Kredyty obrazkowe: Lauren DiCica/Stringer/Getty Images
Firma Apple po cichu przejęła startup WaveOne z Mountain View, który opracowuje algorytmy AI do kompresji wideo.
Apple nie potwierdził sprzedaży, gdy został poproszony o komentarz. Ale strona internetowa WaveOne została zamknięta około stycznia i kilka dawny pracownicydołączony Współzałożyciel WaveOneobecnie pracuje w różnych grupach uczenia maszynowego w Apple.
W poście opublikowanym miesiąc temu na LinkedIn były szef sprzedaży i rozwoju firmy, Bob Stankosch, publicznie ogłosił sprzedaż.
„Po prawie dwóch latach pracy w WaveOne, w zeszłym tygodniu sfinalizowaliśmy sprzedaż firmy Apple” – powiedział Stankosh. książki. „Rozpoczęliśmy naszą podróż w WaveOne, zdając sobie sprawę, że technologia uczenia maszynowego/głębokiego uczenia się wideo może zmienić świat. Apple dostrzegł ten potencjał i skorzystał z okazji, aby dodać go do swojego portfolio technologii”.
Firma WaveOne została założona w 2016 roku przez Lubomira Bourdeva i Orena Rippela, którzy postanowili wykorzystać istniejący od dziesięcioleci model wideo kodowanie I niech będzie wspierany przez sztuczną inteligencję. Przed dołączeniem do projektu Bourdev był członkiem-założycielem działu badawczego Meta ds. sztucznej inteligencji, a on i Rippel pracowali w zespole zajmującym się wizją komputerową Meta, odpowiedzialnym za moderację treści, wyszukiwanie wizualne i ranking kanałów na Facebooku.
Jeśli chodzi o standardowe algorytmy kompresji i dekompresji wideo, kompresja odbywa się po stronie dostawcy treści (takich jak serwery YouTube), podczas gdy urządzenia użytkowników końcowych zajmują się dekompresją. Jest to skuteczne podejście, ale nowe kodeki wymagają nowego sprzętu zaprojektowanego specjalnie w celu przyspieszenia kompresji lub dekompresji, co powoduje, że ulepszenia algorytmiczne są wdrażane powoli.
Główną innowacją WaveOne był „świadomy treści” algorytm kompresji i dekompresji wideo, który może działać na akceleratorach AI wbudowanych w wiele telefonów i rosnącą liczbę komputerów. Wykorzystując wykrywanie scen i obiektów wspomagane przez sztuczną inteligencję, technologia startowa może zasadniczo „zrozumieć” klatkę wideo — umożliwiając na przykład nadanie priorytetu twarzom w stosunku do innych elementów w scenie w celu zaoszczędzenia przepustowości.
WaveOne twierdził również, że jego technologia kompresji wideo jest odporna na nagłe zakłócenia połączenia. Oznacza to, że może dokonać „najlepszego przypuszczenia” na podstawie dostępnych bitów, więc gdy przepustowość zostanie nagle ograniczona, wideo nie zawiesi się – po prostu będzie pokazywać mniej szczegółów przez jak długi czas.
WaveOne twierdził, że jego podejście, które było niezależne od urządzenia, może zmniejszyć rozmiar plików wideo o połowę, z lepszym zyskiem w bardziej złożonych scenach.
Wygląda na to, że inwestorzy dostrzegli potencjał. Przed przejęciem Apple WaveOne przyciągnął sponsorów o wartości 9 milionów dolarów, w tym Khosla Ventures, Vela Partners, Incubate Fund, Omega Venture Partners i Blue Ivy.
Czego więc Apple może chcieć od kodera wideo AI? Cóż, oczywistą odpowiedzią jest najbardziej wydajna transmisja. Nawet niewielkie ulepszenia kompresji wideo mogą zaoszczędzić na kosztach przepustowości lub umożliwić usługom takim jak Apple TV+ dostarczanie wyższych rozdzielczości i liczby klatek na sekundę w zależności od rodzaju przesyłanych treści.
YouTube już to robi. W zeszłym roku DeepMind firmy Alphabet dostosowanie Algorytm uczenia maszynowego został pierwotnie opracowany do grania w gry planszowe w celu rozwiązania problemu kompresji wideo w YouTube, zmniejszając ilość danych, które usługa udostępniania wideo musi wysłać użytkownikom o 4%.
Być może wkrótce zobaczymy podobne innowacje od należącego do Apple zespołu WaveOne.