- Część pracowników krytykuje hojne wydatki na wydarzenia, a Spotify stara się ciąć koszty.
- Pracuje w branży rozrywkowej, więc jego częścią jest pewna liczba ekstrawaganckich wydarzeń.
- Ale ile wystarczy, skoro firma zwalnia tysiące pracowników?
Spotify świętowało swoją coroczną kampanię Wrapped w listopadzie ekskluzywną imprezą w najlepszym klubie w Londynie.
Sam Smith wszedł na scenę i zaśpiewał swój przebój „Unholy” w Drumsheds, sali mieszczącej 15 000 osób mieszczącej się w dawnym sklepie Ikea. Headlinerami byli także Charli XCX i Chase & Status z drinkami płynącymi przy barze.
W uroczystości wzięli udział pracownicy, gwiazdy, media i fani, którzy znaleźli się w gronie najlepszych słuchaczy artystów na Spotify. Tego wieczoru w Houston odbyła się kolejna impreza podsumowująca, której głównym bohaterem był raper Jonah.
Cztery dni później firma zwolniła 1500 pracowników, w tym część pracowników Wrapped. Dyrektor generalny Daniel Ek wysłał pracownikom m.in Wyraźna uwaga Ogłaszając zwolnienia, stwierdził, że struktura kosztów Spotify pozostaje zbyt rozdęta.
„Wzrost gospodarczy dramatycznie spowolnił, a kapitał stał się droższy” – napisał Eck. „Spotify nie jest wyjątkiem od tych faktów.”
Podobnie jak wiele firm, Spotify w czasie pandemii dokonał nadmiernego zatrudnienia. W latach 2019–2022 liczba pracowników niemal się podwoiła. Następnie w ubiegłym roku zwolniono 2300 pracowników podczas trzech rund zwolnień w styczniu, czerwcu i grudniu.
Niektórzy pracownicy uważają, że Spotify wydaje zbyt dużo na imprezy i wydarzenia, zwłaszcza gdy firma zwalnia tysiące ludzi i chce obciąć dalsze koszty. Business Insider rozmawiał z 14 obecnymi i byłymi pracownikami, którzy podzielili się szczegółami dotyczącymi, jak to określili, ekstrawaganckich przyjęć organizowanych w nieodpowiednim czasie. Poprosili o anonimowość podczas omawiania drażliwych kwestii.
Spotify działa w branży rozrywkowej, więc częścią umowy jest pewna liczba ekstrawaganckich wydarzeń. Pracownicy ci stwierdzili jednak, że wydatki na imprezy posunęły się za daleko, biorąc pod uwagę szersze wysiłki firmy na rzecz oszczędzania.
„Zaskoczyło mnie, że wspomnieli, że zamierzają obciąć koszty, ale potem nadal wydawali pieniądze” – powiedział BI jeden z byłych pracowników.
Kontynuuj owijanie
Rzecznik Spotify powiedział, że firma będzie kontynuować wydarzenia takie jak Wrapped i inne, w tym Stockholm Intro Days i impreza Grammy dla najlepszego nowego artysty.
Rzecznik dodał, że są one „niezbędne do promowania artystów, angażowania słuchaczy, zachęcania pracowników do współpracy i podkreślania naszych usług”. „Spotify to globalna firma, której celem jest świętowanie twórców, wspieranie kultury pracowników opartej na współpracy i docenianie osiągnięć zespołu”.
Firma odmówiła komentarza, zapytana przez BI, ile wydaje na imprezy i wydarzenia.
Spotifyfest 2023
Spotifest, festiwal muzyczny przeznaczony wyłącznie dla pracowników Spotify, zapada w pamięć pracownikom jako przykład rozrzutnych wydatków.
Ostatni Spotifest odbył się w sierpniu 2023 r. Na wydarzeniu w The Brooklyn Mirage w Nowym Jorku zebrało się setki pracowników. Światła laserowe strzelały w twarze uczestników na dziedzińcu, gdy supergwiazdy Diplo i T-Pain występowali na ogromnej scenie. Według uczestników w innych miejscach występowali akrobaci, tanczyli artyści drag queen, a piwo podawano z tylnych beczek.
Przestrzeń oświetlona jest pomarańczowymi i niebieskimi reflektorami, a jedną ze ścian flankuje bar serwujący napoje, a youtube Pojawia się wideo z wydarzenia. Wśród atrakcji znalazł się zakład fryzjerski, fotobudki, stacje do słuchania muzyki, seria gier oraz prowizoryczne studio tatuażu, które umieściło na pracownikach logo Spotify.
Obawy zostały zignorowane
2 miesiące temu Spotifest Zwolniono 200 stanowisk pracy. Na początku roku, podczas pierwszej rundy cięć, Ek powiedział pracownikom w notatce, że firma musi „kontrolować koszty” i że podjęła „znaczący wysiłek, aby je ograniczyć”.
Jeden z pracowników stwierdził, że Spotifest to dobry sposób na podniesienie morale pracowników, inny stwierdził, że wydarzenie zostało zorganizowane w złym momencie, gdy rozpoczęły się zwolnienia.
Były pracownik zajmujący się budżetem próbował poruszyć kwestię konieczności poprawy wydatków firmy, ale stwierdził, że jego obawy zostały zignorowane.
Dni wprowadzenia
Wydarzenia Spotify są w dużej mierze podzielone na dwie kategorie. Odbywają się koncerty i wydarzenia otwarte dla publiczności, które pełnią głównie funkcję marketingową marki. Następnie są wydarzenia tylko dla pracowników.
„Bez względu na to, czy jest to impreza blokowa, impreza z okazji rozdania nagród Grammy, impreza bożonarodzeniowa, imprezy firmowe czy stosunkowo tajne imprezy dodatkowe, na imprezy z pewnością wydaje się mnóstwo pieniędzy” – powiedział BI jeden z byłych pracowników.
Siedziba firmy znajduje się w Sztokholmie i wysyła tam wielu nowych pracowników na „dni wprowadzające”, podczas których nawiązują kontakty, słuchają prelegentów i poznają kulturę Spotify.
Jeden z byłych pracowników opisał to jako firmę, która „wydawała dużo pieniędzy na przewożenie ludzi do Szwecji, żeby napili się Kool-Aid”. Firma umieszcza ich w hotelu na trzy do pięciu dni i pokrywa wszystkie posiłki, powiedziało BI kilka osób, które wybrały się na wycieczki.
„Dosłownie siedzisz w pokoju i słuchasz rozmów dyrektorów przez trzy dni, a na koniec urządzasz imprezę” – powiedziała jedna z osób. „To po prostu głupia strata pieniędzy”.
„Naprawdę kwestionowałem sposób podejmowania decyzji przez kierownictwo wykonawcze oraz to, na co wydają pieniądze, i uważam, że dni wprowadzające są dobrym przykładem” – powiedział inny pracownik.
Osoba ta stwierdziła, że pokazuje słabość przywództwa Spotify w kontynuowaniu wydatków na koncerty i podróże pomimo trudności gospodarczych.
Więcej niż strumieniowe przesyłanie muzyki
Część tych hojnych wydatków skupia się na rozwiązaniu problemu, który nęka Spotify od lat.
Według firmy trudne warunki ekonomiczne w branży strumieniowego przesyłania muzyki oznaczają, że Spotify płaci około 70% swoich przychodów posiadaczom praw do muzyki Blog Stan na początek 2023 r. W miarę zwiększania się strumieniowego przesyłania muzyki w serwisie płatności te zazwyczaj rosną w podobnym tempie. Zatem wraz z rozwojem firmy rosną także wydatki. Było to przedmiotem obaw inwestorów, którzy preferują modele biznesowe oprogramowania, które zazwyczaj zarabiają znacznie więcej w miarę wzrostu sprzedaży.
Jednym ze sposobów, w jaki Spotify radzi sobie z tym wyzwaniem, jest wyjście poza strumieniowe przesyłanie muzyki i objęcie innych biznesów o bardziej skalowalnej ekonomii, takich jak podcasty, audiobooki i bilety na koncerty.
Wydał na podcasting ponad 1 miliard dolarów, a w 2019 roku dokonał przejęcia, kupując trzy studia podcastów za łączną wartość 375 milionów dolarów. Spotify On mówi Pobiera 50% prowizji od przychodów z reklam w podcaście.
Ruszyło także Spotify Udostępnij audiobooki do abonentów premium w październiku 2023 r., a od tego czasu katalog rozrósł się do ponad 250 000. Przed premierą dyrektor generalny Spotify Gustav Soderström powiedział Powiedział Firma oczekiwała, że nowy biznes będzie miał „zdrowe marże przekraczające 40%”.
Aby uczcić premierę, dyrektorzy Spotify, w tym Ek, udali się do biura firmy w Nowym Jorku, gdzie Alicia Keys dała prywatny występ przed kameralną publicznością, jak powiedziały dwie osoby zaznajomione z wydarzeniem. Uczestnicy otrzymali książkę z obrazkami, a firma rozdawała gadżety marki Spotify.
„Nowy sposób pracy”
Mając gigantycznych konkurentów, takich jak Apple i YouTube, Spotify potrzebuje tych nowych firm, aby odnieść sukces, jednocześnie starając się uszczęśliwić inwestorów, zaciskając pasa.
„Nieustannie myślimy o efektywności” – powiedział Ek analitykom podczas rozmowy telefonicznej o wynikach finansowych w lutym.
„Zaczęliśmy to robić na początku 2023 r. i myślę, że z kwartału na kwartał stopniowo stajemy się lepsi i myślę, że inwestorzy powinni spodziewać się mniej więcej tego samego w 2024 r.” – dodał. „Będziemy stale szukać możliwości lepszego wykorzystania posiadanych zasobów. To po prostu nowy sposób pracy, jaki mamy”.
Pracujesz w Spotify? Masz wskazówkę? Skontaktuj się z reporterem pod adresem [email protected] Z niedziałającego urządzenia.
„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.