Jedna z najpopularniejszych na świecie aplikacji społecznościowych może zniknąć w Stanach Zjednoczonych, jeśli ustawodawcy postawią na swoim.
Podczas niedawnego przesłuchania w Waszyngtonie dyrektor generalny TikTok rozmawiał z Kongresem na temat aplikacji i obaw związanych z bezpieczeństwem.
Pięciogodzinna sesja grillowania dotyczyła powiązań TikTok z Chinami, bezpieczeństwa młodzieży oraz sposobów, w jakie firma zarządza poufnymi danymi.
Dyrektor generalny Shou Zi Chew został bezpośrednio zapytany, czy TikTok jest chińską firmą.
We wcześniej udostępnionych przygotowanych oświadczeniach powiedział, że firma nie przekazała i nigdy nie przekaże danych z USA chińskiemu rządowi.
„Pozwól, że wyjaśnię to bardzo jasno: ByteDance nie jest agentem Chin ani żadnego innego kraju”.
Jednak prezydent USA Joe Biden zażądał, aby firma sprzedała swoje chińskie akcje lub spotkała się z całkowitym zakazem.
To zobowiązanie, które ma ponadpartyjne poparcie.
Chcąc rozwiązać problemy związane z bezpieczeństwem, firma uruchomiła Project Texas, który, jak twierdzi, przeniesie wszystkie dane z USA do lokalnych usług.
„Zaufanie dotyczy działań, które podejmujemy, a my musimy zasłużyć na wasze zaufanie dzięki podejmowanym decyzjom” – powiedział.
„Uważamy, że potrzebne są jasne, przejrzyste zasady, które dotyczą wszystkich firm technologicznych” – powiedział Chiu.
Raport The Washington Post z 2022 roku ujawnił, że firma zwolniła pracowników w Stanach Zjednoczonych i Chinach, którzy używali aplikacji do szpiegowania reporterów w celu wyśledzenia ich źródeł.
Zarzuty szpiegostwa
Dzisiaj republikanin Neil Dunn (FL) zapytał „Czy ByteDance szpieguje obywateli amerykańskich?”
Chiu odpowiedział, że „nie sądzi, aby szpiegostwo było właściwym sposobem na opisanie tego”.
„To w końcu dochodzenie wewnętrzne”.
Wcześniej Chiu potępił ich zachowanie i powiedział, że firma wdraża środki, aby temu zapobiec.
Kolejnym tematem było bezpieczeństwo młodzieży poruszone w aplikacji.
Dyrektor generalny TikTok wyśmiewał ostatnie posunięcia, które wprowadziły ograniczenia ekranu dla użytkowników poniżej 16 roku życia.
„Chcemy być liderem pod względem bezpieczeństwa naszych użytkowników, zwłaszcza nastolatków” – powiedział Chiu.
„Jako pierwsi wprowadziliśmy maksymalny czas oglądania wynoszący 60 minut”.
Następnie panel zapytał Chew, czy firma nie czułaby się komfortowo tracąc użytkowników, gdyby egzekwowała ograniczenia ekranowe.
Powiedział, że TikTok to zrobi.
Nie jest jasne, co oznacza dzisiejsze przesłuchanie dla przyszłości aplikacji, ale Wall Street Journal donosi, że chiński rząd nie wyrazi zgody na sprzedaż TikToka.