Źródło obrazu: alexsl/iStock / Getty Images
Amazonka Polska została ukarana grzywną za wprowadzanie konsumentów w błąd w sprawie zakończenia umów sprzedaży na jej platformie internetowej. Wyprzedaż o wartości 8 milionów dolarów (w walucie lokalnej: 31 850 141 zł) wymaga od firmy z branży e-commerce oszukania elementów projektu i terminów dostaw.
UOKiK, krajowy organ ochrony konsumentów i konkurencji, rozpatruje skargi dotyczące praktyk sprzedażowych Amazona od września 2021 r. w następstwie skarg składanych przez kupujących, w tym tych, którzy nie dokonali zakupu. Komisja wszczęła formalne dochodzenie w sprawie praktyk Amazona w lutym 2023 r. W wyniku tego dochodzenia zezwolenie zostało wydane w środę.
UOKiK uznał, że konsumenci, którzy zamówili produkty na Amazonie, mogą zrezygnować z zakupu, gdyż nie uznaje momentu zakupu za koniec umowy sprzedaży, nawet po potwierdzeniu zamówienia przez konsumenta – nawet po uiszczeniu przez niego płatności. Oznaczający. W przypadku Amazon do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi dopiero z chwilą przesłania informacji o faktycznej wysyłce.
A Komunikat prasowy Opisując egzekwowanie przepisów, Amazon stwierdził, że nie przekazał kupującym w jasny sposób tego ważnego szczegółu. Ustalono również, że dostęp do informacji był czasami „trudny” dla konsumentów, na przykład Amazon mógł używać szarej czcionki na białym tle w tekście wyświetlanym na dole strony – jest to doskonały przykład tego, co nazywa „projektem ciemnego wzoru”. '.
UOKiK kontrastuje zwodniczy wybór projektu z sugestywnym komunikatem Amazona kierowanym do klientów na przyciskach sprzedażowych z napisem „Kup teraz” lub „Kontynuuj finalizację zakupu”. . Naprawdę tak nie jest.
„Amazon wprowadza zatem konsumentów w błąd już w momencie zawarcia umowy sprzedaży” – napisano w organie. [in Polish; this is a machine translation]. „Dla wielu może to mieć także negatywne konsekwencje: konsument nie otrzymuje produktu, więc nie może z niego skorzystać, traci możliwość zakupu po atrakcyjnej cenie, która już nie obowiązuje, a jego pieniądze są zamrożone do czasu powrotu. To .”
Część otrzymanych skarg dotyczyła możliwości przekazania informacji o sposobie anulowania zamówienia długo po jego złożeniu – podał UOKiK, powołując się na fakt, że zamówienia na czytniki e-booków były anulowane bez podania ważnych szczegółów przez miesiąc.
Bezsensowny zegar odliczający
Jej egzekwowanie wzywa Amazon do stosowania zwodniczego projektu w celu nakłonienia kupujących poprzez podawanie fałszywych informacji o dostępności produktu i terminach dostaw. Aby otrzymać go w określonym terminie dostawy. Dochodzenie wykazało, że Amazon nie zawsze dotrzymywał terminów składania zamówień lub nie wysyłał produktów niezwłocznie, ponieważ zabrakło ich w magazynie, pomimo przedstawianych konsumentom twierdzeń odmiennych.
„Amazon uważa, że podawane przez niego dane dotyczące dostępności i terminu wysyłki mają charakter orientacyjny, natomiast sposób ich podania na to nie wskazuje” – zauważył UOKiK, dodając: „Konsumenci mogą się o tym dowiedzieć dopiero z regulaminu sprzedaży na Platforma.”
W oświadczeniu Prezes UOKiK Tomasz Grostny stwierdził: „Informacja o dostępności produktu i jego szybkiej wysyłce jest dla konsumentów bardzo cenna i dla wielu osób może być głównym powodem podjęcia decyzji o zakupie. Informacja taka nie może być jednak przynętą Przedsiębiorca nie ma określonego terminu dostawy.Jeśli jest oferowany, musi go dotrzymać.Ta praktyka Amazona zaliczana jest do tzw. ciemnych wzorców, ponieważ wykorzystuje presję na konsumentach, aby zamówili produkt jak najszybciej.
Jednocześnie Amazon zrobi Komisja stwierdziła, że udzielenie gwarancji dostawy – czyli zwrotu pieniędzy w przypadku niedostarczenia towaru w wyznaczonym terminie – nie zapewniało konsumentom informacji o warunkach tej usługi przed złożeniem zamówienia. Podaje szczegóły dopiero na etapie podsumowania zamówienia. A potem „jeśli konsument zdecyduje się zapoznać z kolejnymi linkami precyzującymi szczegóły dostawy”.
Kupujący, którzy nie klikną linku, aby przeczytać więcej, mogą nie być świadomi swojego prawa do zwrócenia się do Amazon o zwrot pieniędzy w przypadku opóźnienia przesyłki. Ustaliła także, że gigant e-commerce nie umieszczał informacji o „gwarancji dostawy” w wysyłanych do kupujących potwierdzeniach zakupu.
Skontaktowano się z Amazonem w celu uzyskania komentarza w sprawie zezwolenia, ale nie odpowiedział on w momencie pisania tego tekstu. Istnieje możliwość odwołania.
Aktualizacja: Biuro prasowe Amazona w Polsce odpowiedziało teraz oświadczeniem potwierdzającym apelację. Firma pisze również:
Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest naszym priorytetem, a Amazon.pl ma miliony produktów z szybką i bezpłatną dostawą Prime. Od uruchomienia Amazon.pl w 2021 roku nieustannie inwestujemy i ciężko pracujemy, aby zapewnić klientom jasną i niezawodną obietnicę dostawy, a klienci mogą na nas liczyć, gdy większość naszych dostaw dotrze na czas. Opóźniają lub anulują zamówienie, a my to naprawiamy.
W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i zaproponowaliśmy kilka dobrowolnych zmian, które mają na celu ciągłą poprawę doświadczeń klientów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy standardów prawnych we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z oceną i karą nałożoną przez UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.