Koniec pewnej ery: Zamknięcie historycznej fabryki Fiata w Polsce, zwolnienie ponad 450 osób
Międzynarodowy producent samochodów Stellandis ogłosił, że w lutym 2024 roku zamknie swoją historyczną fabrykę Fiata w Bielsku-Białej. Działająca od 1948 roku fabryka słynie z produkcji legendarnego Fiata 126. Albo „Malucha”. Decyzja o zaprzestaniu działalności będzie jednak oznaczać utratę ponad 450 miejsc pracy, co będzie poważnym ciosem dla lokalnej gospodarki i przemysłu motoryzacyjnego.
Rozporządzenia UE i dyrektywy dotyczące upadku: katalizatory zamknięcia
Decyzja o zamknięciu fabryki sprawiła, że działalność fabryki stała się niezrównoważona ze względu na nowe przepisy UE dotyczące emisji pojazdów i spadające zamówienia na silniki. Chociaż Polska była jedynym krajem, który przeciwstawił się unijnemu zakazowi sprzedaży nowych samochodów z silnikiem benzynowym i olejem napędowym do 2035 r., narzuca on 100% redukcję emisji CO.2 emisje.
Stellandis i związki zawodowe współpracują, aby wspierać pracowników
Z raportów wynika, że wszystkie 468 pracowników zostanie zwolnionych stopniowo od lutego do grudnia 2024 r. Jednakże Stellandis obiecał ścisłą współpracę ze związkiem zawodowym metalowców, aby zapewnić wsparcie dotkniętym pracownikom. Firma otworzyła także możliwość oferowania zainteresowanym ofert pracy w innych placówkach w Polsce, demonstrując swoje zaangażowanie w minimalizowanie wpływu zamknięcia zakładu na siłę roboczą.
Dziedzictwo Fiata w Bielsku-Białej
Fabryka Fiata w Bielsku-Białej zajmuje znaczące miejsce w historii kraju. W okresie rządów komunistycznych fabryka była własnością państwa, zanim została sprywatyzowana w 1992 roku. Przez lata nawiązał współpracę z takimi firmami jak General Motors, aby wyprodukować 7,3 miliona maszyn. Dwa modele silników tej firmy zdobyły także nagrodę „Międzynarodowy Silnik Roku”. Zamknięcie tej kultowej fabryki oznacza koniec pewnej ery polskiego przemysłu motoryzacyjnego, pozostawiając trwałe dziedzictwo, które będzie pamiętane przez długie lata.