Według nowego raportu Westpac z początku tego tygodnia, tysiące Nowozelandczyków w naszych najbardziej narażonych społecznościach ma trudności z założeniem kont bankowych.
Wzywają branżę do uczynienia bankowości bardziej dostępną.
Claudia Pereira pomaga zagranicznym studentom przygotować się do nowego życia, ale nie jest to łatwe – wielu ma trudności z otwarciem konta bankowego w Nowej Zelandii.
„Posiadanie konta bankowego w Nowej Zelandii to dla nich koszmar” – powiedziała.
Powiedziała, że jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją, jest dostarczenie listu.
Student zagraniczny, który właśnie przybył do kraju, nie ma potwierdzenia adresu.
„Aby zapłacić kaucję, muszą mieć pieniądze, aby ją przelać; jeśli nie mają konta tutaj w Nowej Zelandii, nie mogą przelać pieniędzy.
„Przez większość czasu muszę pomagać moim studentom, więc przelewają te pieniądze na moje konto, a ja muszę płacić za nieruchomość” – powiedziała.
Raport Westpac wykazał, że ponad 1% populacji, czyli 60 000 osób, uważa się za „nieposiadających konta bankowego” lub mających trudności z otwieraniem rachunków.
Liczba ta obejmuje bezdomnych, uchodźców, młodzież bez rodzin i byłych więźniów.
„Nie mogłem założyć konta bankowego, ponieważ nosiłem tak wiele różnych nazwisk, ponieważ jako dziecko byłem za granicą” – powiedział jeden z byłych więźniów.
Dyrektor generalny Westpac, Katharine McGrath, powiedziała, że wymagania dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy mają wpływ.
Mówi, że choć jest to konieczne, stwarza kolejną barierę dla grup już wrażliwych.
„Myślę, że dla większości z nas życie bez konta bankowego jest nie do pomyślenia; trudno jest znaleźć pracę i trudno jest wspierać whanau, jeśli nie ma się dostępu do konta bankowego.
„Ta osobista identyfikacja jest w stanie zweryfikować twój adres, wszystkie te rzeczy są tutaj kluczowymi elementami przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy, wszystko z naprawdę dobrych powodów, ale czasami mają niezamierzone konsekwencje”.
Teraz Westpac planuje podzielić się swoimi ustaleniami z innymi bankami i agencjami rządowymi, aby ułatwić każdemu korzystanie z bankowości.