Zyski największego detalisty w kraju, The Warehouse, spadły o ponad połowę, ponieważ handel zwolnił, a marże większości części biznesu spadły.
Kluczowe dane liczbowe za sześć miesięcy kończących się 29 stycznia w porównaniu z rokiem poprzednim:
- Zysk netto wynosi 17,4 mln USD w porównaniu do 44,4 mln USD
- Przychody wynoszą 1,8 miliarda dolarów w porównaniu do 1,72 miliarda dolarów
- Restrukturyzacja kosztuje 6,3 miliona dolarów
- marża brutto 32,7% vs. 34,7%
Firma stwierdziła, że odnotowała bardzo zróżnicowane wyniki między pierwszym a drugim kwartałem, z początkowo silnym impetem, który osłabł w drugim kwartale wraz z zaostrzeniem się warunków ekonomicznych, wzrostem kosztów i poniesieniem kosztów restrukturyzacji.
Dyrektor naczelny grupy, Nick Grayston, powiedział, że środowisko handlowe było „trudne”, ponieważ zmagało się z rosnącą inflacją i utrzymującą się presją na koszty utrzymania, a także świadomie utrzymywało ceny.
„Podejmujemy zdecydowane działania w celu poprawy wyników finansowych i efektywności operacyjnej w całej Grupie. Obejmuje to zrównoważenie nakładów kapitałowych, aby skoncentrować się na wynikach operacyjnych oraz zmianę priorytetów projektów transformacyjnych, aby skoncentrować się na dostarczaniu EBIT”.
Grayston powiedział, że firma tnie koszty, co obejmuje redukcję do 340 miejsc pracy w dziale obsługi sklepu w Auckland, a także dokona zmian organizacyjnych, zamykając działalność na jeden dzień i włączając TheMarket.com i Torpedo7 do struktury grupy.
„Zarządzanie marżą brutto będzie szczególnie ważne w drugiej połowie, z naciskiem na zachowanie wartości dla naszych klientów, przy jednoczesnym zresetowaniu niektórych inwestycji w marżę dokonanych w pierwszej połowie” – powiedział.
Wyniki różnych marek grupy były mieszane, przy czym sprzedaż sklepów Red Shed Warehouse wzrosła o ponad 13%, ale sprzedaż byłej sieci urządzeń elektrycznych i AGD Noel Lemming spadła o 4,5%, a zysk operacyjny spadł o 41%, ponieważ konsumenci spadli. Ogranicz wydatki na drogie przedmioty.
Sprzedaż artykułów papierniczych Small Warehouse odnotowała wzrost, ale spadła zysk operacyjny, podczas gdy sieć Torpedo 7 z artykułami outdoorowymi odnotowała straty, ponieważ popularność jazdy na rowerze i ćwiczeń inspirowanych Covidem spadła, a zła pogoda uderzyła w sprzedaż artykułów kempingowych.
Grayston powiedział, że kupujący wrócili do jego sklepów, co zmniejszyło sprzedaż online prawie o połowę, ale nastąpił 34% wzrost sprzedaży artykułów spożywczych, co stanowi ponad jedną piątą sprzedaży Red Shed.
Spodziewał się jednak, że druga połowa będzie trudna ze względu na rosnące koszty, inflację, stopy procentowe i płace.
„Chociaż perspektywy makroekonomiczne pozostają niepewne, podejmujemy działania w celu zapewnienia ciągłej poprawy wyników operacyjnych” — powiedział Grayston.
Spółka nie podała wyników za pierwsze półrocze, pozostawiając decyzję o wypłacie wyniku za cały rok.