NASA opracowała swoją „strategię dużych prędkości”, aby dowiedzieć się, czy komercyjne samoloty naddźwiękowe będą mogły pewnego dnia sprawić, że podróże lotnicze będą nawet czterokrotnie szybsze.
Centrum badawcze Glenna należące do NASA Niedawno udostępnione wyniki badań w potencjale komercyjnym szybkich samolotów pasażerskich, które teoretycznie mogłyby poruszać się z prędkością od 2 Mach do 4 Mach, czyli od 2470 km/h do 4900 km/h na poziomie morza.
Taki proponowany samolot znacznie wyprzedziłby istniejące duże komercyjne linie lotnicze, które zazwyczaj latają z prędkością 966 km/h, czyli około 80% prędkości dźwięku.
Z badań wynika, że potencjalne rynki pasażerskie znajdują się na około 50 stałych trasach lotniczych łączących miasta oddzielone oceanami.
Ponieważ wiele krajów zakazało podróży naddźwiękowych drogą lądową, badania ograniczyły się do podróży oceanicznych, w tym tras przez Pacyfik i Północny Atlantyk.
Lori Ozorowski, dyrektor projektu Commercial Supersonic Technology Project w NASA, powiedziała, że badania opierają się na podobnych badaniach przeprowadzonych ponad dziesięć lat temu, które obejmowały prędkości od 1,6 Macha do 1,8 Macha (1976 km/h do 2222 km/h).
„Te nowe badania odświeżą spojrzenie na plany rozwoju technologii i zidentyfikują dodatkowe potrzeby badawcze dotyczące szerszej, szybkiej przepustowości” – powiedziała.
Poprzednie badania doprowadziły do powstania misji Quesst, w ramach której opracowano „naddźwiękowy” X-59, którego celem jest zakwestionowanie zasad naddźwiękowego lotu naziemnego poprzez łagodzenie boomów dźwiękowych.
Program Advanced Air Vehicle Program (AAVP) NASA podpisał obecnie 12-miesięczne kontrakty z firmami Boeing i Northrop Grumman Aeronautics Systems, które wraz z partnerami „opracują projekty koncepcyjne i plany technologiczne” w celu „badania możliwości podróży lotniczych, identyfikowania zagrożeń i wyzwań oraz zidentyfikować technologie.” potrzebne, aby podróżowanie Mach 2+ stało się rzeczywistością.
Po sfinalizowaniu „bardzo ważne jest, aby wszystko zrobić dobrze” – powiedziała Mary Jo Long Davis, kierownik projektu zajmującego się zaawansowanymi technologiami audio w NASA.
„Wspólnie uznajemy również potrzebę uwzględnienia kwestii bezpieczeństwa, wydajności, ekonomicznych i społecznych. Ważne jest, abyśmy wprowadzali innowacje w sposób odpowiedzialny, tak aby przynosić korzyści podróżnym i nie szkodzić środowisku” – powiedziała.
W lipcu Lockheed Martin zakończył budowę X-59, a testy naziemne i pierwszy lot testowy zaplanowano na koniec tego roku.