Samotna matka padła ofiarą Masowe oszustwo tekstowe Zachęca innych do zachowania czujności, gdy zbliżają się Święta Bożego Narodzenia.
Kobieta, która poprosiła o anonimowość, niedawno otrzymała wiadomość tekstową z informacją, że przesyłka została dostarczona do punktu dostawy i prosząc ją o kliknięcie linku, aby uzyskać więcej informacji na temat odbioru.
„Zazwyczaj jestem całkiem słodkim facetem do oszustw, ale całkowicie się w tym zakochałam, ponieważ mam rodzinę za granicą, o której wiem, że wysyła nam paczki” – powiedziała.
„Więc byłem podekscytowany i nie zobaczenie wszystkich drobnych szczegółów z perspektywy czasu mogło wzbudzić we mnie podejrzenia”.
Czytaj więcej:
* Bank zgadza się zwrócić 11 000 dolarów ofierze oszustwa pomimo ostrzeżenia, że jego „dziewczyna” może być fałszywa
* Bank nie mógł powstrzymać kobiety przed wysłaniem 30 000 dolarów swojemu fałszywemu chłopakowi
* Starsza ofiara oszukała 30 000 USD przez oszusta przebranego za pracownika banku
Po kliknięciu łącza powiedziano jej, że paczka została zaparkowana na lotnisku i będzie musiała zapłacić opłatę skarbową w wysokości 4 USD, zanim będzie mogła zostać zwolniona.
Kobieta podała jej dane karty kredytowej, ale przesyłka się nie zrealizowała.
„Tydzień później zadzwoniłam do NZ Post, aby dowiedzieć się, gdzie jest moja paczka, a oni powiedzieli mi, że zostałam oszukana” – powiedziała.
„Mój bank powiedział, że jest teraz oszukany i anulował karty kredytowe z powodu tego samego oszustwa. Od tego czasu słyszałem o innej przyjaciółce, która się w niej zakochała i co najmniej dziesięć innych osób otrzymało tę wiadomość w ostatnim tygodniu” .
We wrześniu państwowa agencja bezpieczeństwa cybernetycznego Siirt NZ poinformowała, że doszło do Zwiększenie liczby osób kontaktujących się z Departamentem Spraw Wewnętrznych w sprawie oszukańczych wiadomości tekstowych, z 30 000 zgłoszonych w ciągu jednego tygodnia.
Cert NZ powiedział, że jeśli użytkownicy telefonów klikną linki w wiadomościach tekstowych, zostaną przekierowani na stronę internetową, która będzie próbowała nakłonić ich do pobrania złośliwej aplikacji o nazwie FluBot.
Złośliwe oprogramowanie może następnie próbować wykraść informacje, w tym hasła do bankowości internetowej i innych haseł, i może zostać zreplikowane, wysyłając kolejną falę fałszywych tekstów do kontaktów w książce adresowej telefonu.
„Gdy urządzenie zostanie zainfekowane tą złośliwą aplikacją, może to spowodować znaczne straty finansowe” powiedział konsultant.
W tym drugim przypadku kobiecie skradziono 80 dolarów z jej konta w okresie między podaniem swoich danych a anulowaniem karty, co według jej szacunków trwało około pięciu dni.
„Bank powiedział mi, że mam szczęście, że nie było więcej. Jestem samotną matką, bardzo zajętą, podekscytowaną i oszukaną” – powiedziała.
„Jeśli nie odbiorę NZ Post, aby dowiedzieć się, gdzie jest przesyłka, nadal będą skradzione pieniądze z mojego konta”.
Powiedziała, że skoro tak wiele osób czeka na dostarczenie paczek przed Bożym Narodzeniem, niektórzy będą zbyt zajęci, aby poznać drobniejsze szczegóły i mogą zostać oszukani.
„Jestem tak smutny, że ci złodzieje stają się coraz bardziej przebiegli w oszukiwaniu słabych i ufnych ludzi. Naprawdę martwiłem się, jak łatwo będzie się w nich zakochać.”
Szefowa BNZ ds. przestępstw finansowych, Ashley Kay Fong, powiedziała, że bank nie widział więcej oszustw związanych z dostawą paczek niż zwykle, ale było to oszustwo, które „zawsze się kręci”.
„Ponieważ Auckland nadal agresywnie zamyka centra handlowe online, łatwo jest paść ofiarą tego rodzaju oszustw” – powiedział.
Możesz go zidentyfikować po nietypowym adresie URL [website address] Proponują ci sprawdzenie twojego stanu i zawsze starają się zmusić cię do pracy ze strachu, że może się zdarzyć coś złego”.
Kai Fong powiedział, że najlepiej jest go usunąć, ale ci, którzy kliknęli link i podali dane osobowe lub finansowe, powinni jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem.
„Im szybciej się dowiemy, tym większą mamy szansę, aby ci pomóc. Pomocne jest również skontaktowanie się z wrażliwymi członkami rodziny na wypadek, gdyby również otrzymali taką wiadomość tekstową.”
Rzecznik Westpac powiedział, że współpracuje z klientami, którzy ulegli oszustwom związanym z dostawą paczek i zrealizowali niewielką liczbę kart.
Cert NZ zalecił osobom dotkniętym złośliwym oprogramowaniem „przywrócenie ustawień fabrycznych” swoich urządzeń tak szybko, jak to możliwe.
Spowoduje to usunięcie wszelkich danych z telefonu, w tym danych osobowych. Kopie zapasowe utworzone po zainstalowaniu złośliwego oprogramowania nie powinny być używane do przywracania telefonu.
Ofiary będą również musiały zmienić hasła do wszystkich swoich kont internetowych.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”