, że wskazuje to, że mówiła, że Hamilton powinien trzymać się status quo w zakresie własności, ale zachęcała do rozważenia innych pomysłów.
Wilson powiedział, że płatnicy w Queenstown „pójdą na łatwiznę” z dywidendą, ale Hamilton walczył o zbilansowanie ksiąg.
„Mamy też inwestycje, które powinny wypłacać lepsze dywidendy”.
Wilson powiedział, że poza zwiększeniem potencjalnych zysków, wniesienie kapitału do WRAL przez inwestorów zewnętrznych może pomóc w wydłużeniu pasa startowego.
W raporcie dyrektora generalnego Marka Morgana zauważono, że grupa utrzymywała „konserwatywne” stanowisko w sprawie pożyczania w czasie, gdy „nadchodziły przeciwności gospodarcze dla naszej gospodarki, tworząc niepewne perspektywy”.
Wiceprezes zarządu, Sean Murray, powiedział, że przegląd struktury akcjonariatu WRAL może pomóc w określeniu przyszłej polityki dywidendowej.
W oświadczeniu intencyjnym WRAL na nadchodzący rok czytamy: „Dyrektorzy będą co roku przeglądać wyniki i przyszłe perspektywy grupy przed ogłoszeniem jakiejkolwiek dywidendy”.