W poniedziałek ministerstwo transportu poinformowało, że liczba cotygodniowych lotów między Koreą a Polską zostanie zwiększona, aby wesprzeć zacieśnienie więzi obu krajów w przemyśle obronnym i budowie fabryk.
Seul i Warszawa zgodziły się zwiększyć liczbę tygodniowych lotów z Incheon, na zachód od Seulu, do siedmiu z pięciu, jednocześnie obsługując trzy loty tygodniowo z południowego miasta portowego Busan, podało w oświadczeniu Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu.
„Porozumienie w sprawie rozszerzenia praw przewozowych. Polska wysyła obecnie loty do Incheon, ale Korea nie obsługuje żadnych lotów do Polski” – powiedział urzędnik ministerstwa.
Polskie linie Lad Polish Airlines przewiozły pasażerów do Incheon, ale koreański przewoźnik flagowy Korean Air i jego mniejszy rywal Asiana Airlines obecnie nie mają żadnych lotów do Polski, dodał urzędnik.
Planowane rozszerzenie lotów zwiększy popyt na podróże między obydwoma krajami, ponieważ koreańskie firmy mają zakłady produkcyjne w Polsce i prawdopodobnie będą eksportować do kraju produkty sektora obronnego – podało ministerstwo.
W ubiegłym roku koreańskie firmy pozyskały duże kontrakty o wartości 17 bilionów wonów (13 miliardów dolarów) na dostawy dla Polski czołgów K2, haubic samobieżnych K9, lekkich samolotów szturmowych FA-50 i wyrzutni wielokrotnych rakiet Chunmoo.
W oświadczeniu podano, że LG Energy Solutions, wiodący w kraju producent akumulatorów, prowadzi w Polsce fabrykę akumulatorów do pojazdów elektrycznych od 2017 r., a SK Nexilis, największy na świecie producent blachy miedzianej, buduje swój zakład w kraju Europy Wschodniej.
W czwartek na konferencji lotniczej z Urzędem Lotnictwa Cywilnego uzgodniono zwiększenie dwustronnych praw przewozowych.
Tymczasem na konferencji lotniczej z udziałem brytyjskiego Departamentu Transportu, która odbyła się 13 listopada, umowa handlowa ograniczyła nieuzgodnione transfery ładunków między liniami lotniczymi do jednego raz w tygodniu, a przesyłanie ładunków w ramach podziału zysków do dwóch. Tydzień, odwołany.
Ponadto wraz z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej uzgodniono, że wyznaczonymi liniami lotniczymi Wielkiej Brytanii mogą być wyłącznie linie lotnicze będące własnością Wielkiej Brytanii i kontrolowane przez nią, a nie linie lotnicze należące do państw członkowskich UE.
Autor: Kim Joo-yeon, Yonhap [[email protected]]