Premier Australii Anthony Albanese (z prawej), a następnie dyrektor generalny Coles Stephen Cain podczas uruchomienia nowego zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego w Coles Redbank w Brisbane w kwietniu ubiegłego roku. Zdjęcia/Getty Images
opinia
Australijskie supermarkety stały się biczem wybieranym przez polityków i konsumentów w obliczu rosnących kosztów życia.
Uczciwe czy nie, supermarkety oskarża się o zawyżanie cen i nieprzerzucanie niższych kosztów na konsumentów.
Australijskie fale radiowe były pełne opowieści o rolnikach sprzedających jagnięta za mniej niż 2 dolary za sztukę, gdy były wyładowywane przed porą suchą. Ceny jagnięciny w supermarketach pozostają jednak wysokie.
Od lat banki znajdują się na szczycie listy dużych firm, których Australijczycy uwielbiają nienawidzić, stawiając czoła ciągłym oskarżeniom o powolne wdrażanie obniżek stóp procentowych i oszukiwanie klientów nieracjonalnie wysokimi opłatami transakcyjnymi.
Odpowiedzialność przeszła teraz na Coles i Woolworths, które podobnie jak banki działają w wysoce skoncentrowanym sektorze.
W zeszłym tygodniu rząd ogłosił wszczęcie dochodzenia w sprawie Kodeksu postępowania w zakresie żywności i artykułów spożywczych, który reguluje zachowanie sprzedawców detalicznych i hurtowników wobec dostawców. Premier Anthony Albanese ostrzegł, że „rozważane są wszystkie opcje”, w tym interwencja rządu federalnego.
„Wyraziliśmy się jasno – jeśli ceny mięsa, owoców i warzyw spadną na wejściu do gospodarstwa, gospodarstwa domowe powinny zobaczyć niższe ceny również na półkach supermarketów” – stwierdził Albanese.
„Supermarkety mają obowiązek zapewnić wszystkim Australijczykom niedrogie opcje, zwłaszcza gdy zdają sobie sprawę z własnych oszczędności”.
Supermarkety również stoją przed dochodzeniem Senatu w sprawie cen artykułów spożywczych. Nie ma nic, co politycy kochają bardziej niż zapraszanie do parlamentu liderów biznesu i oskarżanie ich o oszukiwanie konsumentów. Wśród senatorów zaangażowanych w walkę o miejsce w wiadomościach telewizyjnych będzie silna konkurencja, ponieważ będą oni najostrzejsi wobec dyrektorów supermarketów.
Albański rząd znajduje się pod presją, aby zaradzić swojemu pierwszemu kryzysowi kosztów utrzymania od czasu jego wyborów w 2022 r. Zagrożenie supermarketami jest łatwe do wygrania, chociaż wątpliwe jest, czy faktycznie doprowadzi to do znacznego spadku cen.
Niezależnie od zasadności roszczeń supermarkety będą musiały odpowiedzieć.
W dniu ogłoszenia dochodzenia Coles obniżył ceny steków wołowych i kotletów jagnięcych o ponad 20 procent i obiecał obniżki cen na ponad 300 produktów przez następne trzy miesiące.
Koszt towarów nie jest jedynym kosztem wpływającym na ceny artykułów spożywczych. Jest siła robocza, transport, czynsz, prąd i wysokie koszty budowy nowych supermarketów. Problemem supermarketów jest jednak to, że stanowią część łańcucha dostaw skierowaną do konsumenta i dlatego przynoszą całą winę za wysokie ceny.
Supermarkety nie przetrwały pełnego wzrostu cen czerwonego mięsa podczas blokad spowodowanych pandemią, kiedy niedobory kadrowe w rzeźniach spowodowały niedobory mięsa i gwałtowny wzrost cen.
Jednak konsumenci nie będą mieli zbytniej sympatii dla supermarketów, gdy spojrzą na zyski Colesa w wysokości 1,1 miliarda dolarów australijskich i zyski Woolwortha w wysokości 1,7 miliarda dolarów australijskich w roku finansowym 2023.
Liczby pokazują, że dwie duże grupy supermarketów radzą sobie dobrze ze względu na rosnące ceny żywności. Marża zysku, czyli część przychodów utrzymywanych w postaci zysków, w dziale supermarketów Woolies wyniosła w ubiegłym roku 6 procent, co stanowi najwyższy poziom od co najmniej dziesięciu lat. Coles osiągnął marżę na poziomie 4,8%, czyli blisko najwyższego poziomu 5% odnotowanego w latach 2021 i 2022.
Przeglądem Kodeksu postępowania w branży spożywczej poprowadzi Craig Emerson, były sekretarz pracy, który może pochwalić się doświadczeniem w przejmowaniu supermarketów. Gdy ponad dekadę temu był ministrem konkurencji, zmusił centra handlowe do zwolnienia miejsca dla konkurencyjnych sieci supermarketów, takich jak Aldi. Zaostrzył także prawo konsumenckie, aby uniemożliwić supermarketom zachowanie, które „znacznie ogranicza konkurencję na jakimkolwiek rynku”.
Nie jest pewne, czy cokolwiek z tego spowoduje niższe ceny dla konsumentów i niższe zyski supermarketów. Nie ma jednak wątpliwości, że życie obu franczyz stanie się znacznie trudniejsze i każda decyzja, którą podejmą, będzie podlegać szczegółowej analizie.
Inflacja spada
Jak na ironię, gdy rząd ogłaszał badanie cen artykułów spożywczych, dotarła do nas informacja, że w listopadzie inflacja spadła do najniższego poziomu od prawie dwóch lat, dzięki spadającym cenom odzieży, sprzętu AGD, jagnięciny i wołowiny.
Roczna inflacja spadła w listopadzie do 4,3 proc. z 4,9 proc. w październiku.
Spadek powinien wystarczyć, aby RBA nie rozpoczął roku od podwyżki stóp procentowych w lutym, ale z pewnością nie spowoduje to obniżek stóp procentowych przez bank centralny w najbliższej przyszłości.
Inflacja nadal znacznie przekracza cel RBA wynoszący 2–3 procent i pozostanie trudna do pokonania. Ceny wielu towarów spadły, natomiast w sektorze usług, zwłaszcza dań gotowych i fryzjerstwa, inflacja pozostała stabilna.
W lipcu zostaną wprowadzone duże obniżki podatków, co sprawi, że więcej pieniędzy trafi do rąk Australijczyków o wysokich dochodach.
Te dodatkowe wydatki mogą ponownie wywołać inflację, jeśli konsumenci poczują się na tyle pewni siebie, że zamiast oszczędzać, będą wydawać pieniądze.
Christopher Nish to australijski dziennikarz finansowy z 25-letnim doświadczeniem w głównych australijskich gazetach, ostatnio jako zastępca redaktora magazynu Australijski przegląd finansowy.