W czwartkową noc miała ujrzeć nową rakietę – Vulcan należącą do United Launch Alliance – ożywającą podczas pierwszego testu silnika na Stacji Sił Kosmicznych Cape Canaveral.
Ale podczas odliczania w Launch Complex 41 w czwartkowe popołudnie, zespoły ULA zauważyły „opóźnioną reakcję układu zapłonowego silnika doładowania” – podała firma w oświadczeniu. Problem oznaczał, że procedura odliczania do zapłonu dwóch silników Blue Origin BE-4 na pracującym końcu nowej rakiety firmy musiała zostać zatrzymana.
200-stopowa rakieta będzie musiała zostać zwrócona do około 300-metrowego Ochronnego Ośrodka Integracji Pionowej ULA, aby technicy mogli ocenić układ zapłonowy wzmacniacza. Według dyrektora generalnego firmy, Tory’ego Bruno, harmonogram miał problemy na początku dnia z powodu złej pogody.
Test, nazwany Flight Readiness Launch, jest ważnym kamieniem milowym, który firma musi osiągnąć przed dziewiczym lotem łazika Vulcan, który dotarł do wybrzeża kosmicznego w styczniu. Od tego czasu zespoły ULA poddają je testom, badając wszystko, od dopasowania na podkładce po napełnienie baku paliwem i symulowane odliczanie.
„FRF tak naprawdę polega na zapewnieniu gotowości operacyjnej zintegrowanego systemu: rakiety nośnej i powiązanych systemów naziemnych, urządzeń i oprogramowania. Ponadto zademonstrujemy zdolność do pomyślnego wykonania sekwencji rozruchu silnika i walidacji przerwania gorącego ognia” procedury reagowania ”- powiedział Dillon Rice, dowódca startu Vulcan w ULA, w oświadczeniu.
Kiedy zespoły będą w stanie przeprowadzić test, pomoże to utorować drogę do pierwszego wystrzelenia rakiety jeszcze tego lata.
opóźnienie pogodowe:SpaceX próbuje rozpocząć próbę wystrzelenia, a teraz celuje w początek weekendu Dnia Pamięci
Harmonogram startu rakiety:Nadchodzące starty i lądowania na Florydzie
Wyboista droga do testowania nowych pocisków
Mały deszcz nie był jedyną porażką, z jaką Vulcan spotkał się w swojej kampanii testowej.
Rakieta wykorzystuje jako paliwo mieszankę ciekłego gazu ziemnego (LNG) i ciekłego tlenu (LOX), a podczas testów na zbiorniku na podkładce na początku tego miesiąca zespoły odkryły problem, gdy paliwo przepływało przez zapalnik w jednym z BE-4 silniki. Aby temu zaradzić, pocisk został zwrócony do ośrodka integracji pionowej, aby „dostosować kilka parametrów i zaznaczyć punkty, aby uzyskać wiarygodną liczbę (do wystrzelenia gotowego do lotu)”, powiedział Bruno na Twitterze.
Według Bruno, zespoły pracują nad końcowym liczeniem i „zahamują rakietę do wyrzutni, włączą silniki bez pełnej mocy i przytrzymają przez kilka sekund”, aby przeprowadzić test.
Po próbnym starcie pocisk zostanie opróżniony z paliwa, w pełni zabezpieczony i zwrócony do obiektu integracji pionowej. Dwa dopalacze rakiet na paliwo stałe i ich ładunek zostaną zainstalowane w rakiecie nowej generacji przed pierwszą misją testową, która może nastąpić już w przyszłym miesiącu.
Sonic boom czy grzmot?Musisz wiedzieć, że SpaceX zwiększa liczbę lądowań na Cape Canaveral
Poznaj Vulcan i ładunek podczas jego pierwszej misji
Vulcan ma zastąpić całą flotę pocisków ULA, która na początku jego rozwoju w 2014 r. obejmowała Delta IV, Delta IV Heavy i Atlas V. Chociaż nie są już dostępne do nowych misji, Atlas V i Delta IV Heavy są jedyne pociski ULA. Stary jest nadal w służbie. Oczekuje się, że będą latać przez kilka następnych lat.
Vulcan jest większy, potężniejszy i tańszy niż rakiety, które zastępuje, i zostanie wystrzelony z tej samej platformy co Atlas V.
Oprócz uproszczenia produktów firmy i obniżenia kosztów, zastosowanie przez firmę Vulcan silników Blue Origin jest kwestią bezpieczeństwa narodowego. Atlas V lata z rosyjskimi silnikami RD-180, co doprowadziło do presji ze strony różnych organizacji publicznych i prywatnych, aby przestawiły się na maszyny wyprodukowane w USA.
Pierwsza misja Vulcan, znana jako Certification-1, jest lotem testowym mającym na celu spełnienie wymagań certyfikacyjnych do rozpoczęcia przyszłych misji bezpieczeństwa narodowego dla Sił Kosmicznych USA. Zaplanowano lot na misję Vulcan’s Certification-1, są dwa początkowe satelity szerokopasmowe Projekt Amazona Kuiperaproponowana konstelacja ponad 3000 satelitów, które będą świadczyć usługi internetowe klientom na całym świecie, takie jak Starlink firmy SpaceX.
Na pokładzie znajduje się również ładunek zmierzający na Księżyc: komercyjny lądownik księżycowy Astrobotic Peregrine z siedzibą w Pittsburghu. Według NASA sonda, która jest częścią inicjatywy agencji Commercial Lunar Payload Services (CLPS), będzie badać księżycową egzosferę, regolit, pola magnetyczne i promieniowanie oraz testować zaawansowane panele słoneczne.
Lądownik księżycowy przeniesie również dodatkowy ładunek na powierzchnię Księżyca na potrzeby lotu kosmicznego Celestes Memorial. Zawiera 150 kapsuł zawierających prochy, próbki DNA i listy od klientów z całego świata, w tym jedną od twórcy Star Trek Gene’a Roddenberry’ego, jego żony Majel Barrett Roddenberry i aktora Star Trek Jamesa „Scotty’ego” Doohana.
Najnowsze informacje można znaleźć na stronie floridatoday.com/launchschedule.
Skontaktuj się z Jimmym Grohem pod adresem [email protected] i śledź ją Twitter @AlteredJamie.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”