Ekskluzywnie — jak Intel utracił współpracę z Sony dotyczącą PlayStation

Ekskluzywnie — jak Intel utracił współpracę z Sony dotyczącą PlayStation

Napisane przez Maxa A. Czerny

SAN FRANCISCO (Reuters) – Intel Inc stracił kontrakt na zaprojektowanie i produkcję chipa PlayStation 6 na rzecz Sony w 2022 roku, zadając poważny cios jego wysiłkom na rzecz rozwoju rodzącej się działalności w zakresie produkcji kontraktowej, według trzech źródeł zaznajomionych z wydarzeniami.

Wysiłki Intela mające na celu pokonanie Advanced Micro Devices w konkurencyjnej procedurze przetargowej na dostawę nadchodzącego projektu chipa do PlayStation 6 oraz Taiwan Semiconductor Manufacturing Corp jako producenta kontraktowego przyniosłyby miliardy dolarów przychodów i produkcję tysięcy krzemowych chipów miesięcznie, dwa podają źródła.

Intel i AMD były ostatnimi pretendentami w procesie przetargowym o kontrakt.

Zwycięstwo w projektowaniu chipa Sony PlayStation 6 było zwycięstwem działu projektowego firmy Intel i byłoby zwycięstwem wysiłków firmy w zakresie produkcji kontraktowej lub działalności odlewniczej, na której skupiał się plan naprawczy dyrektora generalnego Intela, Pata Gelsingera.

Gelsinger ogłosił plany Intela dotyczące stworzenia jednostki odlewniczej w 2021 roku i oficjalnie zaprezentował ją na imprezie w San Jose w Kalifornii w lutym tego roku. Transakcja na chipy PlayStation ma swój początek w branży projektowej Intela, ale po jej tegorocznym wydzieleniu byłaby dobrodziejstwem dla wyników finansowych branży castingowej.

Po raz pierwszy szczegółowo opisano szczegóły dyskusji oraz niepowodzenie Intela w zdobyciu kontraktu na niezapowiedzianą jeszcze konsolę do gier nowej generacji firmy Sony.

Zazwyczaj w ciągu pół dekady urządzenia Sony sprzedają się w liczbie ponad 100 milionów sztuk. Dla projektanta chipów branża sprzętowa jest mniej dochodowa niż marża brutto wynosząca ponad 50% w przypadku produktów takich jak chipy AI, niemniej jednak stanowi stabilny biznes, który może czerpać korzyści z opracowanej już przez firmę technologii. Działalność Sony mogła również pomóc w rozwoju działalności Intela w zakresie produkcji kontraktowej, która obecnie ma trudności ze znalezieniem nowych, dużych klientów.

READ  Aktualizacja Wiedźmina 3 nowej generacji zawiera kilka poprawek i łamie inne

Według dwóch źródeł spór o wysokość zysku, jaki Intel mógłby uzyskać z każdego chipa sprzedanego japońskiemu gigantowi elektroniki, uniemożliwił Intelowi uzgodnienie ceny z Sony. Zamiast tego konkurencyjne AMD wygrało kontrakt w drodze konkurencyjnej procedury przetargowej, która wykluczyła inne firmy, takie jak Broadcom, aż pozostały tylko Intel i AMD.

W 2022 r. rozmowy między Sony i Intelem trwały miesiące i obejmowały spotkania dyrektorów generalnych obu firm oraz kilkudziesięciu inżynierów i kadry kierowniczej.

W odpowiedzi na raport Reuters dotyczący rozmów na temat PlayStation 6 i niepowodzenia Intela w zdobyciu kontraktu, rzecznik Intela powiedział: „Zdecydowanie nie zgadzamy się z tą charakterystyką, ale nie będziemy komentować żadnych rozmów z obecnymi lub potencjalnymi klientami. Mamy bardzo dobry rurociąg klientów”. zarówno w odniesieniu do naszych produktów, jak i działalności odlewniczej.” „Koncentrujemy się wyłącznie na innowacjach, aby sprostać ich potrzebom”.

Sony i Broadcom nie odpowiedziały na prośby o komentarz, natomiast AMD odmówiło komentarza.

Kompatybilność wsteczna

Obecna generacja konsol PlayStation firmy Sony opiera się na niestandardowych chipach w ramach umowy projektowej podjętej przez firmę AMD.

Sony ogłosiło PlayStation 5 Pro w zeszłym tygodniu, ale nie ujawniło jeszcze nowej generacji. Wiele lat po premierze w 2020 r. Sony poinformowało, że w roku finansowym 2023 sprzedało 20,8 mln sztuk urządzeń PlayStation 5 pierwszej generacji.

Podobnie jak duże firmy technologiczne, takie jak Google i Amazon, polegają na zewnętrznych dostawcach, którzy pomagają w projektowaniu i produkcji niestandardowych chipów AI, Sony polega na doświadczonych wykonawcach projektowych, którzy produkują procesory do systemów.

Projekty chipów konsoli zazwyczaj mają na celu zapewnienie kompatybilności wstecznej z poprzednimi wersjami systemu, aby umożliwić użytkownikom granie w starsze gry na nowym sprzęcie. Źródła podają, że przejście z AMD, która wyprodukowała chip dla PlayStation 5, na Intela wiązałoby się z ryzykiem wstecznej kompatybilności, co jest tematem dyskusji inżynierów i dyrektorów Intela i Sony.

READ  Steam publikuje nowe wytyczne dotyczące zasobów graficznych, które ograniczają użycie tekstu

Zapewnienie wstecznej kompatybilności z PlayStation było kosztowne i wymagało zasobów inżynieryjnych. Umożliwianie użytkownikom PlayStation grania w gry zakupione dla starszych systemów to funkcja, którą Sony często uwzględnia w swoich systemach nowej generacji.

Po tym jak Intel przegapił pierwszą falę boomu na sztuczną inteligencję zdominowaną przez NVIDIA i AMD, w drugim kwartale sierpnia ogłosił katastrofalne wyniki. Intel ogłosił plany redukcji zatrudnienia o 15%, aby zaoszczędzić 10 miliardów dolarów, i przygotował plan ograniczenia wydatków kapitałowych na rozbudowę fabryki, co było kamieniem węgielnym jego strategii fabrycznej.

Szukaj wyróżniającego się klienta

Nagłe odejście Lipa Bo Tana, starszego członka zarządu, spowodowane nieporozumieniami co do przyszłości Intela, zwiększyło wyzwania stojące przed firmą, jak podało wiele źródeł, gdy Gelsinger i inni dyrektorzy Intela przedstawiali zarządowi plany na zeszłotygodniowym spotkaniu. Na początku tego miesiąca agencja Reuters informowała o planowanym posiedzeniu zarządu, powołując się na źródło zaznajomione z dyskusjami zarządu.

Reuters podał, że w potencjalnych planach pojawiają się pomysły na pozbycie się firm, na prowadzenie których Intela nie stać. Oczekuje się również, że kadra kierownicza omówi przyszłość programowalnego chipa Altera firmy Intel, w tym potencjalną sprzedaż i rozwój produkcji w Niemczech.

Intel pod przewodnictwem Gelsingera podzielił działalność projektową i produkcyjną i od pierwszego kwartału tego roku osobno raportuje swoje wyniki finansowe. W kwietniu firma ujawniła straty operacyjne w swojej działalności produkcyjnej w wysokości 7 miliardów dolarów.

Intel miał trudności ze znalezieniem znaczącego klienta, o którym mógłby publicznie rozmawiać w sprawie swojego pierwszego procesu produkcyjnego, znanego jako 18A, dostępnego dla innych firm. Dwa źródła podają, że gdyby Intel wygrał chip dla PlayStation 6, prawdopodobnie obsługiwałby swoją jednostkę odlewniczą przez ponad pięć lat.

Według wewnętrznych prognoz Intela dwa źródła podały, że dział sprzętu do gier Sony mógł wpompować Intela w okresie obowiązywania umowy około 30 miliardów dolarów. Od premiery w 2000 roku PlayStation 2 sprzedało się w około 150 milionach egzemplarzy.

READ  Jeśli używasz tego menedżera haseł, możesz być zagrożony

Długoterminowy kontrakt z Sony pomógłby przyciągnąć nowych, dużych klientów do działalności Intela w zakresie produkcji kontraktowej, ponieważ Intel wciąż ma trudności z przyciągnięciem klientów do swojego zaawansowanego procesu 18A, podają dwa źródła.

(Reportaż: Max A. Cherny w San Francisco; redakcja: Kenneth Lee, Deepa Babington i Leslie Adler)

Halsey Andrews

„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *