Ceny artykułów spożywczych ponownie skoczyły w marcu, o 14 procent w ciągu jednego roku.
Statystyki w Nowej Zelandii podały, że ceny artykułów spożywczych wzrosły w marcu o 2,3 procent, aw lutym o 2,1 procent po wyrównaniu sezonowym.
Tylko w marcu ceny żywności ogółem wzrosły o 0,8 proc. Po wyrównaniu sezonowym ceny wzrosły o 0,5 proc.
Ale niektóre towary potaniały w marcu. Ceny mięsa, drobiu i ryb spadły o 1,0 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
reklama
Ceny owoców i warzyw wzrosły o 0,5 procent, ale spadły o 0,6 procent po wyrównaniu sezonowym.
Dostosowanie sezonowe zasadniczo uwzględnia zmieniające się wpływy sezonowe, takie jak zwiększona sprzedaż w okresie Bożego Narodzenia i cykle roczne w produkcji rolnej.
W danych rocznych ceny żywności były w zeszłym miesiącu o 12,1% wyższe niż w marcu 2022 r.
„Podwyższone ceny jaj ściółkowych lub klatkowych, chipsów i sześciopakowych jogurtów były jednymi z największych czynników napędzających żywność spożywczą” – powiedział James Mitchell, dyrektor ds. cen konsumpcyjnych w Stats NZ.
reklama
Ceny żywności wzrosły w ciągu roku o 13,7 proc., owoców i warzyw o 22 proc., a ceny mięsa, drobiu i ryb o 7,8 proc.
Według Stats NZ ceny posiłków restauracyjnych i dań gotowych do spożycia wzrosły o 8,7 procent.
Ceny napojów bezalkoholowych wzrosły o 8,2 proc.
Najnowsze dane z Stats NZ nadeszły po miesiącach karzących podwyżek cen i kilku problemach dla niektórych producentów, w tym niedoborach siły roboczej, wąskich gardłach w łańcuchu dostaw, powodziach i niszczycielskich letnich huraganach.
W zeszłym miesiącu badania Canstar wykazały, że koszt płacenia za artykuły spożywcze wyprzedził koszt mieszkania jako największy problem finansowy dla Kiwi.
Tymczasem CMC Markets ogłosiło dzisiaj partnerstwo z organizacją charytatywną KiwiHarvest zajmującą się ratowaniem żywności, aby wesprzeć to, co nazywa „kryzysami głodu i marnotrawienia żywności”.
CMC powiedziało, że zapewni 10 000 USD rocznie, aby pomóc KiwiHarvest w zapobieganiu trafianiu jadalnej żywności na wysypiska śmieci i zaspokojeniu rosnącego zapotrzebowania na wsparcie żywnościowe w wrażliwych społecznościach.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”