- Napisane przez Andrew Rogersa
- Newsbeat BBC
Wejdź na EGX, największą w Wielkiej Brytanii wystawę gier wideo w londyńskiej dzielnicy Docklands, a zobaczysz jasne światła, pokazy najnowszych gier i mnóstwo kolorowych cosplayów.
Ale w tym roku zobaczysz także coś innego – wszędzie logo TikTok.
Firma jest obecnie głównym sponsorem programu, podpisując trzyletni kontrakt na jego wsparcie.
Prawdopodobnie nie jest tajemnicą, że TikTok chce zwiększyć zawartość gier, ponieważ jest to szybko rozwijający się obszar platformy i jest to kolejna kategoria, w którą chce się rozszerzyć, obok muzyki i filmów.
Według własnych danych posty o grach uzyskały w zeszłym roku ponad 3 biliony wyświetleń.
Jednak treści z gier wideo to zatłoczone pole, wciąż rządzone przez YouTube i serwis streamingowy Twitch, chociaż w związku z tym niektórzy znani użytkownicy przenieśli się do konkurentów, takich jak Kick.
Niektórzy twórcy twierdzą, że udało im się zwiększyć grono odbiorców dzięki TikTok, tak jak Sophie, znana ponad 500 000 obserwującym jako Cadaea.
Po „dobrych ośmiu latach” zmagań ze zdobyciem publiczności na Twitchu, zaczęła publikować wiadomości i opinie na temat gier na TikTok.
„Wykrywalność na Twitchu nie jest zbyt dobra” – mówi Sophie, dodając, że konkurencyjna platforma jest zdominowana przez znanych streamerów, takich jak Ninja i Pokimane.
Uważa, że TikTok ma coś, czemu może podziękować za rosnącą liczbę obserwujących, i wszystko idzie jej dobrze.
„Na początku tego roku rzuciłam pracę na pełen etat w bankowości inwestycyjnej, aby zająć się tworzeniem treści, co jest dość szalone, jeśli spytać mojego tatę” – mówi Sophie.
„A jednak pieniądze są”.
W aplikacji, którą pobrano ponad trzy miliardy, nie każdy może zostać gwiazdą. To, ile pieniędzy zarabiają ci, którzy faktycznie zarabiają na TikToku, jest obecnie przedmiotem dyskusji.
Aplikacja niedawno zmieniła swój program płatności i niektórzy twórcy twierdzili, że otrzymywane kwoty znacznie się różnią w zależności od filmu.
W salonie egipskiej giełdy Durrani, znany jako 100PercentCrit, powiedział Newsbeat, że można więcej zyskać na umowach z markami, podobnie jak w przypadku innych aplikacji społecznościowych.
„W tworzeniu treści istnieją ścieżki kariery” – mówi.
„Byłbyś bardzo zaskoczony pieniędzmi, jakie możesz zarobić. Ale nie sądzę, że w takim sensie, jak ludzie mogą myśleć”.
Rollo Goldstaub, szef działu gier i sportu w TikTok w Wielkiej Brytanii, powiedział Newsbeat, że aplikacja „staje się bardziej wpływową częścią odkrywania gier”.
Uważa, że aplikacja może dać małym programistom szansę na zaistnienie w Internecie.
Tak właśnie stało się z twórcami Billie Bust Up, kolorowej platformówki muzycznej, która zalała strony For You po jej wzmocnieniu przez algorytm aplikacji.
Niewielki zespół odpowiedzialny za grę powiedział, że ich kampania crowdfundingowa na Kickstarterze, mająca na celu zebranie pieniędzy na projekt, osiągnęła swój cel w ciągu 48 godzin od momentu, w którym pojawiła się wirusowość.
„To była wielka niespodzianka” – mówi Ash, jeden z twórców Billie Bust Up, który prezentuje grę na egipskiej giełdzie. „Bardzo duża niespodzianka”.
„Fakt, że ludziom tak bardzo zależy, jest dużą motywacją i dużą pomocą”.
Rollo twierdzi, że takie historie są przykładem tego, jak TikTok pomaga niezależnym programistom dotrzeć do nowych odbiorców.
„Szanse zostały już wyrównane. Bariera wejścia jest niska. Wystarczy sygnał telefoniczny i internet”.
Jednak duże firmy nadal mają możliwość umieszczania swoich produktów w swoich kanałach w staromodny sposób — płacąc za zwiększenie zawartości.
Nie ogranicza się to do TikTok, co robią główni programiści, tacy jak Activision Blizzard, w przypadku swoich nowych wydań w większości głównych sieci społecznościowych.
Konwencje dotyczące gier to nie jedyne miejsce, w którym zobaczysz logo TikTok. W tym roku za pośrednictwem aplikacji sponsorowano UFC, kobiecą drużynę rugby Six Nations i kobiecą drużynę Burnley FC.
Aplikacja należąca do Chin często jest przedmiotem negatywnych nagłówków i krytyki, a wśród niektórych amerykańskich polityków mówi się o zakazie jej stosowania.
Czy sponsorowanie niektórych naszych ulubionych hobby i sportów może być sposobem na stworzenie pozytywnych relacji z ludźmi, którzy korzystają z nich na co dzień?
Rollo upiera się, że tak nie jest i że TikTok chce być „przyjazny graczom”.
Czy skoro aplikacje stale dodają funkcje oferowane przez inne aplikacje społecznościowe, aby zatrzymać użytkowników na ich platformach dłużej, czy TikTok zamierza podążać za Netflixem i zacząć tworzyć własne gry?
„Nie ma żadnych planów” – mówi Rouleau, ale dodaje, że firma cały czas testuje nowe funkcje.
Posłuchaj Newsbeata On żyje O 12:45 i 17:45 w dni powszednie – lub posłuchaj ponownie Tutaj.