Co roku we wrześniu przez ostatnią dekadę Apple zapraszał media z całego świata na wydarzenie marketingowe upamiętniające twórcze osiągnięcia najnowszego iPhone’a. Przyczyniło się to do zwiększenia blasku wyglądu zewnętrznego telefonu, rzeźb otaczających jego aparaty i mocy jego procesorów.
Jednak w tym roku elitarni projektanci i inżynierowie Apple dostosowali swój proces twórczy i wystawny marketing do wymagań projektowych europejskich organów regulacyjnych, które wydały zasadę… Wymuś ładowanie USB-C za pośrednictwem urządzeń elektronicznych.
W środę Apple ujawniło, że w swojej najnowszej linii produktów, iPhone 15, porzuci firmowy port Lightning na rzecz zatwierdzonych w Europie portów USB-C. Najnowszy iPhone firmy ma gniazdo ładowania, które jest nieco większe i bardziej zaokrąglone niż jego poprzednik, ale jest w stanie zapewnić szybsze ładowanie.
Zasada ta ma na celu ograniczenie ilości odpadów elektronicznych i zaoszczędzenie pieniędzy klientów poprzez zapewnienie kompatybilności jednego portu z wieloma urządzeniami. Chociaż Apple sprzeciwiał się tej zmianie, ostrzegając, że mandaty rządowe mogą stłumić innowacje, umożliwiłoby to użycie tego samego kabla USB-C, który zasila komputer Mac, do ładowania iPhone’a.
Oprócz iPhone’a firma zaprezentowała bezprzewodowe słuchawki douszne AirPods Pro z etui ładującym USB-C.
Zmiana ta świadczy o tym, jak organy regulacyjne zmieniają działalność Apple. Firma Apple pozycjonuje się jako główny strażnik dostępu do ponad miliarda użytkowników iPhone’ów na całym świecie, tworząc własne urządzenia i usługi. Aby dotrzeć do tych klientów, twórcy aplikacji przekazali firmie aż 30 procent swojej sprzedaży, a producenci akcesoriów uiszczali opłatę za produkcję przewodów z portami Lightning.
Jednak w obliczu rosnących obaw o władzę firm technologicznych nad światową gospodarką rządy wydały zasady i ostrzeżenia, zmuszając Apple do otwarcia się. W Europie nowe prawo antymonopolowe będzie wymagało od Apple zezwolenia na sprzedaż aplikacji na iPhone’a poza sklepem App Store. W Stanach Zjednoczonych organy regulacyjne badają praktykę firmy polegającą na blokowaniu innych podmiotów Korzystanie z funkcji „dotknij i zapłać” w telefonie iPhone pojemność. W Chinach trwa rządowa kampania przeciwko pracownikom korzystającym z iPhone’ów w pracy.
Apple musi stawić czoła wyzwaniom rządowym, próbując ożywić swoją działalność. Spadająca sprzedaż iPadów i komputerów Mac doprowadziła do najdłuższego okresu spadku od 2016 roku. Zakupy iPhone’ów, które odpowiadają za ponad połowę całkowitych przychodów, spadają. Sprzedaż aplikacji i usług może być ograniczona przepisami rządowymi.
„Apple jest ofiarą własnego sukcesu i wszyscy dążą do wielkich celów w dziedzinie technologii” – powiedział Mike Frazier, prezes Bedell Frazier Investment Counselling, firmy inwestycyjnej z Walnut Creek w Kalifornii.
Oprócz portu USB-C Apple pochwalił się innymi ulepszeniami iPhone’a 15, w tym lepszymi aparatami i mniejszymi ramkami wokół ekranu. Dwa wysokiej klasy modele Pro, których ceny zaczynają się od 999 dolarów, mają lżejszą tytanową obudowę i procesory wykonane w zaawansowanym procesie produkcyjnym, który według firmy radykalnie zwiększa wydajność. Zastępuje przełącznik wyciszenia znajdujący się w poprzednich modelach nowym przyciskiem, którego można nacisnąć, aby skorzystać z aparatu telefonu lub rozpocząć nagrywanie dźwięku.
Zaawansowane telefony mają także możliwość nagrywania wideo 3D, które będzie można oglądać w zestawie słuchawkowym rozszerzonej rzeczywistości, który Apple wprowadzi na rynek w przyszłym roku.
Apple podniosło cenę iPhone’a Pro Max, najlepszego modelu firmy, o 9% do 1199 dolarów. Większy telefon wyposażony jest w najbardziej zaawansowany aparat w grupie z pięciokrotnym zoomem optycznym, co przyczyniło się do pierwszej od pięciu lat podwyżki cen iPhone’a.
Podstawowe modele iPhone’a 15, które kosztują 799 i 899 dolarów, wykorzystują wiele funkcji dostępnych w zeszłorocznych modelach iPhone’a Pro, w tym ubiegłoroczny procesor i Dynamic Island, czyli pasek narzędzi u góry ekranu. Cała linia iPhone’ów oferuje ładowanie bezprzewodowe.
„To rozczarowujące” – powiedział Gene Munster, partner zarządzający w Deepwater Asset Management, firmie inwestycyjno-badawczej z siedzibą w Minneapolis. „Ale dla przeciętnego człowieka posiadającego telefon mający od trzech do czterech lat to wystarczające ulepszenie”.
Firma Apple uzupełniła swoją nową ofertę iPhone’ów o aktualizacje Apple Watch. Zaktualizowany procesor i ulepszenia oprogramowania umożliwiają osobom noszącym najnowszy zegarek Series 9 odbieranie połączeń telefonicznych poprzez dwukrotne dotknięcie kciuka i palca wskazującego. Opisał zegarek jako swój pierwszy produkt neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, twierdząc, że został wykonany w 100% z czystej energii, z kompensacją emisji dwutlenku węgla i mniejszym opakowaniem, aby zmniejszyć emisję związaną z wysyłką produktu.
Przeznaczony dla entuzjastów spędzania czasu na świeżym powietrzu Apple Watch Ultra ma jaśniejszy wyświetlacz i większy zakres wysokości. Oferuje także nowe możliwości dla rowerzystów, którzy chcą podłączyć go do innych urządzeń mierzących wydajność.
Apple zaprezentowało swoje produkty w Cupertino w Kalifornii w Steve Jobs Theatre – podziemnej sali na 1000 miejsc na terenie kampusu firmy. Miejsce było pełne dziennikarzy i pracowników. Miliony widzów oglądały w Internecie reklamy nowych produktów Apple.
Dyrektor generalny Apple, Tim Cook, wykorzystał wydarzenie dotyczące iPhone’a, aby przypomnieć klientom o nowym zestawie słuchawkowym rzeczywistości rozszerzonej, który zaprezentowano w czerwcu przed premierą w przyszłym roku.
Ale nawet po premierze słuchawek w przyszłym roku iPhone nadal będzie motorem biznesu Apple. Firma sprzedaje ponad 200 milionów iPhone’ów rocznie, pozyskując około 200 miliardów dolarów.
Choć sprzedaż urządzeń premium tej firmy nieznacznie spadła w tym roku, iPhone zwiększył swoją dominację na rynku smartfonów. Wzrósł jego udział w całkowitej sprzedaży smartfonów na całym świecie. Według firmy technologicznej Counterpoint Research, w Stanach Zjednoczonych urządzenia te stanowią obecnie ponad 50% sprzedanych smartfonów, w porównaniu z 41% w 2018 r.