analiza Firma Apple zgodziła się zmienić sposób wdrażania ekranów wyboru przeglądarki internetowej i jej funkcji, aby zachować zgodność z łamiącym monopole europejskim prawem dotyczącym rynków cyfrowych.
the ZmianyDecyzja ta, dostępna wyłącznie dla użytkowników iOS i iPadOS w 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej, jest następstwem marcowej decyzji Komisji Europejskiej o wszczęciu dochodzenia w sprawie przestrzegania przez Apple ustawy o promocji konkurencji.
Open Web Advocacy (OWA), grupa utworzona w celu wspierania interesów twórców stron internetowych, z radością przyjęła ustępstwa Apple, zauważając, że producent iPhone'a przyjął… Sześć z 11 Zalecenia dotyczące spełnienia wymagań DMA.
Co więcej, Apple porzuciło to, co OWA określiła jako „dwa poważne i celowe wzorce wprowadzające w błąd”, które stawiają konkurencyjne przeglądarki w niekorzystnej sytuacji. Jeden z tych dwóch stylów Ukryj opcję Aby zmienić domyślną przeglądarkę, gdy Safari jest ustawiona jako domyślna przeglądarka. Druga opcja powoduje wyświetlenie ekranu wyboru przeglądarki tylko wtedy, gdy Safari nie jest przeglądarką domyślną. To dobra wiadomość dla europejskich użytkowników.
Użytkownicy chcą wyboru i to do nich powinien należeć wybór przeglądarki, z której chcą korzystać
„Cieszymy się, że Apple udostępni użytkownikom z UE łatwy w obsłudze ekran wyboru opcji przeglądarki, umożliwiający wybory dokonywane na uczciwych i niedyskryminujących zasadach (bez płatności za grę)” – dyrektor generalny Brave Software Brendan Eich powiedział w e-mailu do. Nagrywać. Pakiet oferuje przeglądarkę internetową typu open source odważny.
„Użytkownicy chcą mieć wybór i to od nich powinien zależeć wybór przeglądarki, z której chcą korzystać. Zapewnienie wyboru przynosi korzyści także firmom przeglądarkowym i jest niezbędne, aby sieć pozostała otwarta, zorientowana na użytkownika i konkurencyjna. Widzieliśmy to nie tak dawno Marzec, kiedy „Dzienna liczba instalacji Brave na iOS w UE wzrosła o 50 procent dzięki nowemu panelowi wyboru przeglądarki, po wdrożeniu DMA i wydaniu iOS 17.4.”
Chociaż postęp został przyjęty z zadowoleniem, pozostaje jeszcze wiele pracy
W obliczu szeroko zakrojonych prób zlikwidowania zasad platformy Apple iOS w drodze procesów antymonopolowych i nacisków regulacyjnych, które trwają od czasu, gdy firma Epic Games pozwała Apple w 2020 r., Apple stwierdziło, że aplikacje internetowe stanowią realną konkurencję dla natywnych aplikacji na iOS. Oznaczało to, że Apple twierdził, że niezależnie od swojej kontroli nad światem oprogramowania iOS, ludzie zawsze będą mogli tworzyć i uruchamiać na jego urządzeniach aplikacje oparte na przeglądarce.
Jednak twórcy stron internetowych od lat twierdzą, że aplikacje internetowe na iOS mają ograniczenia techniczne.
Te ograniczenia zaczynają być łagodzone, podobnie jak inne ograniczenia nałożone przez Apple, takie jak zasada umowna, która uniemożliwia zewnętrznym programistom informowanie użytkowników ich aplikacji o opcjach płatności stron trzecich – Coś jest teraz dozwolonechoć w przypadku Cupertino prowizja wynosi do 27 procent (lub 12 procent w przypadku uczestników programów dla małych firm), jeśli zostanie wybrana ta trasa.
Jednak nadal istnieje wiele barier, które uniemożliwiają aplikacjom internetowym faktyczne konkurowanie z aplikacjami natywnymi, zarówno na poziomie technicznym, jak i wizualnym. Pięć z zaleceń OWA nie zostało jeszcze wdrożonych. Z pewnością najważniejszym z tych zaleceń jest wymaganie, aby przeglądarki aplikacji (funkcje sieciowe wbudowane w natywne aplikacje na iOS) korzystały z wybranej przeglądarki domyślnej zamiast przeglądarki Safari firmy Apple.
„Te zmiany dotyczą wyłącznie UE. Użytkownicy Apple w innych krajach nie odnoszą bezpośrednich korzyści z tych poprawek. Wzywamy organy regulacyjne w innych krajach, aby dokładnie rozważyły te zmiany i rozważyły zmuszenie Apple do wdrożenia ich w swoich jurysdykcjach” – stwierdziła OWA w wpis na blogu.
Żyjemy w nadziei, ale nie wstrzymujemy oddechu, że twórcy oprogramowania w innych jurysdykcjach będą mogli uzyskać dostęp do opcji dostępnych w Europie.
W Wielkiej Brytanii prowadził je Urząd ds. Konkurencji i Rynków dochodzenie w przeglądarkach mobilnych i grach w chmurze od czerwca 2022 r. Apple było w stanie na krótko zamknąć dochodzenie, ale Urząd ds. Konkurencji i Rynków złożył apelację i wygrał, więc dochodzenie wznowiono.
8 sierpnia Urząd ds. Konkurencji i Rynków opublikował zbiór Potencjalne metody leczenia [PDF] Społeczność internetowa ma jednak obawy, że Urząd ds. Konkurencji i Rynków może nie zobowiązać Apple do podjęcia niezbędnych kroków w celu zapewnienia aplikacjom internetowym równych szans z aplikacjami natywnymi.
Tylko w tym tygodniu, CMA Upadł W ramach dwóch długotrwałych dochodzeń w sprawie oficjalnych sklepów z aplikacjami Google i Apple organ nadzorczy sprawdzał, czy dokładne warunki rynkowe są nieuczciwe wobec producentów oprogramowania. Urząd ds. Konkurencji i Rynków stwierdził, że może skorzystać z nowych uprawnień przyznanych jej na mocy ustawy o rynkach cyfrowych, konkurencji i konsumentach, która weszła w życie w Wielkiej Brytanii w maju, w celu kontynuowania śledztwa w sprawie amerykańskiego duetu.
„Poprawki są dobre, dziękuję CMA” książki Bruce Lawson, programista stron internetowych i współzałożyciel OWA, powiedział w czwartek w odpowiedzi na rozwiązania zaproponowane przez brytyjski organ nadzoru w zakresie przeglądarek i gier.
„Obawiam się jednak, że nie idą dalej lub nie są wystarczająco szczegółowe, aby uniknąć tego rodzaju złośliwego przestrzegania przepisów przez Apple, jakie widzieliśmy w UE, próbując obejść ustawę o rynkach cyfrowych”.
Lawson, który w czerwcu zrezygnował z członkostwa w zarządzie OWA dołącza Twórca przeglądarki internetowej Vivaldi chce, aby Apple oferował kilka dodatkowych funkcji. Wśród tych udogodnień Vivaldi wskazuje, że nie ma gwarancji, że aplikacje internetowe będą działać w silniku przeglądarki, który je pobrał.
Termin „aplikacje internetowe” odnosi się tutaj do tego, co Apple nazywa aplikacjami na ekranie głównym, a inni nazywają progresywnymi aplikacjami internetowymi (PWA). Te aplikacje internetowe można instalować na urządzeniach mobilnych i wchodzić w interakcję z urządzeniami, aby uzyskać takie możliwości, jak Pamięć przeglądarki, Powiadomienia push, Odznaka ikonaI Interfejsy API urządzeniaW związku z tym te aplikacje internetowe powinny zachowywać się pod wieloma względami jak natywne aplikacje mobilne. Powinny być zawsze jednakowo widoczne dla użytkowników mobilnych, ponieważ można je przypiąć.
Jednak w systemie iOS te aplikacje internetowe działają w oparciu o silnik WebKit firmy Apple, nawet jeśli użytkownik wybierze jako domyślną inną przeglądarkę, np. Brave, Chrome, Firefox lub Vivaldi. Ponieważ WebKit nie pozwala aplikacjom internetowym na korzystanie z Bluetootha, nie mogą one konkurować na równych prawach z natywnymi aplikacjami na iOS, które to umożliwiają.
„Apple jest ekspertem w dziedzinie złośliwej zgodności i może twierdzić, że jest w stanie spełnić wymagania Urzędu ds. Konkurencji i Rynków, umożliwiając przeglądarkom korzystanie z własnego silnika i zapewniając dostęp do menu udostępniania w celu zainstalowania pakietu WebKit firmy Apple dla aplikacji internetowych” – powiedział Lawson.
„Taka jest obecna sytuacja w Unii Europejskiej. Apple próbował wyeliminować progresywne aplikacje internetowe (które nazywa „aplikacjami na ekranie głównym”) w przeglądarce Safari, aby nie musiały pozwalać na ich użycie w innych silnikach. Firma wsparła przestały działać po kampanii prowadzonej przez twórców stron internetowych w UE, ale (przynajmniej na razie) wszystkie progresywne aplikacje internetowe na iOS nadal będą ograniczone do działania w WebKit.
Lawson twierdzi, że potencjalne rozwiązanie zaproponowane przez Urząd ds. Konkurencji i Rynków „przyznające równoważny dostęp do interfejsów API wykorzystywanych przez WebKit i Safari przeglądarkom korzystającym z alternatywnych silników przeglądarek” nie jest wystarczające, ponieważ WebKit i Safari nie mają przyznanych praw przysługujących aplikacjom natywnym. Twierdzi, że zamiast tego Urząd ds. Konkurencji i Rynków powinien wymagać, aby „wszystkie interfejsy API i integracje urządzeń dostępne dla natywnych aplikacji na iOS oraz aplikacji i usług Apple były dostępne w przeglądarkach innych firm”.
Nagrywać Zapytaliśmy Urząd ds. Konkurencji i Rynków o te obawy – że interwencja w przeglądarce może nie wystarczyć do rozwiązania problemów z aplikacjami internetowymi. Skierowano nas do opcji terapeutycznych A1-3, których celem jest:
- (A) Zezwól przeglądarkom działającym na iOS na korzystanie z silnika przeglądarki innego niż WebKit, jeśli chcą, i dostęp Niezbędna do tego funkcja.
- (Do) Rozciąga się Równy dostęp do kluczowych funkcji i funkcji do których Safari ma dostęp, w tym możliwość konfigurowania i dostosowywania tych funkcji.
Powiedziano nam, że to potencjalne rozwiązanie ma na celu ustanowienie konkurencji na poziomie silnika przeglądarki, co oznacza, że brak obsługi niektórych funkcji jednego silnika przeglądarki umożliwi dostawcy przeglądarki wybór alternatywnego silnika.
Czas pokaże, jak Apple będzie w stanie wdrożyć ten wymóg, jeśli zajdzie taka potrzeba.
„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.