Blue Origin i SpaceX rozpoczęły prace nad wersjami cargo załogowych lądowników księżycowych

Blue Origin i SpaceX rozpoczęły prace nad wersjami cargo załogowych lądowników księżycowych

WASZYNGTON — Dwie firmy, którym NASA zleciła opracowanie załogowych lądowników księżycowych, również rozpoczęły prace nad ładunkowymi wersjami swoich statków kosmicznych.

NASA skorzystała z opcji w ramach nagród Human Landing System (HLS) dla Blue Origin i SpaceX, aby rozpocząć wstępne prace projektowe i rozwojowe nad wersjami lądowników, które mogą przenosić duże ilości ładunku na powierzchnię Księżyca.

NASA wspomniała przelotnie o tych pracach w ogłoszeniu z 9 stycznia na temat opóźnień w misjach Artemis 2 i 3. „NASA wskazała również, że zwróciła się do dostawców systemu lądowania ludzi Artemis – SpaceX i Blue Origin – aby zaczęli wykorzystywać wiedzę zdobytą podczas opracowywania ich systemów w ramach istniejących umów w odniesieniu do przyszłych zmian w zakresie potencjalnego dostarczania dużych ładunków w późniejszym terminie. misje.” Poinformował w notatce prasowej.

„W ciągu ostatnich kilku miesięcy poprosiliśmy naszych dostawców systemów lądowania z załogą, SpaceX i Blue Origin, aby wykorzystali prace, które wykonują nad humanizowanymi wersjami swoich lądowników, do opracowania wersji cargo, która może przyspieszyć misję Exploration Systems” – powiedział Amit Kshatriya, zastępca administratora programu Księżyc na Marsa. „Wylądowanie dużego ładunku na powierzchnię” – oznajmiła NASA w odprawie 9 stycznia. Jednak NASA nie podała wówczas żadnych dalszych szczegółów na temat tych prac, wraz z odprawą skupiając się na opóźnieniach w nadchodzących misjach Artemidy.

W oświadczeniu z 19 stycznia dla SpaceNews rzeczniczka NASA Katherine Hambleton stwierdziła, że ​​prace są prowadzone w ramach opcji kontraktu HLS firmy Blue Origin, które zostały przyznane w maju 2023 r., oraz nagrody „Opcja B” firmy SpaceX w listopadzie 2022 r., która modyfikuje pierwotny kontrakt. . SpaceX wygrało kontrakt na HLS w kwietniu 2021 r. Opcje obejmujące przeprowadzenie wstępnej oceny projektu nie wymagają dodatkowego finansowania przekraczającego kwotę 3,4 miliarda dolarów w przypadku Blue Origin i 1,15 miliarda dolarów w przypadku opcji B od SpaceX.

„NASA spodziewa się, że te duże lądowniki będą miały wiele wspólnego z już działającymi systemami lądowania ludzi, po wprowadzeniu modyfikacji w interfejsach ładunku i mechanizmach rozmieszczania” – stwierdziła NASA. „Wstępne wymagania projektowe obejmują dostarczenie na powierzchnię Księżyca od 12 do 15 ton metrycznych”.

NASA dodała, że ​​nie zidentyfikowano jeszcze żadnych ładunków tych pojazdów. Najbliższym lądownikiem towarowym, który zostanie użyty, jest Artemis 7, a misja ma nastąpić dopiero na początku lat 30. XXI wieku.

Żadna z firm nie omawiała publicznie prac nad wersjami cargo swoich lądowników HLS. Elon Musk, dyrektor generalny SpaceX, wspomniał o zdolności statku Starship swojej firmy do lądowania dużych ładunków na Księżycu w… Prezentacja opublikowana przez SpaceX 12 stycznia. „Chcemy wyjść daleko poza to, o co prosiła nas NASA” – powiedział. „Chcemy wyjść poza wymagania NASA i faktycznie być w stanie umieścić na Księżycu wystarczającą ilość ładunku z taką częstotliwością, aby faktycznie można było mieć stale zajętą ​​bazę księżycową”.

Blue Origin i SpaceX nie są jedynymi, które pracują nad dużym lądownikiem towarowym. ESA znajduje się na wczesnym etapie prac nad Argonautem – lądownikiem towarowym, który ESA proponuje dostarczyć na potrzeby przyszłych misji Artemis. Argonaut w obecnym kształcie będzie przewoził około dwóch ton ładunku, czyli znacznie mniej niż NASA proponuje w przypadku wariantów ładunku HLS.

Opcje lądowania ładunku, z których korzysta NASA, nie są pierwszymi kontraktami NASA z firmami dotyczącymi dostawy ładunku na Księżyc. NASA wybrała te dwie firmy oraz trzy inne firmy do drugiej rundy programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) w listopadzie 2019 r. SpaceX zademonstrowało usługę Starship, która według ówczesnej firmy mogła dostarczyć do 100 ton metrycznych Księżyc . Na powierzchni Blue Origin zaprezentowało oryginalną wersję ładunkową lądownika Blue Moon, zdolną unieść na Księżyc kilka ton metrycznych.

Ani Blue Origin, ani SpaceX nie zdobyły żadnych zamówień na misje CLPS i nie jest jasne, czy którakolwiek z firm złożyła ofertę na którąkolwiek z misji przyznanych przez NASA w ramach programu.

Phoebe Newman

"Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *