Czy podróżujący naprawdę muszą nosić kremy z filtrem przeciwsłonecznym w samolotach?

Czy podróżujący naprawdę muszą nosić kremy z filtrem przeciwsłonecznym w samolotach?
Czy załoga i pasażerowie, szczególnie ci na siedzeniach przy oknie, muszą się zsuwać?  (zdjęcie archiwalne).

123rf

Czy załoga i pasażerowie, szczególnie ci na siedzeniach przy oknie, muszą się zsuwać? (zdjęcie archiwalne).

A Najnowszy film na TikToku Wywołało to dyskusję na temat tego, czy pasażerowie muszą nosić filtry przeciwsłoneczne podczas lotów.

Na nagraniu, które obejrzano ponad 40 000 razy, była australijska stewardessa znana jako Kayla ostrzega przed „ukrytym niebezpieczeństwem”, z którego większość podróżnych nie zdaje sobie sprawy.

„Promienie UV są tam niewiarygodnie wysokie… Bardzo lubię stosować filtry przeciwsłoneczne przed podróżą i w jej trakcie” – mówi w filmie z podpisem. „Musimy być na to przygotowani”.

Komentarze są różne – od szoku wywołanego tą wiadomością („O mój Boże, nigdy mi to nie przyszło do głowy!”) po bardziej humorystyczne („Mogę wskoczyć do samolotu i się opalić”).

Czy rada jest słuszna? Czy załoga i pasażerowie, szczególnie ci na siedzeniach przy oknie, muszą się zsuwać?

Ben Lilley jest naukowcem zajmującym się atmosferą w Stacji Badawczej Lauder NIWA w Central Otago, gdzie badania nad promieniowaniem ultrafioletowym trwają od ponad 30 lat.

W przeszłości współpracował z ówczesnym lekarzem Air New Zealand, dr Nicolą Emsley, przy pomiarach widm UV w kokpitach samolotów. Przyszedł Raport w 2015 roku Który stwierdził, że liczba zachorowań na raka wśród personelu pokładowego wynosi: Czasami o 50% wyższy niż w populacji ogólnej. Wyniki te nie pozwoliły jednoznacznie określić, czy wysokie wskaźniki były spowodowane ekspozycją na promieniowanie ultrafioletowe podczas lotów, czy też wystąpiły na ziemi podczas pracy lub wypoczynku.

– powiedziała Lily Rzeczy podróżnicze Ważne jest, aby poznać różne formy promieni ultrafioletowych – przede wszystkim UVA i UVB.

Kayla, stewardesa, nalega, aby w powietrzu nosić filtry przeciwsłoneczne.

TIK Tok

Kayla, stewardesa, nalega, aby w powietrzu nosić filtry przeciwsłoneczne.

„Światło widzialne ma długość fali w zakresie od 700 nm (światło czerwone) do 400 nm (fiolet). Światło ultrafioletowe (UV) od 400 nm do 315 nm nazywa się UVA, 315 nm do 280 nm to UVB, a 280 nm do 100 nm to UVC. ”

READ  Telco 2degrees wprowadza fuzję z operatorem szerokopasmowym Orcon

„Im krótsza długość fali, tym więcej szkód, ale promienie UV są całkowicie blokowane w górnych warstwach atmosfery, więc nie docierają do powierzchni Ziemi ani nawet samolotów na wysokościach. Głównym zagrożeniem ze strony promieni UV jest promieniowanie ultrafioletowe (UVB) , ale promienie ultrafioletowe (UVA) mogą również wyrządzić szkody w przypadku długotrwałej ekspozycji.

Badania obejmowały miernik UV i kilka elektronicznych plakietek dozymetru UV podczas kilku lotów Air New Zealand, podczas których mierzono promieniowanie UV przez różne okna kokpitu.

Odkryli, że przepuszczalność promieniowania UV przez przednią szybę jest „zero” ze względu na jej dużą laminowaność, blokując w ten sposób zarówno promieniowanie UVA, jak i UVB, ale niektóre boczne szyby przepuszczają promieniowanie UV o długości powyżej 340 nm.

„Wniosek był taki, że w przypadku dłuższych lotów ryzyko było zwiększone”. Lilly dodała, że ​​słyszał anegdotycznie, że lekarze linii lotniczych potrafili odróżnić pilotów od drugich pilotów, która strona ich twarzy jest ciemniejsza.

Lawrence Smith / Rzeczy

Marki filtrów przeciwsłonecznych zanim trafią na półki sklepowe przechodzą rygorystyczne testy, dzięki czemu możemy mieć pewność, że są bezpieczne – mówi New Zealand Sun Care Institute (wideo opublikowane w marcu 2022 r.).

W badaniu nie badano promieni UV w kabinach samolotów, ale Lilly stwierdziła, że ​​zwykłe szkło okienne blokuje około 95 procent rumieniowych (oparzeń słonecznych) promieni UV, a oczekuje się, że okna samolotów będą działać co najmniej tak samo.

„Natężenie zewnętrznego promieniowania UV na wysokości lotu jest wyższe niż na powierzchni Ziemi i może zostać zwiększone przez odbicie od znajdującej się pod nim chmury. Podobnie jak na powierzchni Ziemi, intensywność rumieniowego promieniowania UV jest największa, gdy słońce znajduje się wysoko w niebo i promienie słoneczne mają krótszą drogę przez warstwę ozonową.

READ  Oficjalna stopa pieniężna okazała się rekordowo wysoka, skacząc do 0,50 procent

„W kabinie możesz czuć się bardziej zaniepokojony, gdy z nisko położonego słońca wpada jasne światło słoneczne. Chociaż zawartość promieni UVB będzie niska, nadal może być wysoka.

„Jeśli lecisz długo i nie chcesz, aby cień się rozjaśnił, warto zastosować filtr przeciwsłoneczny, ale upewnij się, że blokuje on promienie UV”.

Lily dodała również: „Podobnie jak personel pokładowy, pamiętaj, aby skorzystać z niego, schodząc z pokładu w słonecznym miejscu”.

Phoebe Newman

"Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *