Polska – Rozwój przemysłu akumulatorowego zagrożony przez proponowane unijne przepisy dotyczące emisji
Alicja Ptak
Polska jest wiodącym w Europie producentem akumulatorów litowo-jonowych, a na świecie drugim po Chinach. Jednak przyszłość branży stoi obecnie pod znakiem zapytania, ponieważ UE rozważa zaostrzenie przepisów dotyczących emisji, które mogą szczególnie uderzyć w polską gospodarkę opartą na węglu.
W lutym tego roku weszło w życie rozporządzenie w sprawie baterii, czyli unijne prawo regulujące produkcję i gospodarkę odpadami baterii. Towarzyszyć mu będzie szereg aktów delegowanych określających szczegółowe zasady funkcjonowania rynku akumulatorów w bloku.
Działania te są nadal negocjowane w Brukseli, istnieją jednak obawy, że można je zakończyć. Polska dominuje w branży akumulatorówOdgrywa ważną rolę w elektryfikacji i konwersji energii. Według firmy konsultingowej McKinsey inne państwa członkowskie również chcą, aby do 2030 r. zgromadzono kwotę 400 miliardów dolarów.
Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 6 kwietnia 2023 r
Polska w ubiegłym roku wyprzedziła Stany Zjednoczone na pozycji drugiego, po Chinach, producenta akumulatorów litowo-jonowych na świecie.
„Baterie stanowią obecnie 2,4% całego polskiego eksportu https://t.co/dpWZBGlpx5„
Jedno z proponowanych działań polegałoby na ustaleniu zasad obliczania śladu węglowego baterii, którego wyniki mogłyby mieć wpływ nie tylko na dotacje, ale także na decyzje inwestorów dotyczące lokalizacji swoich fabryk.
W ostatnich latach firmy to zrobiły Zainteresowany tworzeniem zakładów produkcyjnych Polska ma bliskość do rynku niemieckiego i wykształconej, ale stosunkowo taniej siły roboczej.
Dziś w kraju znajduje się największy w Europie zakład produkujący akumulatory – zakład LG Energy Solutions we Wrocławiu – który według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) odpowiada za połowę całkowitych mocy produkcyjnych akumulatorów w Europie.
Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 22 lutego 2021 r
Największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii powstanie w Polsce
„Szwedzka firma @northwold Obiekt o wartości 200 milionów dolarów, obejmujący centrum badawczo-rozwojowe, ma zapewnić rozwiązania technologiczne, które położą kres uzależnieniu przemysłu od paliw kopalnych. https://t.co/spYHVNZAxN„
Obecnie, jeśli producent chce zmniejszyć swój ślad węglowy, aby uczynić swoje akumulatory bardziej atrakcyjnymi dla klientów dbających o środowisko, może kupować ekologiczną energię bezpośrednio od dostawcy na podstawie umów zakupu energii zwanych umowami zakupu energii (PPA) lub zrównoważyć emisję poprzez zakup czystej energii produkty. Certyfikaty energetyczne jako subsydiowanie kredytów węglowych.
Jednak w trakcie konsultacji w sprawie metodyki obliczania śladu węglowego baterii, które zakończyły się pod koniec maja 2024 r., kilka krajów zwróciło się do Komisji Europejskiej o rezygnację z możliwości kompensowania emisji – podaje Polski Instytut Ekonomii ( CIASTO). .
Zamiast tego zaproponowali, aby ślad węglowy obliczać na podstawie emisyjności produkcji energii elektrycznej w kraju, w którym zlokalizowana jest fabryka akumulatorów.
Przyniosłoby to korzyści krajom o wysokim udziale energii odnawialnej i jądrowej, takim jak Francja, Szwecja i Finlandia, ale byłoby ciosem dla takich krajów jak Polska, które pomimo coraz większych wysiłków na rzecz ekologizacji wciąż pozostają w tyle.
w ubiegłym roku, 63,8% polskiej produkcji energii elektrycznej pochodziło z węglaNajwyższy wskaźnik w UE. W 2022 roku była Polska Uznany za najmniej zielony kraj w UE.
Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 3 stycznia 2024 r
Oczekuje się, że odnawialne źródła energii będą stanowić 26% energii elektrycznej w Polsce w 2023 r., w porównaniu z 19% w roku poprzednim.
„Jednak węgiel w dalszym ciągu wytwarza większość energii w kraju, stanowiąc prawie dwie trzecie miksu energetycznego. https://t.co/JQqfMkOK4I„
Taka zmiana przepisów uderzyłaby także w Niemcy, które w ostatnich latach odchodziły od energetyki jądrowej. Według magazynu informacyjnego pod koniec lipca pięć głównych niemieckich stowarzyszeń przedsiębiorców wypowiedziało się przeciwko proponowanemu nowemu mechanizmowi uwaga.
Kamil Lipiński, Szef Departamentu Energii i Klimatu PIE, notatki z Polski:
Zrozumiałe jest, że obecni i wschodzący liderzy produkcji mogą mieć zastrzeżenia [about the proposal],
Wskazał na duże różnice w emisyjności omawianych krajów: „W niektórych dniach… 750 g/kWh w Polsce, 454 g/kWh w Niemczech, 21 g/kWh we Francji”.
Według obliczeń PIE ślad węglowy baterii kWh wyprodukowanej we Francji wynosi około 3-4 kilogramy, podczas gdy w Polsce jest dziesięciokrotnie wyższy i wynosi około 40 kilogramów.
Co Polska – i UE – ma do stracenia?
Aleksandr Rajch, członek zarządu Stowarzyszenia Nowa Mobilność (PSNM), które wspiera rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, twierdzi, że proponowane zmiany mogą mieć wpływ na branżę akumulatorową nie tylko w Polsce. W szerszej UE.
On W notatkach z Polski napisano, że
Zmiana ta, gdyby została uchwalona, byłaby negatywna, gdyż faktycznie ograniczyłaby potencjał branży w tym regionie.
„I to nie znaczy, że trafi tylko do Europy Zachodniej. jedzie także do Ameryki Północnej i Azji.
Tymczasem dla Polski przyjęcie proponowanego systemu może oznaczać utratę przyszłych inwestycji w jednym z kluczowych sektorów eksportu. Tylko w pierwszym kwartale tego roku eksport akumulatorów wyniósł 12 miliardów złotych (2,81 miliarda euro), co stanowiło około 2% całkowitego eksportu towarów z Polski, ustępując pod względem wartości jedynie częściom samochodowym.
Rajchapowiedział:
To oczywiście złe dla polskiej gospodarki. To jest złe dla rynku pracy,
„Mamy potencjał, aby stać się konkurencyjnym centrum produkcji akumulatorów w Europie Środkowo-Wschodniej. Jeśli wykorzystamy ten potencjał z innych powodów [slow transition to green energy]Wykonujemy tutaj zły ruch.
Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 21 lutego 2023 r
Google, Amazon, Mercedes i Ikea zaapelowały do polskiego premiera i parlamentu o wsparcie rozwoju zielonej energii.
W przeciwnym razie – ostrzegają – „polskiej gospodarce grozi utrata konkurencyjności i atrakcyjności”. https://t.co/ytVcdwwiT1„
Mario Draghi, były prezes Europejskiego Banku Centralnego (EBC), w swoim najnowszym raporcie na temat przyszłości europejskiej konkurencyjności przygotowanym dla Komisji Europejskiej (KE) przestrzegł przed utratą sektorów kluczowych dla przyszłości dekarbonizacji.
Tragiczny Przedstawiając raport Parlamentowi Europejskiemu,
Chińska konkurencja nasila się, napędzana potężnym połączeniem dotacji, innowacji i skali.
„Istnieją jeszcze inne sektory, np. akumulatory, w których ze względów strategicznych nie chcemy być całkowicie uzależnieni od zagranicznych technologii, dlatego ważne jest, aby zachować know-how w Europie”.
Zdaniem Fabrice’a Stassi, Sekretarza Generalnego Europejskiego Stowarzyszenia Partnerstwa na rzecz Baterii (BEPA), nie ma sensu wiązać śladu węglowego kraju z jego koszykiem energetycznym.
Z punktu widzenia zarządzania ryzykiem
On Jak powiedział podczas wrześniowego Kongresu Nowej Mobilności PSNM w Łodzi:
Biorąc pod uwagę, że nie wszystkie kraje modernizują swoje sieci w tym samym czasie, nie powinniśmy karać krajów za ich koszyk energetyczny.
„Musimy spróbować znaleźć rozwiązanie, które będzie skuteczne dla wszystkich, w przeciwnym razie inwestycje w akumulatory zainwestujemy tylko w kilku krajach”.
Niepewna przyszłość polskiej produkcji akumulatorów
Piotra JarmowiczaEkspert ds. polityki przemysłowej UE i regulacji prawnych w Ministerstwie Rozwoju uważa, że proponowana zmiana KE
Katastrofa dla krajów takich jak Polska
On – powiedział podczas Kongresu Nowej Mobilności.
Komisja Europejska musi zawsze przypominać, że żaden region nie powinien pozostać w tyle.
„Wszyscy oczekujemy od ram regulacyjnych UE pewnej, podstawowej sprawiedliwości”.
Tymczasem polscy przedsiębiorcy mają nadzieję, że KE umożliwi im obliczanie swojego śladu węglowego „indywidualnie dla każdego przypadku”.
Andrzej KublikDyrektor generalny QSense, firmy zajmującej się kontrolą jakości i zarządzaniem cyklem życia baterii, zauważa z Polski.
Jeśli inwestor może zainwestować na przykład w powietrze [energy]W przypadku pól słonecznych zatem dlaczego mieliby być karani kombinacją, która jest dla nich niekorzystna, ponieważ przebywają w kraju?
Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 4 kwietnia 2023 r
Ministerstwo klimatu Polski przedstawiło plany, aby do 2040 r. trzy czwarte energii elektrycznej pochodziło ze źródeł zeroemisyjnych, z czego 51% będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, a prawie 23% z energii jądrowej. https://t.co/CksVqGQXkV
Nie jest jasne, kiedy Komisja Europejska przedstawi swój ostateczny projekt Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Europejskiej do zatwierdzenia. W odpowiedzi na zapytanie o referencje ze strony Polski Komisja stwierdziła jedynie, że prace nad przepisami delegowanymi „wciąż trwają”.
To jest powiedział,
W dniu 11 lipca Komisja zorganizowała posiedzenie panelu ekspertów, podczas którego państwa członkowskie miały możliwość przedstawienia na piśmie dalszych uwag na temat ustawy o delegowaniu zadań.
„Komisja analizuje obecnie wszystkie uwagi otrzymane od państw członkowskich i analizuje możliwe dalsze rozwiązania”.
Zdaniem prawnika zajmującego się ochroną środowiska Radosława Maruszkina, nawet jeśli ustawa zostanie przyjęta, Polska jako państwo członkowskie będzie mogła zaskarżyć do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nieważność takiego aktu delegowanego. Jednak takie apele „rzadko kończą się sukcesem” – dodał na Kongresie Nowej Mobilności.
Taki proces, nawet jeśli ostatecznie zakończy się sukcesem, byłby czasochłonny i powodowałby większą niepewność – co mogłoby zniechęcić do dalszych inwestycji i rozwoju w jednej z najważniejszych branż w Polsce.
Czytaj dalej Najnowsze wiadomości dotyczące akumulatorów kształtujące rynek akumulatorów
Polska – Rozwój przemysłu akumulatorowego zagrożony przez proponowane unijne przepisy dotyczące emisji, Dowód