Centralny Port Komunikasijny (CPK) wybrał kilka konsorcjów do zaprojektowania pierwszej w Polsce linii kolei dużych prędkości.
Linia kolejowa o długości 140 km będzie projektowana w trzech etapach. Pierwsza faza dotyczy obszaru od Warszawy do Dzielnicy I Centrum tranzytowe lotniska CPK, przedłuży drugą linię do Łodzi. W trzecim etapie na całej trasie zostanie nawiązana łączność radiowa GSM-R.
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do około 45 minut
© Centralny Port Komunikacyjny
Pierwszy etap zrealizuje konsorcjum złożone z Bureau Projektów i Sud Architect Polska, które współpracowało z CPK przy projekcie tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi.
Tymczasem za drugą część projektu odpowiadać będzie konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika.
Wreszcie w Poznaniu Biuro Projektów Komunikacyjnych, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz FONON wspólnie zaprojektują sieć GSM-R.
Łączna wartość tych trzech prac to ponad 300 mln zł (64 mln euro).
„Wkraczamy w kolejny etap prac. Obejmuje przygotowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej wraz z techniczną obsługą decyzji administracyjnych, w tym planu budowy, pozwolenia na budowę, pozwolenia wodnoprawnego, decyzji lokalizacyjnej oraz uwag do wartości nieruchomości. Wykonawcy mają 17 miesięcy na wykonanie prac, aw przypadku projektu sieci radiowej 3 miesiące od podpisania umów.
Początkowo na nowym odcinku między Warszawą a Łodzią pociągi będą kursować z prędkością 250 kilometrów na godzinę, aby docelowo osiągnąć prędkość 350 kilometrów na godzinę.
Projekt skróci czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do około 45 minut, w porównaniu do obecnych 90 minut.
Dzięki temu podróżni będą mogli dotrzeć do Portu Lotniczego CPK w około 15 minut z Warszawy i około 30 minut z Łodzi.
Planowany jest również dodatkowy odcinek z Łodzi do Wrocławia i Poznania, aby pasażerowie mogli podróżować z Poznania do Warszawy w niecałe 2 godziny.
Rozpoczęcie prac przygotowawczych planowane jest na koniec 2023 r., a zasadnicze prace budowlane na odcinku Warszawa-Lodu rozpoczną się w 2024 r.