Australijska Komisja ds. Konsumentów i Konkurencji (ACCC) ogłosiła, że „zakończyła dochodzenie” w sprawie sposobu, w jaki General Motors i Holden traktowali swoich dealerów po zamknięciu marki.
ACCC – krajowy organ nadzoru konsumenckiego – rozpoczął dochodzenie w sprawie zamknięcia Holdena i tego, czy złamało ono jakiekolwiek przepisy lub przedstawiło się dealerom. Dealerzy byli niezadowoleni z decyzji GM o zamknięciu Holdena i twierdzili, że zostali zmuszeni do podjęcia decyzji, czy przyjąć odszkodowanie zbyt szybko.
Czytaj więcej: Dealerzy Holdena grożą podjęciem kroków prawnych
I to nie była jedyna skarga dealerów Holdena. Chociaż General Motors ogłosił, że zamknie Holden, wkrótce potwierdził, że utrzyma swoją obecność na rynku australijskim, oferując General Motors Specialty Vehicles (GMSV); Spowoduje to sprzedaż Chevroleta Corvette i Silverado 1500. Dealerzy Holdena byli rozgniewani tą decyzją, co sugeruje, że GM rezygnował ze swoich ustaleń, gdy szukali sposobu na pozostanie na rynku, choć z mniejszą obecnością..
Czytaj więcej: General Motors odpowiedział dealerom Holdena
Ale chociaż decyzja o umorzeniu śledztwa może wydawać się dobrą wiadomością dla GM i Holdena, szef ACCC Rod Sims jasno dał do zrozumienia, że decyzja ta nie była tylko potwierdzeniem ich zachowania. Zamiast tego decyzja o zatrzymaniu była w dużej mierze motywowana chęcią nie ingerowania w proces sądowy wniesiony przez wielu poszkodowanych byłych dealerów Holdena.
„Podczas gdy nasze śledztwo w sprawie zachowania Holdena wzbudziło obawy co do traktowania przez Holdena niektórych jego dealerów, Komisja Antykorupcyjna postanowiła nie kontynuować tych obaw, w dużej mierze dlatego, że jakiekolwiek działanie ACCC mogłoby zaszkodzić specjalnym działaniom podejmowanym przez dealerów. było” – wyjaśnił Sims. Trudna decyzja oparta na wielu względach.
„Zachowanie Holdena bardzo zaszkodziło marce GM w Australii i prawdopodobnie poza nią”.
Sims dodał: „Sposób, w jaki Holden wycofał się z Australii i zarządzał operacją oraz jego relacje z długoletnimi lojalnymi agentami, powinien służyć jako lekcja dla wszystkich franczyzobiorców, czego nie robić w zarządzaniu relacjami z franczyzobiorcami i traktowaniu ich sprawiedliwie i z szacunkiem, – powiedział pan Sims.
Warto również zauważyć, że Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) wciąż bada, czy decyzja Holdena o zakończeniu „dożywotniego” programu usług o stałej cenie naruszyła jakiekolwiek australijskie prawa konsumenckie.
GM zajmujący się wyłącznie pojazdami wydał krótkie oświadczenie: „Odnotowujemy wyniki raportu”.