Kampania kosztów utrzymania supermarketów ma na celu utrzymanie niskich cen podstawowych artykułów spożywczych w chłodniejszych miesiącach. Ale jak donosi Stuart Suman-Lund, nie wszystkie pozycje są rzeczywiście zamknięte.
Odliczanie nieprawidłowo zamroziło ceny dwóch artykułów po wyższej cenie podczas pokazu „Winter Great Price”, przyznał supermarket.
Ogłoszona pod koniec maja oferta ta spowodowała, że ceny 300 „niezbędnych” produktów w supermarketach Countdown zostały zamknięte w miesiącach zimowych. Miało to być środkiem przeciwko kryzysowi kosztów utrzymania, ponieważ ceny żywności wzrosły o ponad 12% rok do roku. W tamtym czasie Countdown powiedział, że inflacja żywności wymknęła się spod jego kontroli, ale miał nadzieję, że utrzymanie niskich cen pomoże klientom.
Ale bystry klient zadzwonił do The Spinoff po tym, jak dowiedział się, że jego ulubione jedzenie podrożało, mimo że było częścią zimowej promocji. Kiedy rozpoczęła się kampania zamrażania nagród, karma dla psów firmy Baxter kosztowała 4,20 dolara za puszkę. Ale podczas naszej ostatniej wyprawy po zakupy kupujący powiedział, że wycisnięto mu dodatkowe 30 centów za pudełko.
Rachunek dostarczony do The Spinoff pokazał, że kupujący został obciążony odpowiednią ceną 16 czerwca, ale wysoką cenę dopiero tydzień później, 27 czerwca. Obie daty mieściły się w okresie pokazu odliczania.
Następnie Spinoff sprawdził stronę internetową Countdown i stwierdził, że ten sam przedmiot był już uwzględniony w zawyżonej cenie 4,50 USD, co wskazuje, że nie był to problem specyficzny dla sklepu. Niezależnie od tego supermarket internetowy nazwał to „świetną ceną”.
Po poproszeniu o komentarz w tej sprawie rzecznik Countdown potwierdził, że cena przedmiotu wzrosła przez pomyłkę. „Zawsze staramy się, aby nasze ceny były jasne, dokładne i jednoznaczne dla naszych klientów” – powiedział rzecznik firmy The Spinoff. „Jednak w tym przypadku odkryliśmy, że w zeszłym tygodniu wystąpił błąd i zmiana ceny została błędnie zaadresowana do karmy Baxter’s Dog Food 1,2 kg”.
Okazuje się, że to nie jedyny przedmiot, który został nieprawidłowo wyceniony. Zapytany, czy sieć supermarketów jest przekonana, że nie ma innych problemów z promocją, rzecznik potwierdził później, że przeprowadził dalsze kontrole i zidentyfikował inny przedmiot. „Sprawdziliśmy każdy element [the] ZNALEZIONO WSPANIAŁĄ CENĘ NA ZIMĘ… CENA PODWYŻSZONA ZA ODLICZANIE Z PODPISEM CAŁEGO ZIEMNIAKA 410g (Z PUSZKI) ZOSTAŁA DOKŁADNIE ZASTOSOWANA Z 1,50 $ DO 1,90 $ W TYM TYGODNIU. Malejąco.
Klienci, którzy kupili którykolwiek z tych niewłaściwie wycenionych produktów, mogą skontaktować się z zespołem obsługi klienta supermarketu i poprosić o zwrot pieniędzy. Supermarket przeprowadzi również „dalsze kontrole naszych zmian cen, aby upewnić się, że to się nie powtórzy”. Spinoff poprosił o szczegółowe informacje na temat tego, na czym dokładnie będą polegać te „dodatkowe kontrole”, ale nie otrzymał jeszcze odpowiedzi.
Fakt wykrycia dwóch błędów cenowych w ofercie Countdown nie był zaskoczeniem dla nowozelandzkich konsumentów. Organ nadzorujący zebrał przykłady „podejrzanych” ofert specjalnych supermarketów i błędów cenowych, które przekaże Komisji Handlu. Prawie 600 rozbieżności cenowych zostało już znalezionych, powiedziała The Spinoff Gemma Rasmussen, szefowa badań i rzecznictwa w Consumer NZ. „Co najmniej kupujący powinni mieć zaufanie do cen, które widzą w supermarkecie” – powiedziała.
Rasmussen powiedział, że promocje polegające na zamrożeniu cen były „mądrym” posunięciem supermarketów podczas kryzysu związanego z kosztami utrzymania, ale tak naprawdę nie pomogły rodzinom, które walczą z zimą. „W menu jest bardzo mało owoców i warzyw, brakuje podstawowych produktów, takich jak chleb, jajka i ryż” – powiedziała. „Możesz kupować produkty niepodstawowe i luksusowe, takie jak wędzone ryby, ser camembert i pasze ziołowe, a istnieje mnóstwo produktów marek własnych, które supermarket chce, aby kupujący wybierali. W takich przypadkach supermarket jest najlepszym rozwiązaniem. dostawcą i detalistą na obu, dzięki czemu mogą utrzymywać wyższe zyski, a to także oznacza, że mają większą władzę rynkową nad innymi dostawcami”.
Dane opublikowane w maju pokazały, że ceny owoców i warzyw były o 18% wyższe niż w tym samym okresie w 2022 r., a mięsa, drobiu i ryb wzrosły o 11,7%.
Rasmussen powiedział, że konsument znalazł przykłady tańszych „mrożonych” towarów gdzie indziej. „Supermarkety są biegłe w myleniu strategii cenowych i promocyjnych, a wystarczy przejść się po alejkach lokalnego supermarketu, aby założyć, że wszędzie można znaleźć„ okazje ”- powiedziała.
To już drugi rok, w którym Countdown oferuje promocję Great Price na sezon zimowy. W ubiegłym roku na liście znalazło się około 500 pozycji. Chociaż całkowita liczba na 2023 r. została obniżona, na liście znalazło się więcej podstawowych produktów, takich jak warzywa i mięso.