Stephen Arenas
Badanie przeprowadzone przez IIHS w USA wykazało, że SUV-y i samochody dostawcze uderzają w pieszych bardziej niż samochody.
Według nowego badania przeprowadzonego w USA kierowcy większych pojazdów, takich jak vany i SUV-y, częściej uderzają w pieszych podczas skręcania niż kierowcy.
Badania przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) wskazują na rosnącą popularność dużych pojazdów jako potencjalny czynnik wzrostu śmiertelności pieszych na amerykańskich drogach. Autorzy zastanawiali się też, czy szerokie słupy podtrzymujące dachy dużych pojazdów utrudniają kierowcom dostrzeżenie osób spacerujących w pobliżu narożników pojazdów.
„Związek między tymi typami pojazdów a niektórymi częstymi wypadkami z pieszymi wskazuje na inny sposób, w jaki wzrost liczby SUV-ów na drogach może zmienić profil kolizji” – powiedziała Jessica Cecchino, autorka badania i wiceprezes ds. badań w instytucie.
Chociaż w badaniu cytowano poprzednie badania pokazujące martwe punkty spowodowane przez „słupki A” między przednią szybą a kabiną, autorzy stwierdzili, że potrzebne są dalsze badania, aby powiązać martwe punkty ze zwiększoną śmiertelnością.
Czytaj więcej:
* Kolejna awaria pojazdu elektrycznego, o której nikt nie mówi
* Odbiory stają się zbyt duże i niebezpieczne
* Automotive Group popiera wytyczne dotyczące częściowo zautomatyzowanych pojazdów
* Amerykańskie SUV-y i vany przekraczają garaże i miejsca parkingowe
Według danych rządowych w 2020 r., ostatnim, dla którego dostępne są pełne statystyki, w Stanach Zjednoczonych zginęło 6519 osób postronnych. Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podała, że to 59 procent od 2009 roku i 4-procentowy wzrost od 2019 roku.
W tym samym czasie gwałtownie wzrosła sprzedaż SUV-ów i pickupów. Według Motorintelligence.com w 2009 roku pickupy, SUV-y i furgonetki stanowiły 47 procent całej sprzedaży nowych pojazdów w Stanach Zjednoczonych. W ubiegłym roku pickupy stanowiły ponad trzy czwarte sprzedaży nowych pojazdów.
Jednak nie wszystkie SUV-y i vany mają martwe pola. Na przykład kompaktowe SUV-y stanowią obecnie większość rynku amerykańskiego.
Badanie wykazało również, że większe pojazdy częściej niż samochody brały udział w wypadkach, w których piesi stali, szli lub biegali w pobliżu krawędzi jezdni i z dala od skrzyżowań.
Badacze przeanalizowali federalne statystyki wypadków, w których zginęli piesi, a także wszystkie wypadki z pieszymi zgłoszone policji w Północnej Karolinie w latach 2010-2018.
Statystyki Karoliny Północnej pokazują, że pickupy są o 42 procent bardziej narażone na uderzenie w pieszych podczas skręcania w lewo niż samochody. SUV-y były o 23 procent bardziej narażone na uderzenia w ludzi niż samochody. Badanie wykazało, że nie było znaczącej różnicy w prawdopodobieństwie kolizji w prawo w przypadku różnych typów pojazdów.
Poza skrzyżowaniami pickupy o 80 procent częściej uderzały w pieszych na drodze niż samochody. SUV-y były o 61 procent bardziej narażone na uderzenia w ludzi, a minivany o 45 procent częściej niż samochody, podała IIHS.
Międzynarodowy Instytut Ubezpieczeń Zdrowotnych powiedział, że ciężarówki, SUV-y i furgonetki zazwyczaj mają „słupki A”, które są grubsze niż samochody ze względu na federalne normy wytrzymałości dachu, aby zapobiec zawaleniu się w wypadku dachowania. Kije są zwykle szersze, ponieważ muszą wytrzymać większe ciężary większych pojazdów.
dostarczony
Amerykański Instytut Ubezpieczeń Drogowych (American Insurance Institute for Highway Safety) stwierdził, że wiele systemów zapobiegania wypadkom z pieszymi nie działa w nocy.
Nie tylko kijki tworzą martwe punkty w większych pojazdach. Raporty konsumenckie z zeszłego roku wykazały, że wysokie maski silnika uniemożliwiają również widok pieszych przechodzących przed pojazdami.
„Aby zobaczyć tę wysoką kapitalizację, musisz spojrzeć dalej w przyszłość” — powiedziała Jennifer Stockberger, COO Consumer Reports Automotive Testing.
Ford, General Motors i Stellants, które sprzedają większość dużych SUV-ów i pickupów w Stanach Zjednoczonych, odmówiły komentarza na temat badania. Pozostawiono wiadomości z prośbą o komentarz od Auto Innovators, branżowej grupy handlowej.
Producenci samochodów mogliby użyć mocniejszych metali, aby zmniejszyć słupki A i zwiększyć widoczność, powiedział Wen Ho, starszy inżynier ds. transportu w IIHS i inny autor badania. „To są większe pojazdy, potrzebują mocniejszych słupów i wszyscy to rozumiemy” – powiedziała. „Zwiększenie rozmiaru kolumny A to nie jedyny sposób na zwiększenie wytrzymałości”.
IIHS, finansowany przez firmy ubezpieczeniowe, bada bezpieczeństwo pojazdów.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”