Cup Spy: 13 czerwca – Szwajcarska platforma pływa 20 kilometrów od Barcelony
Autor: Richard Gladwell / Sail-World NZ, 13 czerwca, 15:46 PST
14 czerwca 2024 r
Alinghi Red Bull Racing – AC75 – Dzień 30 – 13 czerwca 2024 r. – Barcelona © Ivo Rovira / Puchar Ameryki
Zawodnik Pucharu Szwajcarii w Ameryce, Alinghi Red Bull Racing, złamał tyczkę w czwartkowe popołudnie, późnym wieczorem podczas czterogodzinnej sesji treningowej przy prędkości 20 węzłów.
Szwajcarzy jako pierwszy zespół złamali maszt AC75 zarówno w bieżącym cyklu America's Cup, jak i w poprzedniej edycji America's Cup 2021 w Auckland. Na początku poprzedniego cyklu Pucharu Ameryki Luna Rossa upuściła platformę na pierwszym AC75, ale uważa się, że była to awaria konstrukcyjna wokół leśnego punktu mocowania w kadłubie łodzi.
Aby rozpocząć wyścig, warunki wiatrowe były poniżej maksymalnego 23,5 węzła. Wiatr wiał pod kątem 215 stopni na osi, a umiarkowany stan morza wynosił mniej niż 0,8 metra.
Do wypadku doszło, gdy Szwajcarzy wyjeżdżali przez tzw. „strefę śmierci”, podczas gdy AC75 przyspieszały pod wiatr. W podobnych warunkach podczas półfinału Challengera w Auckland drużyna America's Magic ustanowiła rekord prędkości wyścigowej AC75 wynoszący 53,31 węzła i było prawdopodobne, że Szwajcarzy zmierzali w stronę tego celu.
Odtwarzając wideo w zwolnionym tempie, widać, że maszt zaczyna się zwijać na mniej więcej trzeciej wysokości, a ślad żagla z podwójnym grotem wyraźnie zaczyna się w tym miejscu oddalać – wraz z pojawieniem się światła dziennego. Nie wygląda na to, żeby doszło do częściowej awarii – wyglądało na to, że maszt zaczął się nadmiernie wyginać, aż do uszkodzenia podczas rozbiórki.
Choć zespół może twierdzić, że warunki były „lepsze”, z pewnością mieściły się w zasięgu regat, a Emirates Team New Zealand przepłynął mniej niż połowę 30-dniowego czasu żeglugi u wybrzeży Barcelony, z którego Szwajcarzy korzystali przy wietrze o prędkości 35 węzłów. Bez wypadku.
Zaobserwowano, że Szwajcarzy od chwili ich wodowania żeglują z dużą ilością zniekształconych zmarszczek promieniujących od pazura w dolnej jednej trzeciej części grota, co zwykle wskazuje na niewystarczające napięcie grota lub nieprawidłowy kształt grota aby dopasować się do krzywizny masztu lub Maszt wygiął się bardziej, niż zamierzał w tym momencie projektant platformy.
Jednak ze wszystkich możliwych przyczyn awarii Szwajcarzy mają nadzieję, że był to błąd operatora. AC75 mogą mieć dwa nowe maszty i jeden stary maszt dla istniejącego pucharu. Uważa się, że AC75, znany również jako „Łódź 2”, korzystał z nowego masztu i gdyby wystąpiła jakaś awaria konstrukcyjna lub kadłub, prawdopodobnie powtórzyłaby się to w drugiej nowej obudowie masztu.
Najbardziej prawdopodobną przyczyną jest to, że załoga nie rozluźniła naprężenia grota, kontrolowanego przez dwa siłowniki hydrauliczne, lub wystąpiła awaria elektroniki przy uruchamianiu siłowników, w wyniku czego utrzymywało się indukowane zgięcie masztu. Usterka wygląda na awarię kompresji, ale z odległości i kąta nagrania wideo trudno cokolwiek stwierdzić na pewno.
Rzecznik szwajcarskiego zespołu, współdyrektor generalny Silvio Arrivabene, przemawiał tylko przez połowę z trzech minut wywiadu po sesji. Najwyraźniej nie był w stanie zbyt wiele powiedzieć, zanim zespół został przesłuchany. W przeciwieństwie do zwyczaju zespół był wdzięczny, że w tym dramatycznym incydencie nikt nie odniósł obrażeń ani nic gorszego. Potwierdził, że Szwajcarzy mają drugi maszt, z którym pływali wcześniej. Nic jednak nie wskazywało, kiedy zespół będzie mógł wznowić żeglowanie.
Zdjęcia wykonane przez zespół AC37 Joint Recon, który w najbliższy weekend przejdzie na emeryturę, pokazały czyste pęknięcie w jednej części masztu, bez dużej liczby drzazg, ale kolejne ujęcie zespołu AC37 Joint Recon ujawniło pewne pęknięcia i uszkodzenia. Rozbicie ściany masztu.
Standardowa praktyka będzie wymagać pełnej oceny i badania masztu za pomocą ultradźwięków. Chociaż zewnętrzne wymiary masztu i jego rozmieszczenia są dokładnie kontrolowane przez zespół, minimum jest określone w przepisach klasowych.
Zespół nie wydał oświadczenia na temat problemu ani jego wpływu na program Pucharu Ameryki.
Problemem jest to, czy maszt da się naprawić zgodnie z przepisami, czy można go naprawić z zachowaniem tych samych właściwości co maszt oryginalny i czy nadaje się do wyścigów, a nie tylko do treningu. W przepisach technicznych istnieje prawie cała strona przepisów dotyczących napraw podzespołów, których podstawowym wymogiem jest brak zmian w sztywności lub działaniu pod obciążeniem. Naprawy muszą być wykonane w sposób zadowalający Komisję Pomiarową.
Inne zespoły nie wypowiedziały się na temat tego, czy wstrzymają swoje programy i zbadają ten sam problem w swoich drzewcach, biorąc pod uwagę jedyne ograniczenia projektowe narzucone przez przepisy. Kolejnym obszarem, który należy sprawdzić, jest to, czy minimalne specyfikacje dotyczące układu są odpowiednie.
Alinghi Red Bull Racing – AC75 – Dzień 30 – 13 czerwca 2024 r. – Barcelona
O godzinie 9:30 Alinghi Red Bull Racing zdjął swoją łódź B2, podniesiono maszt po dłuższej procedurze dokręcania i uwolnienia lasu, a jacht podniesiono o 10:20.
Po zwykłej kontroli na nabrzeżu grupa dobiła do portu o godzinie 12:00. Prognozowano wiatr w górnym zakresie, dlatego M2-1 połączono z J4-1 tuż w porcie. Po za krawężnikiem B2 ruszył prawym pasem stosując opisaną wcześniej technikę wykorzystującą również deskę wiatrową. Wiatr mierzono z prędkością od 18 do 20 węzłów w temperaturze 215 stopni.
Podczas pierwszej misji B2 płynął pod wiatr i z wiatrem, ćwicząc kilka manewrów. B2 wydawał się nieco obezwładniony i przestał zastępować J4-1 czymś, co wyglądało jak mniejszy J4. Następnie wydawało się, że zespół ma problemy po autonomicznym wystartowaniu i locie trwającym krócej niż minutę. Będąc ponownie na podjeździe, B2 zaczął pokonywać kilka okrążeń na torze, czasami dzieląc się prowadzeniem z włoskim konkurentem.
O godzinie 16:10, po około 60 minutach żeglowania na folii i 30 manewrach, wymieniono wszystkie cztery rowery i wniesiono na pokład nowe akumulatory. Wysięgnik został opuszczony i ponownie podniesiony w celu szybkiej kontroli przed wykonaniem jeszcze dwóch okrążeń toru.
Ponownie o godz. 15:05 B2 płynął pod wiatr i podczas zawracania od lewego znaku nastąpiła awaria konstrukcyjna, w wyniku której nowy maszt wyłamał się na dwie części w jednej trzeciej jego wysokości, a platforma runęła na pokład i wodę. Wygląda na to, że kadłub nie doznał większych uszkodzeń poza zarysowaniami powierzchni na dziobie.
Aby odnowić części takielunku i masztu, wycięto główne płyty i poszycia. Kiedy zespół dokował, o godzinie 16:30 podniesiono kadłub, po czym nastąpiło przecięcie masztu i głównych poszyć wydobytych przez nurków. W ciągu dnia zaobserwowano B2 z 88 minutami żetonów, 28 kręglami i 21 gibami, przy czym większość żetonów do żetonów.
[Michele Melis AC Recon].
załoga:
Żeglarstwo: Arnaud Psarovagis (stb), Maxime Pachelen (port), Brian Métraux (stb), Nicolas Rolaz (port).
Siła: Pierwsza zmiana: F. Noti – N. Stahlberg – T. Schir – A. Maillefer; Drugi okres: F. Troup – B. Delars – N. Theonink – A. CV
Statystyki sesji: Alinghi Red Bull Racing – AC75 – Dzień 30 – 13 czerwca 2024 r. – Barcelona
- Pogoda: 24 stopnie słońca
- Siła wiatru: 17-20 węzłów
- Kierunek wiatru: 210-215°
- Stan morza: 0,5 – 0,8 metra od 220°
- Wjazd dźwigu: 1020 godzin, zjazd z nabrzeża: 1200 godzin
- Platforma wejściowa: Niezarejestrowana. Wyjście dźwigu: 1745 godzin
- startować; Samodzielne uwolnienie; TWA: NA stopnie Prędkość: NA
- Całkowita liczba gwoździ: 28 Całkowita folia: 27; dotknij i idź: 1; Przyziemienie: 0
- Całkowite ignorowanie: 21 Całkowite przerwanie: 20; dotknij i idź: 1; Przyziemienie: 0
Dodatkowe zdjęcia:
Oficjalne nagranie wideo: