CPK zaprojektuje pierwszą w Polsce linię kolei dużych prędkości

Centralny Port Komunikasijny (CPK) wybrał kilka konsorcjów do zaprojektowania pierwszej w Polsce linii kolei dużych prędkości.

Linia kolejowa o długości 140 km będzie projektowana w trzech etapach. Pierwsza faza dotyczy obszaru od Warszawy do Dzielnicy I Centrum tranzytowe lotniska CPK, przedłuży drugą linię do Łodzi. W trzecim etapie na całej trasie zostanie nawiązana łączność radiowa GSM-R.

Polska wysoka prędkość

Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do około 45 minut

© Centralny Port Komunikacyjny

Pierwszy etap zrealizuje konsorcjum złożone z Bureau Projektów i Sud Architect Polska, które współpracowało z CPK przy projekcie tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi.

Tymczasem za drugą część projektu odpowiadać będzie konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika.

Wreszcie w Poznaniu Biuro Projektów Komunikacyjnych, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz FONON wspólnie zaprojektują sieć GSM-R.

Łączna wartość tych trzech prac to ponad 300 mln zł (64 mln euro).

Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podplanu Kolejowego CPK powiedział:

„Wkraczamy w kolejny etap prac. Obejmuje przygotowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej wraz z techniczną obsługą decyzji administracyjnych, w tym planu budowy, pozwolenia na budowę, pozwolenia wodnoprawnego, decyzji lokalizacyjnej oraz uwag do wartości nieruchomości. Wykonawcy mają 17 miesięcy na wykonanie prac, aw przypadku projektu sieci radiowej 3 miesiące od podpisania umów.

Początkowo na nowym odcinku między Warszawą a Łodzią pociągi będą kursować z prędkością 250 kilometrów na godzinę, aby docelowo osiągnąć prędkość 350 kilometrów na godzinę.

Projekt skróci czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do około 45 minut, w porównaniu do obecnych 90 minut.

Dzięki temu podróżni będą mogli dotrzeć do Portu Lotniczego CPK w około 15 minut z Warszawy i około 30 minut z Łodzi.

Planowany jest również dodatkowy odcinek z Łodzi do Wrocławia i Poznania, aby pasażerowie mogli podróżować z Poznania do Warszawy w niecałe 2 godziny.

Rozpoczęcie prac przygotowawczych planowane jest na koniec 2023 r., a zasadnicze prace budowlane na odcinku Warszawa-Lodu rozpoczną się w 2024 r.

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *