Pierwsza reklama telewizyjna wygenerowana przez sztuczną inteligencję została wyemitowana w Nowej Zelandii, ale czy kraj jest gotowy stawić czoła prawnym konsekwencjom sztucznej inteligencji w reklamie?
Reklama przeznaczona jest dla firmy Bremworth Wool Carpets New Zealand i przedstawia kobietę o ciemnych włosach przeplatanych kępkami wełny przypominającymi chmury oraz obrazy rozległego krajobrazu, który mógłby być Aotearoa.
„Jesteśmy dumni, że możemy podzielić się naszą nową reklamą telewizyjną, która jest uważana za pierwszą w historii pełną reklamę telewizyjną wygenerowaną wizualnie przez sztuczną inteligencję do emisji w Nowej Zelandii” – napisała Rochelle Flint, dyrektor ds. produktu i marki Bremworth.
„Wykorzystanie sztucznej inteligencji otworzyło nowe możliwości, pozwalając nam eksperymentować z najbardziej innowacyjnymi i interesującymi treściami kampanii, jednocześnie redukując czas i koszty.
„W przypadku naszej kampanii Crafted Feels Different mogliśmy stworzyć piękny zasób wideo bez ograniczeń twórczych w świecie rzeczywistym, w krótszym czasie i za mniejsze pieniądze, niż gdybyśmy tworzyli go tradycyjną metodą.
„Oszczędności w kosztach produkcji zostały ponownie zainwestowane w lokalne platformy medialne, zwiększając nasz zasięg o około 1,7 miliona wyświetleń.
„Nowa kampania jest transmitowana na żywo w nowozelandzkich stacjach telewizyjnych, telewizji na żądanie i platformach mediów cyfrowych”.
Ale czy prawo Nowej Zelandii jest gotowe na nowy świat reklam telewizyjnych generowanych wyłącznie przez sztuczną inteligencję?
Choć prawnik zajmujący się własnością intelektualną Narli Kalupahana powiedział Punkt kontrolny Ustawodawstwo nie nadążało za technologią, a prawo Nowej Zelandii było wystarczające, aby wyjaśnić niektóre aspekty.
„Nowozelandzkie prawo autorskie stanowi, że dzieło wygenerowane komputerowo podlega prawu autorskiemu, pod warunkiem, że osoba aktywnie je odpowiednio oznaczy” – powiedział.
Calupahana dodał, że sztuka generowana komputerowo w Nowej Zelandii należy do „osoby, za pośrednictwem której dokonywane są ustalenia dotyczące stworzenia dzieła, czyli autora”.
Większość ludzi powiedziałaby, że to osoba, która przekazała twierdzenia modelowi AI lub silnikowi AI, powiedział.
Powiedział też, że to kwestia czasu, zanim sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd.
Artykuł 13 ustawy o uczciwym handlu obejmuje również wprowadzające w błąd oświadczenia w odniesieniu do potwierdzeń.
„Jeśli więc tworzysz reklamę zawierającą fałszywy wizerunek Brada Pitta, a ktoś jest zdezorientowany i myśli, że w rzeczywistości wygląda na to, że Brad Pitt to popiera lub że za tym stoi, jest to bardzo prawdopodobne. naruszenie uczciwego handlu, które stanowi.”
Jednak jeśli chodzi o prawa osoby publicznej, Kalupahana powiedział: „Nowa Zelandia nie ma świetnych przepisów chroniących prawa jednostki”.
„Stany Zjednoczone są daleko przed nami. Stany Zjednoczone wprowadziły już przepisy dotyczące praw osobistych, więc dana osoba ma bardzo wyraźne prawa do swojego wizerunku i reprezentacji”.
Kalupahana powiedział, że nie ma również wymogu deklarowania, czy coś zostało stworzone przez sztuczną inteligencję.