Eksperci twierdzą, że czynniki globalne utrzymają ceny benzyny na wysokim poziomie, pomimo niedawnego spadku.
Cena benzyny 91 oktanowej wynosi Spadł średnio o 22 centy w niecały miesiąc do 2,84 dolara za litr Według aplikacji do śledzenia cen paliw Gaspy. Ceny spadły po liście z W miniony piątek rząd zakwestionował marże firm paliwowych.
Eksperci twierdzą jednak, że czynniki globalne, takie jak rosyjska inwazja na Ukrainę i słaby kurs dolara nowozelandzkiego, będą oznaczać, że pompa będzie boleśnie odczuwać przez długi czas.
Ekonomista ANZ, Finn Robinson, powiedział, że trudno było zauważyć spadek cen, gdy największe czynniki wzrostu cen benzyny wymknęły się spod kontroli państwa.
Czytaj więcej:
* Minister sugeruje, że ulga podatkowa paliwowa może zostać przedłużona, ponieważ inflacja staje się polityczna
* Ceny oleju napędowego wzrosły, gdy Rosja nałożyła sankcje na dostawy ropy
* Obniżka podatku paliwowego nie zostanie przedwcześnie odwołana pomimo gwałtownego spadku cen ropy
Powiedział, że ceny ropy spot osiągnęły 96 USD (154 USD) za baryłkę, pozostając na wysokim poziomie w porównaniu do 72 USD za baryłkę na początku tego roku.
ANZ przewiduje, że do końca 2023 r. cena ropy spadnie do 95 USD za baryłkę, co oznacza, że możemy być w przedłużającym się okresie wysokich cen paliw – powiedział.
„Zmienność pozostaje poważna. Perspektywy cen ropy będą zależeć od zakłóceń dostaw, siły światowej gospodarki, gdy banki centralne na całym świecie podnoszą stopy procentowe, oraz od wydarzeń geopolitycznych związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę”.
„Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której wracamy do dwóch dolarów za litr” – powiedział Robinson.
Powiedział, że jeśli prognoza ANZ się spełni i światowa cena ropy spadnie do 95 dolarów za baryłkę, to krajowe ceny benzyny mają zbliżyć się do 2,60 do 2,70 dolarów za litr.
Ale ten przedział cenowy będzie w dużej mierze zależał od siły dolara nowozelandzkiego i tego, co rząd zdecydował się zrobić z podatkiem paliwowym, powiedział.
Powiedział, że wysoka inflacja może utrzymać wysokie ceny, ponieważ koszty firmy i wysokie pensje wpłynęły na marże zysku detalistów naftowych.
Ceny pozostaną wysokie i nikt nie może nic na to poradzić, powiedział Terry Collins, główny doradca ds. polityki federacji motoryzacyjnej.
„W zeszłym roku znaleźliśmy najmniej ropy, którą ktokolwiek odkrył w ciągu ostatnich 75 lat, kiedy połączymy to z ogromnym brakiem inwestycji w sektorze i wojną w Rosji, wszystko to składa się na ogromne koszty ropy, – powiedział Collins.
Powiedział, że inwazja na Ukrainę spowodowała wzrost cen na rynku ropy, ale tylko wywarła większą presję na przemysł, który odnotowuje wzrost kosztów w bardzo szybkim tempie.
Covid-19 wygenerował już ogromną produkcję ropy. Kiedy więc Rosja najechała Ukrainę, zabrała z rynku ogromną ilość dostępnych baryłek ropy. Trzeba go gdzieś znaleźć, a to prowadzi do wyższych cen”.
Collins powiedział, że IEA spodziewa się wzrostu popytu na ropę w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ rosnące klasy średnie w Indiach i Chinach zużywają więcej paliw kopalnych.
„Nigdy nie wrócimy do świata taniej ropy”.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”