Sprzedaż detaliczna w Polsce w cenach stałych spadła w grudniu o 2,3% rok do roku (wykres), po osłabieniu o 0,3% r/r w poprzednim miesiącu, podał 22 stycznia GUS.
Odczyt był negatywnym zaskoczeniem, gdyż konsensus zakładał wzrost o 1,7% r/r. Pomimo grudniowego kryzysu – Reprezentuje niezwykły refren kosztem Bożego Narodzenia – Analitycy twierdzą, że podstawy trwałego ożywienia konsumpcji pozostają niezmienione.
Oczekuje się, że szybko rosnące płace realne, niska stopa bezrobocia i poprawiające się nastroje konsumentów pobudzą sektor detaliczny w 2024 r. po ubiegłorocznej spowolnieniu.
„Chociaż wydaje się, że konsumenci mogli ograniczyć swoje wydatki pod koniec ubiegłego roku, uważamy, że będzie to tymczasowe, a niższa inflacja powinna wspierać ponowne ożywienie w 2024 r.” – stwierdził Capital Economics.
„Oczekiwany boom konsumencki ma solidne podstawy – płace znów rosną mocniej niż inflacja, nastroje konsumentów w dalszym ciągu się poprawiają, a rynek pracy pozostaje stabilny” – podał PKO BP.
Wydatki konsumenckie od dawna są kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego w Polsce. Ogólny obraz w dalszym ciągu wskazuje, że w 2023 r. wzrost gospodarczy Polski nie przekroczy 1%. Oczekuje się, że w 2024 r. nastąpi bardziej wyraźny wzrost na poziomie 3–4%.
Tylko dwa z ośmiu głównych segmentów detalicznych odnotowały w grudniu roczną ekspansję, wynika z zestawienia danych GUS.
Sprzedaż samochodów i części samochodowych wzrosła w dwunastym miesiącu o 10,2% r/r, spowalniając wzrost po wzroście o 11,8% r/r w listopadzie.
W segmencie farmaceutyków i kosmetyków obroty w grudniu wyniosły 2,2% r/r po wzroście o 4,1% r/rw poprzednim miesiącu.
W pozostałych krajach sprzedaż paliw spadła w grudniu o 6,4% r/r (-0,9% r/r), natomiast sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła o 4,6%, co oznacza spadek o 2,6% r/r w listopadzie.
Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła w grudniu o 4,1% r/r, po spadku o 4,4% r/rw poprzednim miesiącu.
Sprzedaż mebli, sprzętu RTV i AGD spadła w grudniu o 11% r/r po spadku o 10,1% r/r w listopadzie.
Sprzedaż wzrosła w grudniu o 11% m/m w cenach stałych po spadku o 2,8% m/m w listopadzie.
Przy cenach bieżących sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu o 0,5% r/r, co oznacza spadek o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z listopadem. W ujęciu m/m nastąpiła ekspansja o 10,6% (-1,8% m/m miesiąc wcześniej).
Obroty detaliczne spadły w grudniu do -2,9% m/m po korektach sezonowych, w porównaniu z 0,8% m/m w listopadzie.