Analitycy z Forsyth-Barr twierdzą, że oczekiwany zysk przed opodatkowaniem Air New Zealand może być największym zwrotem w kraju w ciągu roku podatkowego.
Od niewielkiej oczekiwanej straty w pierwszym dniu roku podatkowego do
ponad 580 milionów dolarów w przeszłości, [is] Jest całkiem prawdopodobne, że będzie to największa pozytywna zmiana w przewidywanych fortunach finansowych w rocznym okresie sprawozdawczym w historii nowozelandzkich korporacji” – mówią analitycy Andy Pauli i Paul Korawa.
Linia lotnicza przedstawi swoje roczne wyniki 24 sierpnia w związku z utrzymującym się dużym popytem i wyższymi przychodami z rosnącej siatki połączeń, ponieważ konkurencyjne linie lotnicze nie przywróciły jeszcze w pełni przepustowości.
Air New Zealand poniósł w zeszłym roku łączną stratę netto w wysokości 507 mln USD, ale oczekuje się, że zysk po opodatkowaniu wyniesie około 426 mln USD.
Silne ożywienie po niemal rekordowych stratach podczas głębokiej pandemii jest zgodne z tym, co wydarzyło się na arenie międzynarodowej.
Najnowszy raport kwartalny American Airlines zwraca uwagę na prężne warunki na rynku krajowym i międzynarodowym w USA, napędzane dużym popytem na wypoczynek.
Zwykle zaufanie konsumentów powinno wpływać na popyt, twierdzą Bowley i Koraua, ale obecne słabe środowisko konsumenckie w Nowej Zelandii nie jest jeszcze widoczne dla Air New Zealand.
Przypisują to dużej luce między pierwotnym zapotrzebowaniem, które wzrosło od czasów sprzed Covid, a dostępną przepustowością.
reklama
Linia lotnicza, która jest w 51 procentach własnością rządu, nadal korzysta z dwóch prędkości powrotu do zdrowia po wirusie Covid.
Silne ożywienie popytu kontrastuje z wolniejszą odbudową przepustowości, która generuje rekordowe zwroty i wysoką rentowność linii lotniczych.
Rentowności będą spadać wraz z powrotem mocy produkcyjnych, ale pozostaną znacznie powyżej poziomów sprzed Covid, biorąc pod uwagę wpływ inflacji kosztowej w kolejnych latach.
Ponieważ rentowność jest umiarkowana, a przepustowość rośnie, spodziewamy się, że marże Air NZ spadną, a zwrot z kapitału mieści się w docelowym zakresie. Tymczasem prognozy zysków na rok podatkowy 2023 sugerują, że ROIC przed opodatkowaniem (zwrot z zainwestowanego kapitału) znacznie przekracza górną granicę tego przedziału, z ryzykiem podwyższenia do roku podatkowego 2024”.
Analitycy twierdzą, że akcje Air NZ również obracały się w niezwykle wąskim przedziale.
Cena akcji ograniczona zakresem – która zostanie otwarta dzisiaj przy 78°C – ma drugie najniższe odchylenie standardowe ze wszystkich akcji w NZX 50.
Jest to niezwykłe dla linii lotniczej przyzwyczajonej do wyższych poziomów zmienności, zwłaszcza że dochodzi do siebie po największym szoku dla systemu od czasów II wojny światowej.
Analitycy zauważają, że w wyniku pandemii nastąpiła poważna zmiana w zapisie giełdowym wraz z odejściem międzynarodowych właścicieli instytucjonalnych i zastąpieniem inwestorów detalicznych.
reklama
„Rozsądne zainteresowanie inwestorów detalicznych Air NZ zbiegło się w czasie z pojawieniem się platform internetowych, które zapewniają łatwy dostęp do giełdy dla inwestorów detalicznych. Wielu z tych inwestorów jest niepożądanych – nie mogących uzyskać dostępu do profesjonalnych porad inwestycyjnych – i dlatego mogą zachowywać się inaczej niż inni inwestorzy.
Podczas gdy zyski krótkoterminowe cieszyły się cyklem wzrostów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, perspektywy średnioterminowe wydają się koncentrować na zdolności zarobkowej firmy podyktowanej zwrotem do celów kapitałowych – i historią.
Firma nadal dąży do zwrotu z inwestycji przed opodatkowaniem na poziomie od 10 do 15 procent.
Obecne prognozy dotyczące zysków wskazują, że wygeneruje ona rentowność powyżej górnej granicy tego przedziału, jednak oczekuje się, że ROIC spadnie w tym przedziale w ciągu najbliższych 12 do 18 miesięcy.
„Pogarszająca się ekonomia konsumencka może osłabić popyt, jednak poziom nadwyżki popytu w porównaniu z ograniczoną przepustowością zapewni Air NZ pewien bufor finansowy w najbliższym czasie”.
Ale obraz popytu skomplikował Covid. Na popyt pasażerów na lotnictwo duży wpływ ma zaufanie konsumentów w krajach rozwiniętych oraz rosnący wpływ bogactwa w gospodarkach rozwijających się.
Ponieważ Air New Zealand opiera się na ruchu wychodzącym z Nowej Zelandii, jest bardziej narażony na ten pierwszy niż drugi. Zaufanie konsumentów w Nowej Zelandii jest obecnie na najniższym poziomie od kilku dekad, odzwierciedlając koszty życia w kryzysie i spadający wzrost gospodarczy.
Nadal istnieje duża luka między długoterminowym popytem a rzeczywistym popytem, który jest ograniczony zdolnościami produkcyjnymi.
Podczas gdy analitycy i branża lotnicza nadal koncentrują się na ocenie odbudowy lotnictwa w porównaniu z rokiem sprzed pandemii, wzrost liczby ludności i wzrost gospodarczy oznaczają, że środki te zmniejszają poziom podstawowego popytu.
W ciągu ostatnich trzech lat popyt bazowy mógł wzrosnąć o około 12 procent w porównaniu z poziomem sprzed Covid-19, odzwierciedlając długoterminowy trend 4-procentowego rocznego wzrostu, który powiększa różnicę między trendem popytu a faktycznym popytem.
„Podejrzewamy, że to, wraz z uporczywością„ podróży odwetowych ”, które z czasem powinny zniknąć, pomaga wyjaśnić, dlaczego nie zaobserwowano jeszcze pogorszenia zaufania konsumentów do wyników finansowych linii lotniczej”.