Sonair czerpie inspirację od delfinów, aby budować autonomiczną wizję 3D bez LIDAR-u

Ultradźwięki są prawdopodobnie najbardziej znane jako technologia, która umożliwia nieinwazyjne skanowanie ciała, komunikację pod wodą i pomaga nam parkować samochody. Zaprosiła młodą firmę startupową Sonaire'a z Norwegii chce wykorzystać to do czegoś innego: komputerowego widzenia 3D wykorzystywanego w urządzeniach autonomicznych.

Knut Sandveen, założyciel i dyrektor generalny Sonair, wierzy, że zastosowanie przez firmę technologii ultradźwiękowej — pionierskiego podejścia, które odczytuje fale dźwiękowe w celu wykrywania ludzi i obiektów w 3D przy minimalnych wymaganiach dotyczących zasilania i obliczeń — może być podstawą znacznie bardziej użytecznych i tańszych rozwiązań rozwiązania niż… Dzisiejsze rozwiązania. Bardziej ujednolicone podejście z wykorzystaniem LIDAR.

Firma Sonair zebrała obecnie 6 milionów dolarów od specjalistów na wczesnym etapie rozwoju, Skyfall i RunwayFBU, i zapewnia wczesny dostęp do swojej technologii. Początkowo będzie skierowany do twórców autonomicznych robotów mobilnych, ale jego wizją (heh) jest wykorzystanie go w innych zastosowaniach.

„Nasz plan wejścia na rynek zakłada rozpoczęcie od robotyki, a konkretnie autonomicznych robotów mobilnych [AMRs] „Przenoszenie rzeczy z punktu A do B” – powiedział Sandvin. „Zaczęliśmy wewnętrznie – ograniczenie, które pozwala nam się skupić, [but] Oczywiście w dłuższej perspektywie rozszerzymy działalność o inne kategorie robotyki i samochody.

Nazwa Sonair nawiązuje do możliwości trójwymiarowego sonaru wodnego, ale odnosi się do czujników odczytujących sygnały z powietrza, czyli tego, co faktycznie wytwarza startup.

Sandvin to inżynier i przedsiębiorca, którego poprzedni startup, GasSecure, budował czujniki gazów w oparciu o technologię MEMS — systemy mikroelektromechaniczne, które łączą elementy mechaniczne i elektroniczne w celu stworzenia miniaturowych urządzeń z ruchomymi częściami. (Przemysł petrochemiczny stanowi główną część norweskiej gospodarki narodowej.)

Po przejęciu przez GasSecure niemieckiej firmy zajmującej się bezpieczeństwem przemysłowym Sandven zaczął myśleć o innych zastosowaniach technologii MEMS i przyjrzał się badaniom przeprowadzonym przez… Naukowiecgrupa współpracująca z głównym norweskim uniwersytetem naukowo-technicznym w celu komercjalizacji badań. Na przestrzeni lat z działalności grupy wydzieliło się kilkadziesiąt firm.

SINTEF stworzył nowy typ czujnika ultradźwiękowego powiązanego z MEMS, „który był gotowy do komercjalizacji” – powiedział. Sandven nabył własność intelektualną tej technologii (w szczególności do pomiaru odległości i wykrywania akustycznego), zatrudnił badaczy, którzy ją stworzyli, i tak narodził się Sonair.

Chociaż LIDAR był w ostatnich latach istotną częścią rozwoju systemów autonomicznych, nadal istnieje miejsce na podejścia uzupełniające lub alternatywne. LIDAR jest nadal uważany za drogi; Ma problemy z zasięgiem. Nadal doświadcza zakłóceń ze strony źródeł światła oraz niektórych powierzchni i materiałów.

Podczas gdy firmy takie jak Mobileye poważniej patrzą na inne alternatywy, takie jak radary, Sandvin uważa, że ​​Sonair ma realną szansę, ponieważ jego technologia obniży całkowity koszt pakietów czujników o od 50% do 80%.

„Naszą misją jest zastąpienie LIDAR-u” – powiedział.

Czujniki ultradźwiękowe i związane z nimi oprogramowanie zaprojektowane przez firmę Sonair do „odczytu” danych z czujników nie działają w próżni. Podobnie jak LIDAR, współpracuje z kamerami, przeprowadzając triangulację i dostarczając dokładniejsze obrazy do danego systemu autonomicznego.

Technologia ultradźwiękowa Sonair opiera się na metodzie „kształtowania wiązki”, która jest również stosowana w radarach. Firma twierdzi, że przechwytywane dane są przetwarzane i łączone przy użyciu sztucznej inteligencji – w szczególności algorytmów rozpoznawania obiektów – w celu tworzenia informacji przestrzennych na podstawie fal dźwiękowych. Urządzenia korzystające z tej technologii – w początkowych przypadkach roboty mobilne – uzyskują pole widzenia 180 stopni i zasięg do pięciu metrów i mogą wykorzystywać mniej czujników, eliminując przy tym niektóre niedociągnięcia LIDAR.

Jest tu kilka ciekawych pomysłów, które należy jeszcze zbadać. Firma koncentruje się obecnie na nowych technologiach, które mają poprawić zdolność systemów autonomicznych do rozumienia obiektów znajdujących się przed nimi. Jednak technologia ta jest młoda i ma potencjał do zastosowania w innych obudowach. Czy można go na przykład zastosować w telefonach komórkowych lub urządzeniach do noszenia jako uzupełnienie lub alternatywę dla sprzężenia zwrotnego opartego na nacisku?

„To, co robią dziś inne firmy, to… [focused on] „Czujniki dotykowe” – powiedział Sandvin. „Gdy czegoś dotkniesz, urządzenie zmierzy nacisk oraz siłę lub miękkość Twojego dotyku. Wkraczamy w chwilę przed dotknięciem. Jeśli więc zbliżasz się do czegoś ręką, możesz zareagować za pomocą naszej technologii. Możesz bardzo szybko zbliżać się do różnych rzeczy.” „Ale wtedy otrzymujesz precyzyjne pomiary odległości, dzięki czemu możesz być bardzo gładki w dotyku. Nie jest to to, co teraz robimy, ale jest to coś, co możemy zrobić”.

Sagar Chandna z RunwayFBU przewiduje, że w 2024 r. wyprodukowanych zostanie 200 000 autonomicznych robotów mobilnych, co osiągnie rynek wart 1,4 miliarda dolarów. Daje to firmie Sonair natychmiastowe możliwości rynkowe jako tańsza alternatywa dla komponentów systemów wizyjnych.

„Wraz ze spadającymi kosztami technologii czujników i postępem sztucznej inteligencji w zakresie percepcji i podejmowania decyzji branże od produkcyjnej po opiekę zdrowotną na pewno na tym skorzystają” – powiedział Preben Song-Müller, partner w Skyfall.

Halsey Andrews

„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *