Ustawodawstwo oskarża się o utrudnianie nabywcom domów uzyskania kredytu. Zdjęcie/Zwiastun NZ.
Sekretarz ds. handlu, David Clark, odrzucił propozycję ustawy National, która ma rozwiązać obawy związane z bardziej rygorystycznymi przepisami kredytowymi, które uniemożliwiają ludziom uzyskanie kredytów hipotecznych.
Napisał do Nicholasa Willisa i Andrew Baileya, posłów, którzy przyszli do niego jako pierwsi, prosząc rząd o projekt ustawy mającej na celu naprawienie kryzysu kredytowego, mówiąc, że wierzy, iż przyjęcie ich reform doprowadzi do „niepotrzebnych opóźnień”.
Regulacje CCCFA obwiniały osoby, którym odmówiono kredytu hipotecznego z powodu błahych spraw, takich jak karnet na siłownię i subskrypcje Netflix.
Rząd zlecił przegląd sytuacji, starając się zrozumieć, czy rzeczywiście winne są regulacje prawne za kryzys kredytowy, czy też ludzie są odpychani przez inne czynniki ekonomiczne, takie jak coraz większa niechęć banków do ryzyka wraz ze wzrostem cen nieruchomości, oraz kredytobiorcy niespełniający wymogów dotyczących wartości kredytu do wartości zabezpieczenia.
Regulacje CCCFA zostały początkowo zaprojektowane w celu rozwiązania problemu nieodpowiedzialnego udzielania pożyczek przez lichwiarzy. Reforma krajowa pozwoliłaby rządowi na wprowadzenie różnych zestawów przepisów: bardziej rygorystycznego dla rekinów pożyczkowych i innego, bardziej liberalnego dla banków, które mogą wykorzystywać istniejące przepisy do określania ryzyka.
W swoim liście Clark zauważył, że National poparł poprawkę, która stworzyła nowe przepisy (chociaż National sam nie uczestniczył w obowiązujących przepisach).
Przegląd CCCFA dokonany przez Clarka będzie wymagał od MBIE przedłożenia w lutym raportu na temat potencjalnych problemów, po czym Clark określi możliwą odpowiedź.
W świetle tego Clark powiedział Willisowi i Baileyowi, że ustawa krajowa prawdopodobnie spowolni ten proces.
„Zauważam, że jeśli rząd przyjmie twoją ustawę, doprowadzi to do nadmiernych opóźnień w załatwieniu tej sprawy.
„Twój projekt ustawy nie precyzuje przepisów, które proponujesz, a które mogą wywołać niepewność w sektorze.
„Na podstawie moich spotkań z bankami w zeszłym tygodniu odkryłem trochę entuzjazmu dla zupełnie nowego zestawu przepisów dla banków i podmiotów regulowanych” – napisał Clark.
Napisał, że banki zaproponowały „drobne korekty”, które można było wprowadzić do ustawodawstwa, aby zapewnić, że osiągnie on swój „cel”.
Willis odrzucił krytykę Clarka, mówiąc, że było to rzeczywiste przyznanie, że problemem są regulacje, których National nie poparł, a nie samo prawodawstwo, które było wspierane przez National.
„Minister wydaje się teraz akceptować, że jego źle sformułowane przepisy powodują chaos wśród Nowozelandczyków próbujących uzyskać pożyczki” – powiedział Willis.
„Nadal wierzymy, że dwupartyjny wysiłek jest uzasadniony” – powiedziała.
Clarke podwoił swoje podejrzenie, że czynniki strukturalne mogły spowodować załamanie kredytowe.
Pisał o „wielu czynnikach wpływających” na kredyty hipoteczne, „w tym posunięciach Banku Rezerwy w sprawie ograniczeń LVR i zmian oficjalnej stopy gotówkowej, które miały wpływ na kredyty bankowe”.
Clark powiedział również, że „wiele” doniesień medialnych o ludziach, którym odmówiono pożyczek było „niepoprawnych” i zauważył, że dane hipoteczne Banku Rezerwy pokazują, że pierwsi nabywcy domów zwiększali swój udział w udzielaniu pożyczek, odkąd przepisy weszły w życie.
Te same dane pokazują ogólnie niższe kredyty, ale może to być spowodowane mniejszą liczbą sprzedawanych domów.
Willis powiedział, że trudno uwierzyć w przegląd, który stanowiłby podstawę zaleceń Clarke’a, biorąc pod uwagę, że jest on prowadzony przez wielu tych samych urzędników, którzy w pierwszej kolejności napisali regulamin.
„Dopóki nie zobaczymy jego rozwiązań, trudno jest mu przyznać ocenę i oznakę sukcesu, urzędnicy, których wyznaczył do przeglądu przepisów, to ci sami urzędnicy, którzy byli odpowiedzialni za przegląd w pierwszej kolejności” – powiedział. .