Ujawniono ogromny wpływ epidemii Delta i Omicron na Kmart i Target, ale jeden sklep osiągnął lepsze wyniki.
Nowe fale epidemii Covid-19 osłabiły wyniki sieci Kmart i Target firmy Wesfarmers, powodując spadek sprzedaży i wzrost kosztów, podczas gdy braki personelu wymusiły nawet skrócenie godzin handlu w niektórych sklepach.
W poniedziałkowej aktualizacji grupa z Perth poinformowała, że łączna sprzedaż obu firm spadła o 10,3 procent w ciągu sześciu miesięcy do 31 grudnia w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej i o 5,2 procent w porównaniu z pierwszą połową 2019-20 — wcześniej pandemia.
Odzwierciedla to również trwałe zamknięcie 14 słabo działających sklepów docelowych i 48 sklepów w kraju docelowym.
Wesfarmers powiedział, że podobnie jak handel odbił się w ostatnich miesiącach roku wraz ze złagodzeniem ograniczeń Delta, ruch klientów do sklepów ucierpiał, ponieważ liczba przypadków Omicron wzrosła w wielu stanach, szczególnie w krytycznym okresie świątecznym.
Wesfarmers przeznacza dodatkowe fundusze na utrzymanie wysokiego poziomu zapasów, starając się poradzić sobie z zakłóceniami w globalnym łańcuchu dostaw, ale wysoki poziom absencji związanej z pandemią w głównych centrach dystrybucyjnych w Nowej Południowej Walii i Wiktorii uniemożliwił dostarczenie wystarczającej ilości produktów do sklepów, spełnić wymagania klientów.
Jak do tej pory ten rok kalendarzowy okazał się trudny, ponieważ ruch klientów w sklepach pozostaje „słaby”, podczas gdy ciągła nieobecność pracowników wymusiła skrócenie godzin handlu w niektórych sklepach i wpłynęła na dostępność zapasów, powiedział Wesfarmers.
„Oczekuje się, że te problemy będą się utrzymywać, podczas gdy przypadki Covid-19 i liczba członków zespołu wymagających izolacji pozostają wysokie” – powiedziała.
Na wydajność Officeworks wpłynęły również zakłócenia i koszty związane z pandemią, ale 44-procentowy wzrost sprzedaży online Target i Kmart pomógł grupie pogorszyć się w pierwszej połowie, podczas gdy gigant sprzętowy Bunnings pozostał dochodowym biznesem.
Wesfarmers spodziewa się zaksięgować zysk netto w wysokości od 1,18 do 1,24 miliarda dolarów w tym okresie, zgodnie z aktualnie uzgodnionymi prognozami.
W porównaniu z 1,39 miliarda dolarów w poprzedniej pierwszej połowie.
Tymczasem ścieżka dla Wesfarmers jest jasna, aby przejąć właściciela Priceline Australian Pharmaceutical Industries po tym, jak rywal Woolworths wycofał się z walki na początku tego miesiąca.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”