Trevor Jacob / YouTube
Trevor Jacob wyskoczył z samolotu używając kija do selfie, aby sfotografować swoje lądowanie, po czym rozłożył spadochron i zszedł w dzicz.
Mały samolot Trevora Jacoba przeleciał nad Lasem Narodowym Los Padres w Kalifornii w USA w listopadzie, kiedy śmigło nagle przestało się obracać.
Jacob, który filmował się w kokpicie, był wielokrotnie przeklęty. „Jestem za górami”, powiedział. „Mam silnik”.
Kilka sekund później wyskakuje z samolotu, używając kija do selfie, aby sfilmować swoje zejście, po czym rozkłada spadochron i schodzi w dzicz.
Odcinek został uchwycony w filmie, który Jacob opublikował później na YouTube zatytułowanym mój samolot się rozbił, Który pokazuje również samolot lecący w górzysty krajobraz za pomocą kamer na kadłubie. Reszta filmu, który od czasu opublikowania w grudniu zebrał ponad 2,2 miliona wyświetleń, pokazuje Jacoba, jak opowiada o swojej wyprawie z lasu i ewentualnym ratunku.
Czytaj więcej:
* Rodzina rozpoczęła lot Delta i groziła więzieniem po tym, jak odmówiła rezygnacji z miejsca dla malucha
* Pasażerowie znaleźli się pod ostrzałem po zapaleniu się samolotu British Airways
„Jestem tak szczęśliwy, że żyję”, powiedział Jacob w jednym z punktów wideo.
Teraz, po dochodzeniu przez Federalną Administrację Lotnictwa USA, agencja cofnęła jego licencję pilota, stwierdzając, że Jacob rozbił samolot jako podstęp.
„24 listopada 2021 r. zademonstrowałem brak troski, osądu i odpowiedzialności, decydując się skoczyć z samolotu tylko po to, aby nagrać materiał z katastrofy” – napisała agencja w liście do Jacoba z 11 kwietnia.
A w filmie na YouTube opublikowanym w sobotę, Jacob stanął obok nagranego przez siebie filmu o grudniowej katastrofie samolotu. „Nie sądziłem, że samo opublikowanie filmu o przygodzie na Południu wywoła tak wiele piór” – powiedział.
Jacob sfilmował także siebie wysyłającego pocztę na licencji pilota, ubrany w T-shirt z pogrubionym czarnym napisem: „Zawsze noś spadochron”. Kiedy Jacob udał się na pocztę, powiedział: „Społeczność lotnicza była dla mnie bardzo surowa, więc rozważam całkowitą rezygnację i rezygnację tylko dlatego, że tego nienawidzę”.
Ani Jacob, ani jego prawnik nie odpowiedzieli na prośbę o komentarz z Washington Post późną niedzielę.
Jacob jest byłym snowboardzistą olimpijskim, który zajął dziewiąte miejsce w męskich zawodach w łyżwiarstwie figurowym na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich 2014. Od tego czasu Jacob publikuje na swoim kanale YouTube filmy, na których skacze ze spadochronem, wykonuje akrobacje na snowboardzie i lata helikopterami.
FAA przytoczyło wiele dowodów na to, że Jacob celowo rozbił swój samolot w listopadzie, mówiąc, że nie skontaktował się z kontrolą ruchu lotniczego, nie próbował ponownie uruchomić silnika lub lądował samolotem „nawet jeśli istnieje wiele obszarów w zasięgu schodzenia, z których mogliby zrobić bezpieczne lądowanie”.
FAA zauważyło, że Jacob przymocował również kilka kamer na zewnątrz samolotu i kontynuował rejestrowanie zejścia samolotu w góry kijem do selfie, gdy spadał z nieba. Co więcej, powiedział FAA, Jacob pozbył się wraku samolotu i odzyskał kamery, które do niego przyczepił.
Agencja opisała incydent jako „niedbały i lekkomyślny”, zauważając, że Jacob mógł zranić osobę lub uszkodzić mienie. Las Narodowy Los Padres rozciąga się na 220 mil (354 km) i przyciąga turystów do pieszych wędrówek i biwakowania.
Jacob nie może ubiegać się o licencję przez rok, zgodnie z listem FAA.
Ekspert lotniczy John Nance powiedział ABC Good Morning America, że FAA zrobiła „właściwą rzecz”, ale powinna była zrobić to wcześniej. „Ta osoba nigdy nie należy do Nieba” – powiedział, dodając, że działania Jacoba były „niegrzeczne”.
Zanim FAA podjęła decyzję, członkowie społeczności lotniczej byli sceptyczni, czy nagranie Jacoba jest prawdziwe, mówiąc, że to niezwykłe, że Jacob zabiera ze sobą spadochron podczas rutynowego lotu i że nie próbował lądować samolotem. Trent Palmer, pilot z własnym kanałem na YouTube, który skrytykował Jacoba po wypadku, powiedział, że spadochrony są zwykle używane tylko przez pilotów akrobacyjnych lub przeprowadzających testy w locie.
„Zdumiało mnie, że robił wszystko, aby rozbić taki samolot za coś tak głupiego, jak, na przykład, widoki na YouTube” – powiedział Palmer.