Firma Apple zaprezentowała zestaw słuchawkowy, o którym mówiono od dawna, który umieści użytkowników między światem wirtualnym a rzeczywistym, jednocześnie testując zdolność pionierów technologii do promowania nowych urządzeń po tym, jak innym nie udało się przyciągnąć uwagi opinii publicznej.
Po latach spekulacji dyrektor generalny Apple, Tim Cook, pochwalił nadejście okularów ochronnych — nazwanych Vision Pro — na dorocznej konferencji deweloperów firmy, która odbyła się w przypominającym park kampusie w Cupertino w Kalifornii, co pomogło nieżyjącemu założycielowi Apple, Steve’owi Jobsowi, w jego projektowaniu . .
„To oznacza początek podróży, która nada nowy wymiar potężnej technologii osobistej” — powiedział Cook publiczności.
Chociaż kierownictwo Apple przedstawiło obszerny przegląd możliwości zestawu słuchawkowego w ciągu ostatnich pół godziny wydarzenia, konsumenci będą musieli poczekać, zanim będą mogli dostać urządzenie w swoje ręce i być przygotowanym na zapłacenie ogromnej ceny za rozruch. Vision Pro będzie sprzedawany za 3500 USD (5765 NZ), gdy trafi do sklepów na początku przyszłego roku.
Zestaw słuchawkowy może stać się kolejnym kamieniem milowym w tradycji Apple polegającej na wprowadzaniu technologii zmieniających gry, chociaż firma nie zawsze była pierwszą, która próbowała swoich sił w tworzeniu konkretnego urządzenia.
Osiągnięcia Apple sięgają połączonego debiutu Jobsa z pierwszym komputerem Mac w 1984 r. — tradycja, która była kontynuowana w przypadku iPoda w 2001 r., iPhone’a w 2007 r., iPada w 2010 r., Apple Watcha w 2014 r. i słuchawek AirPods w 2016 r.
Firma potwierdziła, że odniosła korzyści z ostatnich dziesięcioleci w projektowaniu produktów podczas lat spędzonych na pracy nad Vision Pro, który według Apple obejmował ponad 5000 różnych patentów.
Okulary będą wyposażone w 12 kamer, sześć mikrofonów i różnorodne czujniki, które pozwolą użytkownikom kontrolować je i różne aplikacje za pomocą samych oczu i dłoni. Firma Apple opracowała również technologię tworzenia cyfrowej kopii 3D każdego użytkownika do wyświetlania podczas wideokonferencji.
Jeśli nowe urządzenie okaże się produktem niszowym, pozostawi Apple na tym samym haczyku, co inne duże firmy technologiczne i startupy, które próbowały sprzedawać słuchawki lub okulary z technologią, która przenosi ludzi do sztucznych światów lub wyświetla cyfrowe obrazy krajobrazu obiekty znajdujące się przed nimi fizycznie — format znany jako Augmented Reality.
Założyciel Facebooka, Mark Zuckerberg, nazywa te alternatywne rzeczywistości 3D „metaverse”. To kapryśna koncepcja, którą próbował wprowadzić do głównego nurtu, zmieniając nazwę swojej firmy społecznościowej na Meta Platforms w 2021 roku, a następnie inwestując miliardy dolarów w ulepszanie technologii wirtualnej.
Ale Metaverse jest nadal bardzo cyfrowym miastem duchów, chociaż zestaw słuchawkowy Meta Virtual Reality, Quest, pozostaje najlepiej sprzedającym się urządzeniem w kategorii, która do tej pory przyciągała głównie graczy gier wideo szukających bardziej wciągających wrażeń. Cook i inni dyrektorzy Apple unikali odwoływania się do metaverse w swoich prezentacjach, opisując zamiast tego Vision Pro jako pierwszy skok firmy w „komputery przestrzenne”.
Reakcja na VR, AR i Mixed Reality była jak dotąd zdecydowanie skromna. Nawet niektóre narzędzia, które popularyzują tę technologię, były wyśmiewane sarkastycznie, czego najbardziej godnym uwagi przykładem są okulary Google z dostępem do Internetu, które pojawiły się ponad dekadę temu.
Po tym, jak współzałożyciel Google, Sergey Brin, początkowo drażnił się z urządzeniem, demonstrując potencjalny „czynnik zachwytu” wczesnego modelu za pomocą gry w skoki spadochronowe wystawionej podczas konferencji technologicznej w San Francisco, konsumenci szybko zwrócili się ku produktowi, który pozwalał użytkownikom przejść incognito. . Rób zdjęcia i filmy. Reakcja stała się tak poważna, że ludzie, którzy nosili sprzęt, stali się znani jako Glassholes, co skłoniło Google do wycofania produktu kilka lat po jego pierwszym pojawieniu się.
Microsoft odniósł również ograniczony sukces z HoloLens, zestawem słuchawkowym rzeczywistości mieszanej wydanym w 2016 roku, chociaż producent oprogramowania na początku tego roku nalegał, aby pozostał zaangażowany w tę technologię.
Magic Leap, startup, który wzbudził emocje zapowiedzią technologii rzeczywistości mieszanej, która może wyczarować widok wieloryba przedzierającego się przez podłogę sali gimnastycznej, miał tak duże problemy ze sprzedażą swojego pierwszego zestawu słuchawkowego konsumentom w 2018 r., że od tego czasu skupił się na przemyśle i zastosowania pielęgnacyjne Zdrowie i sytuacje awaryjne.
Istnieją cztery główne pytania, na które muszą odpowiedzieć okulary Apple, powiedział Daniel Diez, dyrektor ds. Transformacji w Magic Leap: „Co ludzie mogą z tym zrobić? Jak to wygląda i jak wygląda? Czy jest wygodne w noszeniu? I ile kosztuje. koszt?”
Oczekiwanie, że okulary ochronne Apple będą sprzedawane za kilka tysięcy dolarów, już osłabiło oczekiwania co do produktu. Chociaż spodziewa się, że okulary Apple będą pochwalić się „oszałamiającą” technologią, analityk Wedbush Securities, Dan Ives, powiedział, że oczekuje, że firma sprzeda zaledwie 150 000 sztuk w ciągu pierwszego roku urządzenia na rynku – to tylko punkt w portfolio firmy.
Dla porównania, Apple sprzedaje rocznie ponad 200 milionów swoich iPhone’ów premium. Ale iPhone nie był natychmiastową sensacją, sprzedając mniej niż 12 milionów sztuk w pierwszym pełnym roku na rynku.
Według firmy badawczej CCS Insight od 2016 roku roczne dostawy urządzeń rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej wyniosły średnio 8,6 miliona sztuk. Firma spodziewa się, że sprzedaż pozostanie niska w tym roku, a sprzedaż wyniesie około 11 milionów urządzeń, zanim stopniowo wzrośnie do 67 milionów w 2026 roku.
Przed wprowadzeniem nowych gogli Apple rozpoczął wydarzenie, ogłaszając, że najnowsze modele dwóch zaawansowanych linii komputerów, Mac Studio i Mac Pro, będą zasilane przez zaprojektowany przez firmę układ, który był już dostępny w tańszych komputerach Mac.
Mac Studio będzie dostępny w sprzedaży detalicznej za 2000 USD (3300 NZD), a Mac Pro za 7000 USD (11 530 NZD). Jak zwykle na tej konferencji, Apple rzucił okiem na swój następny system operacyjny iPhone’a, iOS 17. To oprogramowanie, które będzie zawierało więcej narzędzi do dostosowywania i udostępniania lokalizacji dla połączeń telefonicznych i wiadomości tekstowych, ma zostać wydane jako bezpłatna aktualizacja we wrześniu.