Statek kosmiczny Starliner jest wreszcie gotowy do startu, którego start zaplanowano na maj. Dotarcie do tego punktu było trudne dla pojazdu załogi Boeinga, który na przestrzeni lat doświadczył szeregu niefortunnych opóźnień, ostatnio związanych z dwoma poważnymi zagrożeniami bezpieczeństwa wykrytymi na pokładzie statku kosmicznego.
Boeing CST-100 Starliner ma zabrać astronautów NASA Sunitę Williams i Barry'ego „Butcha” Wilmore’a na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) nie później niż pierwszego dnia maja. Podczas piątkowej konferencji prasowej przedstawiciele spółki potwierdzili swoje zaufanie do spółki Daszki Starliner i taśma ochronnaco spowodowało kilka ostatnich opóźnień w wystrzeleniu statku kosmicznego.
Pierwotnie załogowy Starliner miał wystartować 21 lipca 2023 r. Jednak na kilka tygodni przed startem firma ogłosiła, że wstrzyma próbę startu w celu rozwiązania nowo wykrytych problemów z pojazdem załogowym.
Pierwszym problemem związanym z bezpieczeństwem była nośność trzech spadochronów Starlinera, które zaprojektowano tak, aby bezpiecznie wylądować pojazdem załogi. Stwierdzono, że limit obciążenia awaryjnego części materiałowych spadochronów jest niższy niż oczekiwano, co oznacza, że w przypadku awarii jednego spadochronu pozostałe dwa nie będą w stanie spowolnić pojazdu Starliner w drodze do lądowania w Nowym Meksyku.
Druga obawa dotyczy setek metrów taśmy ochronnej użytej do zakrycia wiązek przewodów wewnątrz Starlinera, która okazała się łatwopalna. „Przeszliśmy przez pojazd i albo go usunęliśmy, umieściliśmy bariery, albo stwierdziliśmy, że obszar, w którym znajdowała się taśma, nie był podatny na ten problem” – powiedział Mark Nappi, wiceprezes i kierownik programu programu Commercial Crew firmy Boeing. Podczas piątkowej konferencji prasowej. „Usunęliśmy z pojazdu około mili taśmy i rozcieńczyliśmy około 85 do 90 procent obszarów pojazdu, w których została zainstalowana taśma”.
Firma opracowała także nowy system spadochronowy, który spełnia standardy bezpieczeństwa NASA. „Zamknęliśmy to wszystko [paperwork]Jesteśmy gotowi do lotu, powiedział Nabi.
Nadchodzący lot będzie pierwszym załogowym lotem Boeinga na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Jest to także pierwszy start Starlinera od czasu, gdy bezzałogowy lot testowy pojazdu uległ awarii w maju 2022 r., kiedy to Ster strumieniowy użyty podczas manewru orbitalnego niespodziewanie uległ awarii. Podczas inauguracyjnego testu bezzałogowego pojazdu Starliner w 2019 r. Sonda nie dotarła do Międzynarodowej Stacji Kosmicznejco prowadzi do dalszych testów i rozwiązywania problemów.
To był lot Boeingiem, delikatnie mówiąc. Firma pod A 4,3 miliarda dolarów Umowa z NASA Program dla załogi komercyjnej Do transportu astronautów i ładunku tam i z powrotem na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Inny partner handlowy NASA, SpaceX, wylądował na Ziemi z siódmą załogą po spędzeniu 199 dni w kosmosie, co oznacza kolejną udaną podróż w obie strony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, podczas gdy rywal branżowy Boeing pozostaje na zero.
„Zawsze trudno jest polecieć w kosmos” – powiedział w piątek Steve Stich, dyrektor programu Commercial Crew Programu NASA. „Każdy pojazd nośny i statek kosmiczny zawsze wiążą się z wyzwaniami, dlatego posiadanie drugiego systemu transportu jest dla nas bardzo ważne”.
NASA polega przede wszystkim na SpaceX w transporcie astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Zanim firma opracowała pojazd załogowy Dragon, astronauci podróżowali głównie na rosyjskim statku kosmicznym Sojuz. NASA, stojąc w obliczu rosnących napięć z Roskosmosem w związku z rosnącymi kosztami siedzeń w Sojuzie i pragnieniem niezależności w terenie, zaczęła szukać komercyjnych alternatyw dla wystrzeleń z ziemi amerykańskiej.
NASA nadal czasami będzie to robić Kup miejsce z RosjiWoli jednak współpracować ze swoimi partnerami biznesowymi. Rosja ostatnio Został udaremniony Trzej astronauci, w tym astronautka NASA Tracy Dyson, zostali wystrzeleni na około 20 sekund przed startem z powodu spadku napięcia w zasilaczu.
Jeśli Boeing Starliner w końcu dotrze na Międzynarodową Stację Kosmiczną z załogą na pokładzie, NASA będzie mogła zacząć polegać na swoich partnerach handlowych w zakresie lotów orbitalnych.
Jeśli chcesz więcej podróży kosmicznych w swoim życiu, śledź nas X Niestandardowa zakładka dla Gizmodo Strona lotów kosmicznych.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”