Koszty artykułów spożywczych wzrosły w ubiegłym miesiącu, zgodnie z najnowszymi danymi dotyczącymi indeksu cen żywności z Statistics New Zealand, ponieważ kraj nadal zmaga się z kryzysem kosztów życia.
Ceny artykułów spożywczych wzrosły w kwietniu o 0,6% w porównaniu do marca i 0,8% po korekcie sezonowej.
Wynika to głównie z wysokich cen sera cheddar, mleka i jajek.
W międzyczasie ceny innych kluczowych produktów spadły, przy czym koszty owoców i warzyw spadły o 3,1% w porównaniu z marcem, głównie z powodu niższych cen brokułów, sałaty i kiwi.
Ceny mięsa, drobiu i ryb spadły o 0,4%, natomiast koszty napojów bezalkoholowych spadły o 0,8%.
Ogólnie rzecz biorąc, miesięczne ceny żywności wzrosły o 0,1% od marca do kwietnia, chociaż w porównaniu z kwietniem 2021 r. nastąpił wzrost cen o 6,4%.
Posiłki w restauracjach i dania gotowe odnotowały największy miesięczny wzrost od ponad dekady, o 1,4 proc.
Statystyki Nowej Zelandii twierdzą, że wynika to głównie z wyższych cen obiadów, hamburgerów i kawy.
„Często obserwujemy wzrost cen posiłków w restauracjach i gotowych do spożycia potraw po wzroście płacy minimalnej”, mówi Katrina Debiry, dyrektor ds. cen konsumpcyjnych.
„Jednak ostatni raz w przypadku posiłków restauracyjnych i dań gotowych miesięczny wzrost tego wskaźnika nastąpił po wzroście GST do 15% w październiku 2010 r., kiedy nastąpił wzrost o 1,9%”.
Podnieś płacę minimalną z 20,00 USD do 21,20 USD godzina 1 kwietnia.
Ogólnie rzecz biorąc, posiłki w restauracjach i gotowe potrawy wzrosły o 5,3% od kwietnia 2021 r. w porównaniu z kwietniem 2022 r.
Dwie główne sieci supermarketów – Countdown i Food – ogłosiły w ostatnich tygodniach, że są zamrażać lub Ceny sztuk w niektórych pozycjach.
Przeprowadzki pojawiają się w czasie kryzysu związanego z kosztami życia, z Inflacja 6,9% Jego najwyższy wskaźnik od ponad trzech dekad.
NZ konsument Na początku tego tygodnia wystosowała petycję w celu walki z gwałtownie rosnącymi cenami artykułów spożywczych. nowo Badanie Komisji Handlu Odkryłem, że konkurencja w sektorze supermarketów nie działa dobrze dla konsumentów.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”