Organy nadzoru konsumenckiego wzywają klientów do ostrożnego wydawania pieniędzy w Czarny Piątek. Zdjęcia/123RF
Napisane przez Crystal Gibbens RNZ
Oczekuje się, że przyszły tydzień będzie najdroższym w historii Czarnym Piątkiem, a organy nadzoru konsumenckiego wzywają klientów do ostrożnego wydawania pieniędzy.
Z najnowszego raportu z okazji Czarnego Piątku 2023, opublikowanego przez porównywarkę cen PriceSpy, wynika, że pomimo kryzysu związanego z kosztami życia Nowozelandczycy planowali wydać w Czarny Piątek o 10 procent więcej niż w roku ubiegłym – co oznacza wzrost z 731 dolarów w 2022 r. do 806 dolarów w 2023 r.
Badanie wykazało również, że ceny towarów wzrosły – w 2023 r. 80 proc. kategorii zakupów będzie droższych niż w 2022 r.
reklama
„Większość towarów konsumpcyjnych, których cena rośnie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej”, powiedział komentator technologii Tim Provis. „Laptopy działają, telefony też. Nawet rzeczy takie jak Lego i gry dramatycznie wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Inne przedmioty, które będą kosztować więcej w Czarny piątek, to słuchawki, domowe kamery monitorujące i monitory.
„Chociaż należy zauważyć, że ceny mogą być w tym roku wyższe ze względu na szerszy wpływ kryzysu związanego z kosztami utrzymania i inflacji, rabaty oferowane w Czarny Piątek mogą nadal zapewniać konsumentom lepszą wartość w porównaniu z cenami całorocznymi”. powiedziała Lisa Matinvisi-Bassett, dyrektor krajowa PriceSpy w Nowej Zelandii. „Zwłaszcza gdy wkraczamy w droższy miesiąc grudzień, kiedy ceny zazwyczaj rosną bardziej”.
Consumer New Zealand ostrzegł ludzi, aby przed pójściem na zakupy zasięgnęli informacji. Dyrektor ds. komunikacji Jessica Walker poleciła ludziom sprawdzenie witryn porównujących ceny, aby upewnić się, że oferowane oferty są rzeczywiście kradzieżą.
reklama
„Poinformuje Cię, za jaką cenę dany produkt jest sprzedawany w różnych sklepach w całym kraju, a także powie Ci, jaka będzie cena tych produktów w czasie. Daje to naprawdę dobre pojęcie o prawdziwej wartości produktu, ponieważ a także to, za co obecnie jest sprzedawany.”
Powiedziała również, że ludzie powinni zachować ostrożność, kupując produkt tylko dlatego, że jest drogi, ponieważ testerzy odkryli, że najdroższy produkt nie zawsze działał najlepiej.
„Wyższa cena nie musi oznaczać wyższej jakości.”
Natalie Vincent, dyrektor ds. dobrego samopoczucia finansowego w Good Shepherd New Zealand, nalegała, aby ludzie robili tylko te zakupy, na które są przewidziani w budżecie.
Dokonując planowanych zakupów na wyprzedażach, zaoszczędzono pieniądze, zakupy impulsowe, które wykraczały poza budżet, wiązały się z kosztami – dodała.
Wierzyła, że wiele osób skorzystałoby z programów „kup teraz, zapłać później”, takich jak Afterpay, aby uzyskać okazje.
„Jest nieoprocentowany, jeśli możesz dokonać tych płatności na czas. Jeśli nie możesz, ryzykujesz, że zostaną naliczone opłaty za zwłokę. Zatem Twoja bardzo tania oferta na Czarny Piątek, jeśli nie jesteś na to przygotowany, jeśli nie zaplanowałeś na to budżetu, może to kosztować znacznie więcej, niż się spodziewałeś.
Nie można było komentować usługi Afterpay.
Jednak firma LayBuy, która umożliwia zakup produktu na raty, stwierdziła, że spodziewa się wzrostu w sezonie wyprzedażowym.
„I tak zwykle podążamy za rytmem handlu detalicznego” – powiedział dyrektor generalny Gary Roloff. „Oczywiście jest to okres dużych rabatów i ludzie robią dużo świątecznych zakupów wcześniej, aby skorzystać z ofert. Więc tak, z pewnością spodziewamy się, że będziemy w to zaangażowani. „
reklama
Roloff powiedział, że Laybuy jest dumny z tego, że jest odpowiedzialnym dostawcą kredytów.
Dane Ambler, dyrektor naczelny Buy NZ Made, powiedział, że przetrwanie wielu małych firm opiera się na okresie handlu świątecznego.
„Właśnie zbadaliśmy nasze małe firmy i odkryliśmy, że 64 procent boryka się z rosnącymi kosztami, a jedna czwarta nie jest nawet pewna, czy będzie w stanie przetrwać w przyszłym roku”.
Ambler powiedział, że wiele osób stoi obecnie przed bardziej złożonymi wyzwaniami niż podczas pandemii.
„Zamiast wysyłać pieniądze za granicę za pośrednictwem dużych sprzedawców detalicznych w Czarny piątek, uważam, że naprawdę powinniśmy zachęcać konsumentów do wspierania lokalnych marek i społeczności oraz małych firm w okresie świątecznym”.
Powiedział, że 21 listopada organizacja zorganizowała „Dzień produkcji nowozelandzkiej”, aby przeciwdziałać Czarnemu Piątkowi i zachęcić ludzi do robienia lokalnych zakupów w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie.