Meta odnotowała słaby wynik finansowy. Zdjęcie / AP
Meta, której nazwa została zmieniona, dużo inwestuje w swój futurystyczny projekt „metawersum”, ale na razie prawie cały dochód opiera się na dochodach z reklam. Kiedy więc pod koniec środy zaksięgował znacznie wyższe koszty, ale podał słabą prognozę przychodów, inwestorzy wystraszyli się – i obniżyli o prawie 200 miliardów dolarów (302,2 miliarda dolarów) wycenę firmy znanej wcześniej jako Facebook.
Akcje Meta spadły o 22,6 procent do 249,90 USD w handlu po godzinach pracy. Jeśli spadek utrzyma się do czwartkowego otwarcia rynku, ogólna wartość firmy, znana jako jej kapitalizacja rynkowa, może spaść o wartość większą niż wielkość całej greckiej gospodarki, jak wynika z danych Banku Światowego.
Metaverse to rodzaj internetu ożywionego, a przynajmniej renderowanego w 3D. Dyrektor generalny Meta, Mark Zuckerberg, opisał to jako „wirtualne środowisko”, w którym można się zanurzyć, zamiast tylko wpatrywać się w ekran. Teoretycznie metawers byłby miejscem, w którym ludzie mogą spotykać się, pracować i bawić się za pomocą zestawów słuchawkowych rzeczywistości wirtualnej, okularów rozszerzonej rzeczywistości, aplikacji na smartfony lub innych urządzeń.
Ale jego budowa raczej nie będzie tania.
Meta zainwestowała ponad 10 mld USD w swój segment Reality Labs — który obejmuje zestawy słuchawkowe rzeczywistości wirtualnej i technologię rzeczywistości rozszerzonej — w 2021 r., przyczyniając się do spadku zysków w tym kwartale. Powiększyła swoją siłę roboczą o 23%, kończąc rok z 71 970 pracownikami, głównie na stanowiskach technicznych.
Firma stwierdziła również, że przychody w bieżącym kwartale prawdopodobnie spadną poniżej oczekiwań rynkowych, częściowo z powodu rosnącej konkurencji ze strony TikTok i innych konkurencyjnych platform walczących o uwagę ludzi. Sheryl Sandberg, dyrektor ds. operacyjnych Meta, powiedziała podczas telekonferencji z analitykami, że problemy z globalnym łańcuchem dostaw, niedobory siły roboczej i wcześniejsze niż zwykle wydatki wakacyjne reklamodawców wywierają presję na sprzedaż reklam firmy.
Kolejny problem: ostatnie zmiany prywatności wprowadzone przez Apple utrudniają firmom takim jak Meta śledzenie osób w celach reklamowych, co również wywiera presję na przychody firmy. Meta od miesięcy ostrzega inwestorów, że jej przychody nie mogą dalej rosnąć w zawrotnym tempie, do którego są przyzwyczajeni.
„Czas na sprawdzenie rzeczywistości pozycji Meta w metawszechświecie” — powiedział Raj Shah, analityk w firmie konsultingowej Publicis Sapient. „Metaverse jest daleki od zyskowności lub wypełnienia luki w przychodach z reklam po zmianie polityki Apple”.
Zmieniające się zachowania ludzi w Internecie ograniczają również możliwości zarabiania pieniędzy przez Meta. Więcej osób ogląda filmy, takie jak Rolki na Instagramie (klon TikTok), a to daje mniej pieniędzy niż bardziej ugruntowane funkcje.
Firma Menlo Park w Kalifornii poinformowała, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2021 r. zarobiła 10,29 mld USD, czyli 3,67 USD na akcję. To o 8% mniej w porównaniu z 11,22 mld USD, czyli 3,88 USD na akcję w tym samym okresie. rok wcześniej. Przychody wzrosły do 20% do 33,67 mld USD.
Według sondażu przeprowadzonego przez FactSet, analitycy spodziewali się średnio 3,85 USD na akcję przy przychodach w wysokości 33,36 mld USD.
Meta Platformy Inc. przybrała nową nazwę zeszłej jesieni, aby podkreślić nowe skupienie Zuckerberga na metawersie. Od tego czasu firma przenosi zasoby i zatrudnia inżynierów — w tym konkurentów takich jak Apple i Google — którzy mogą pomóc w realizacji jego wizji.
Zuckerberg zakłada, że metaverse będzie następną generacją internetu, ponieważ uważa, że będzie to duża część gospodarki cyfrowej. Oczekuje, że w nadchodzących latach ludzie zaczną postrzegać Meta jako „firmę metaverse”, a nie firmę zajmującą się mediami społecznościowymi.
Na razie jednak metawers istnieje tylko jako amorficzna idea, którą wymyślił — i nazwał — autor science fiction Neal Stephenson trzy dekady temu. Nie jest jeszcze jasne, czy będzie to kolejna iteracja interakcji człowiek-komputer w sposób, w jaki widzi to Zuckerberg, czy tylko kolejny plac zabaw dla techników i graczy.
Może to wystraszyć inwestorów, którzy preferują natychmiastowe lub przynajmniej szybkie wyniki inwestycji.
„Istnieje duża niepewność co do inwestycji Meta w metawersum oraz tego, czy i kiedy będą one miały pozytywny wpływ na wyniki firmy” — powiedział analityk Debry, Aho Williamson, z Insider Intelligence.
„Chociaż spodziewamy się, że Meta zwiększy w tym roku testowanie reklam i handlu w ramach swojej oferty Metaverse, wysiłki te będą wysoce eksperymentalne i prawdopodobnie nie przyniosą dużych przychodów w najbliższym czasie” – dodała.
Meta powiedział, że spodziewa się przychodów w bieżącym kwartale między 27 mld USD a 29 mld USD, poniżej prognozowanych przez analityków 30,2 mld USD.
– AP
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”