*Ta historia została zaktualizowana, aby poprawić nazwę firmy inwestującej etycznie
Nowe dane pokazują, że prawie 60 milionów dolarów Nowozelandczyków jest inwestowanych w broń używaną w konflikcie w Gazie.
Organizacja charytatywna zajmująca się etycznymi inwestycjami wzywa zarządzających funduszami inwestycyjnymi do większej przejrzystości.
Mindful Money ustaliło, że niektórzy dostawcy KiwiSaver inwestowali w światowych producentów broni, odkąd ceny ich akcji zaczęły rosnąć w październiku 2023 r. po ataku Hamasu na Izrael.
Dyrektor generalny Barry Coates powiedział, że większość ludzi nie chce inwestować w broń, ale nie zdawali sobie sprawy, na co idą ich pieniądze.
Powiedział, że dostawcy szukali krótkoterminowych zysków i nie zbadali kompleksowo swoich inwestycji.
„To tradycyjny sposób działania branży finansowej, polegający na szukaniu krótkoterminowych zysków, ale bez patrzenia na konsekwencje tego, w co inwestujesz.
„Myślę, że to, co tutaj widzimy, jest kontynuacją tego, w wyniku czego ostatecznie w Gazie ludzie tracą życie, a tysiące zostają ranne”.
Powiedział, że dostawcy muszą informować ludzi, czy ich pieniądze są inwestowane w broń.
„Potrzebujemy większej przejrzystości, aby ludzie mogli zrozumieć, gdzie inwestowane są ich pieniądze. Istnieją pewne informacje, które zarządzający funduszami są prawnie zobowiązani do przekazania, ale… większość tych informacji jest bez znaczenia i tak naprawdę nie informuje opinii publicznej”.
Coates powiedział, że posiadacze kont głośno wzywali media społecznościowe do wycofania się z funduszy KiwiSaver inwestujących w broń używaną w Gazie.
„Ludzie przenoszą swoje inwestycje. W niektórych przypadkach dostawcy usług inwestycyjnych patrzą na poziom obaw opinii publicznej i mówią: «Och, wyciągniemy nasze pieniądze z tych firm».
„Więc jedną z dobrych rzeczy, jakie ludzie mogą zrobić, jest nie tylko zmiana funduszy, ale także zwrócenie się do dostawców funduszy i powiedzenie: «Nie w to chciałem inwestować moje pieniądze»”.
Mindful Money udostępnia informacje o funduszu KiwiSaver na swojej stronie internetowej, dzięki czemu posiadacze kont mogą dowiedzieć się, gdzie inwestować swoje pieniądze.
„Obrońca popkultury. Pytanie o pustelnika w komedii. Alkoholista. Internetowy ewangelista”.